Hugo schreef:
Ik heb het boek nog maar een week. Toch merk ik nu al effect. Dat komt nog niet eens zozeer door die oefeningen, maar vooral door de tekst. Ik weet nu dat ik een vooruitstekende bovenlip heb, zeker als ik speel.
De oplossing is dus om meer rolled in te gaan spelen, met de bovenlip meer op of zelfs iets achter de onderlip.
Op die manier ben ik nu aan het begin van mijn oefensessie in staat om een e3 te piepen, iets wat daarvoor zelden of nooit voorkwam. Vandaag haalde ik zelfs de f3 (niet dat ie aan te horen was, maar goed).
Ik moet alleen mijn lippen nog trainen, zodat ik het spelen op de nieuwe manier vol kan houden en ik moet ook mijn flexibiliteit naar het lage register en de trefzekerheid verhogen.
Maar het belooft veel. Volgens mij ga ik een tijd met snelle ontwikkelingen tegemoet.
Mooi om te horen dat je er ook baat bij hebt Hugo!
Er komen nog veel meer verassingen heb ik me laten vertellen.
Ben je ook al aan het rondneuzen op het forum van trumpetherald?
Rolt jouw ondrlip wel in met je huidige embouchure?
Dit heb ik wel namelijk, en schiet dan als ik hoog speel onder mijn bovenlip.
Dit word al beter nu. Waar ik veel baat bij heb tot nu toe zijn de RO oefeningen en de lipslur oefeningen. Bij mij lukt RI ook nog niet goed, maar dat schijnt vanzelf te lukken als je het elke dag gewoon even probeert. De lipclamp vergeet ik ook nog welles.
Ik moet daar even beter om denken elke dag.
Succes verder, ik ben benieuwd wanneer je volgende sprong gaat maken.