trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Lesboek gezocht
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 16:11

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Lesboek gezocht
BerichtGeplaatst: 02 mei 2020 00:16 
Offline

Geregistreerd: 02 mei 2020 00:08
Berichten: 1
Ik speel al 10 jaar saxofoon, maar het leek mij leuk om trompet te leren spelen. Het is voor alsnog zelfstudie... en ik ben nu 2 weken bezig.

Voor de saxofoon heb ik het boek "Horen, lezen, spelen" gebruikt en ben ik op aanraden van mijn docent op deel II ingestapt.

Nu is mijn vraag: is dit ook een goede methode voor de trompet, en zo ja; zou ik dan deel I of deel II aanschaffen.
Noten lezen is voor mij geen probleem, en de correspondentie met de knoppen gaat ook vlekkeloos. Ik kom zonder moeite bij de middelste C, en kom tot maximaal de E daar direct boven.

(Mijn vader heeft vroeger ook trompet gespeeld, maar is i.v.m. een litteken aan zijn lippen overgestapt op de es-hoorn, dus hij kan mij wel het een en ander uitleggen.)


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Lesboek gezocht
BerichtGeplaatst: 02 mei 2020 14:32 
Offline

Geregistreerd: 19 sep 2001 15:49
Berichten: 922
Woonplaats: vl.brabant - belgium
Kies voor een trompetmethode die al generaties van koperblazers heeft geholpen : Arban. Doorgaans 3 delen maar ook verkrijgbaar in één enkel volume (vb. uitgave Hofmeister). Arban blijft jarenlang je maatje !

Voor een relatief prijsje te bekomen :
https://www.thomann.de/nl/hofmeister_ve ... Im5sIn0%3D

Als je liever niet direct de moeilijkere technische oefeningen ziet dan kan je ook gaan voor de Sigmund Hering Trumpet Course : deel 1 tot 4 en andere Hering titels. Of de Rubank Trumpet Method : deel 1 Elementary level, deel 2 Intermediate level, deel 3 Advanced level.
Er zijn groot aantal van leermethodes trompet : doorgaans helpt je lesgever je hier dan mee.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Lesboek gezocht
BerichtGeplaatst: 02 mei 2020 18:18 
Offline

Geregistreerd: 24 nov 2019 11:35
Berichten: 51
luc schreef:
Kies voor een trompetmethode die al generaties van koperblazers heeft geholpen : Arban. Doorgaans 3 delen maar ook verkrijgbaar in één enkel volume (vb. uitgave Hofmeister). Arban blijft jarenlang je maatje !

Voor een relatief prijsje te bekomen :
https://www.thomann.de/nl/hofmeister_ve ... Im5sIn0%3D

Als je liever niet direct de moeilijkere technische oefeningen ziet dan kan je ook gaan voor de Sigmund Hering Trumpet Course : deel 1 tot 4 en andere Hering titels. Of de Rubank Trumpet Method : deel 1 Elementary level, deel 2 Intermediate level, deel 3 Advanced level.
Er zijn groot aantal van leermethodes trompet : doorgaans helpt je lesgever je hier dan mee.
Ik heb een kast vol met oude lesboeken, maar regelmatig pak ik nog eens een oefening uit Arban. Carnaval of Venice bijvoorbeeld. Blijft leuk om te studeren. Ook na 40 / 50 jaar nog.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Lesboek gezocht
BerichtGeplaatst: 03 mei 2020 09:19 
Offline

Geregistreerd: 19 sep 2001 15:49
Berichten: 922
Woonplaats: vl.brabant - belgium
Hallo Passiefey,

Heb je voor aanvang van Arban nog andere lesboeken gebruikt ?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Lesboek gezocht
BerichtGeplaatst: 03 mei 2020 11:55 
Offline

Geregistreerd: 24 nov 2019 11:35
Berichten: 51
luc schreef:
Hallo Passiefey,

Heb je voor aanvang van Arban nog andere lesboeken gebruikt ?
Dan moet ik even goed nadenken. Dat is wel 50 jaar geleden. Ik denk dat mijn leraar op de muziekschool destijds met stencils is begonnen. Ik weet niet of het een boekje was. Ik herinner me wel dat ik na een paar lessen al wat oud Hollandse kinderliedjes leerde spelen.

Later ging ik naar de muziekmavo en daar had ik, naast Arban, ook leerboeken van Clark, Duhem, Alphonse le Duc en nog wel een aantal, maar Arban is er altijd naast gebleven. Ook op het conservatorium heb ik nog les gehad uit Arban.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Lesboek gezocht
BerichtGeplaatst: 03 mei 2020 12:39 
Offline

Geregistreerd: 19 sep 2001 15:49
Berichten: 922
Woonplaats: vl.brabant - belgium
Alphonse Leduc is een Parijse uitgever. .

Ik stelde de vraag om te weten of er in Nederland dan ook een soort "nationale" lesboeken trompet bestaan/bestonden. (vb. Charlier, Duhem, Trognee zijn allen Belgen).

Ik begon met de "Belgische" methode Wangermée : deel 1 lagere graad, deel 2 middelbare graad en er is ook een deel(tje) Exercises Journaliers (Dagelijkse Oefeningen) voor middelbare en superieure graad.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Franz_Wangerm%C3%A9e

Daarna volgden Arban en andere.

Ik wil nog de titel van een best aardig Belgisch werk meegeven :
Trompet Methode J.E. De Wolf, 120 p., 21 Euro
https://www.crescendo-music.com/artikel ... thode.html


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Lesboek gezocht
BerichtGeplaatst: 03 mei 2020 23:22 
Offline

Geregistreerd: 30 jun 2013 19:57
Berichten: 109
zitten jullie nu te dollen? Arban is totaal geen beginnersboek en het is ook een boek met allemaal oefeningen die NIET in volgorde van een leertraject staan. is dat bedoelt als grap: "carnaval of venice" of weer van die trompet macho praat? De meeste trompettisten kunnen dat stuk uberhaupt niet spelen al hebben ze een leven lang gestudeerd.

Begin toch gewoon met a tune a day of het boek dat je voor sax hebt gebruikt is nog beter (horen, lezen, spelen) omdat er voorbeeld cd's bij (maar dan de trompet editie). Dan na een paar delen kan je beginnen met stukjes uit arban, al zou ik eerder clark aanraden of gewoon een modernere methode.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Lesboek gezocht
BerichtGeplaatst: 04 mei 2020 15:14 
Offline

Geregistreerd: 19 sep 2001 15:49
Berichten: 922
Woonplaats: vl.brabant - belgium
Beste Berp,

De persoon die de oorspronkelijke vraag stelde speelt al 10 jaar saxofoon, muziek lezen zal dus wellicht geen probleem zijn, en vader speelde trompet.

Hoog tijd dat die mensen weet hebben dat de Arban methode bestaat naast tal van andere leermethodes, oudere en nieuwere (vb. de boekjes van Sparke, naast deze van Hering die ik al noemde) !

Mijn vraag hierna was gesteld aan Passiefey en de meelezer kan er maar wat van opsteken. Niet ?

Case closed.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.