marnix schreef:
er is maar een ding waar ik op in wil gaan, de rest van je lap tekst was waardeloos.
een orkest van zeg 100 man, daar haal je de zaalhuur niet uit, de dirigent en de salarissen niet uit. Dan zouden toegangskaartjes onbetaalbaar worden, snap je??
Uiteraard hebben orkesten wel wat sponsoring, maar ook een sponsor kan niet dermate veel betalen.
Het enige professionele orkest dat het doet van sponsoring is het ASO in Amsterdam, en ik kan je vertellen, dat verdient niet genoeg om van rond te komen.
Het rare is dat kaartjes voor een musicalvoorstelling met 20 tot 25 man in de bak, 30 man op toneel een grote groep mensen achter het toneel en de kosten van zo'n hele productie ( en die bedragen miljoenen) wel betaald worden door de bezoeker en dat de producent daar ook nog eens een heel erg goed belegde snee brood aan overhoud.
Natuurlijk is het appels met peren vergelijken maar misschien kan er binnen de klassieke muziek wel eens iets commercieeler worden gedacht. Het gemak van eten uit de staatsruif maakt mensen natuurlijk ook niet echt creatief en echt hongerig om iets te gaan zoeken van sponsoring, je gooit zo immers ook wel je eigen glazen in ( dan kun je dus namelijk best met wat minder geld toe , en dat wordt niet graag toegegeven) Het heeft nu vooral iets elitairs en "van ons soort mensen" en volgens mij vinden mensen in de klassieke muziek dat ook wel best en dat stoot een hele grote groep mensen af of sluit ze anderen uit. Dat neemt niet weg dat ik vind dat er nog steeds geld moet naar cultuur en nog steeds vind dat als het beter gaat met de BV Nederland er ook weer meer geld moet komen voor de orkesten.
Opmerkingen dat het gaat om weinig geld en dat het dan toch moet kunnen om niet aan de orkesten te komen vindt ik niet realistisch. Als elke belangengroep/beroepsgroep zo denkt en dat bij de regering voor elkaar krijgt gebeurd er niets en kunnen onze kinderen de rekening betalen van ons wanbeleid.
Dat Marnix nu doet voorkomen dat we een discussie zouden hebben ben ik overigens niet met hem eens. Hij vindt namelijk dat wanneer je in een boerenkapel speelt je eigenlijk geen recht van spreken hebt. "Wie ben ik namelijk helemaal om ergens een mening over te hebben". De vraag doet zich dan natuurlijk wel voor is wie er dan wel een mening mag hebben over dit onderwerp wat afwijkt van dat van Marnix. ( wat anderen , die zijn mening wel ondersteunen doen vraagt hij niet, in dat geval doet het er kennelijk niet toe!) Hij gaat niet in op argumenten maar wuift ze weg als waardeloos ( wat er dan waardeloos aan is weet ik niet, want dat zegt hij niet) of komt er gewoon niet meer op terug. Kortom met Marnix is discusieren erg lastig. Dat neemt niet weg dat deze discussie in zijn algemeneenheid hier volgens mij prima kan. Het gaat over muziek, over orkesten en dus zijdelings ook over de trompet en ik zie niet in dat die hier niet gevoerd zou mogen worden. En wil je het niet lezen dan hoeft dat natuurlijk niet, niemand die je dwingt!