Gerrit schreef:
Ook ik heb beide boeken en vind eigenlijk dat Frits niets nieuws te vertellen heeft tov wat ik al had. BE deed dat wel. Kijk dat helpt de discussie ook niet echt.
Wat maakt prijs uit? Wat maakt grootte uit. Wat heeft het voor zin om sarcastisch te doen over een methode waar je waarschijnlijk de ballen verstand van hebt?
Je hebt helemaal gelijk, het loopt een beetje uit de hand....
Maar je vergist je dat ik er de ballen verstand van heb, je moest eens weten hoeveel ik me het laatste jaar heb bezig gehouden met o.a. BE en vele andere boeken en methodes en clinic videos van Bill Adam, Clint McLaughlin, Bob Findley, Calllet, Claude Gordon, Bobby Shew eva. Ik lees nu het boek "The inner game of music", dat gaat over hoe je het beste muziek leert. Erg interessant.
Daarnaast heb ik zelf inmiddels ook enige ervaring in trompetspelen.
Het BE boek behandelt de roll-out dmv pedaal noten. Ik ken niemand die ooit pedaalnoten gestudeerd heeft (bij mijn collega's) en daar ook iets in ziet. Ik heb het laatst nog gecheckt bij diverse toptrompettisten van Ned. die ook les geven op diverse conservatoria (jazz en klassiek). Blijkbaar heb je het niet nodig om succesvol te kunnen trompetspelen met een groot bereik, datzelfde geldt voor buzzen overigens.
Wat iedereen wel belangrijk vind is ademsteun. Het boek heeft daar maar weinig over te melden wat mij betreft. Hij vind zelfs dat mensen die er wel wat over te melden hebben te veel overdrijven (blz 18 onderaan).
In mijn visie krijg je dus door dit boek geen gebalanceerde embouchure.
Mocht ik me sterk vergissen, dan zal ik binnenkort of over een tijdje wel een paar nieuwe collega's erbij krijgen die volgens de BE methode gestudeerd hebben. Tot die tijd heb ik er niet veel mee.