trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Plan omroeporkesten
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 16:43

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 69 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 nov 2004 12:58 

Downsizing in bedrijven is de gewoonste zaak, dus wat dat betreft is er niks aan de hand gezien de economische situatie, echter: Cultuur kun je niet hetzelfde benaderen als bedrijven. Een orkest weg, is vaak voorgoed weg. Ik bedoel, kijk eens naar DAF bijvoorbeeld. Die groeien weer sinds het drama daar een x aantal jaar geleden. In de orkest sector is zoiets niet mogelijk. Weg is weg en dat is zo zonde! Als het ons landje voor de wind gaat moet je echt niet verwachten dat er weer een orkest bij wordt gezet.
Daarnaast is er nog zoiets als het bewaren van je culturele erfgoed, lijkt mij. En dan hebben we niet genoeg aan een paar goede fanfares, harmonieën en brassbandjes hoor. Typisch Nederland: nooit trots op hun culturele status en culturele erfgoed.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 nov 2004 13:08 
Moderator

En juist de radio orkesten zorgen er voor dat klassieke muziek bij een breder publiek komt, die gewoonlijk niet snel in een concertzaal komen

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 nov 2004 14:07 

marnix schreef:
Callichioadict schreef:
In een tijd dat er op elke sector wordt gekort en het in Nederland niet zo heel erg goed gaat is het niet zo gek dat ook de muziekwereld in moet leveren lijkt me.
En natuurlijk kun je 1001 verschillende andere opties bedenken en zeggen dat het vooral van andere dingen af moet, maar dat zeggen die mensen dan vervolgens ook weer.
Regeren is ook keuzes maken en je kunt nu eenmaal niet iedereen te vriend houden.

Naar ik begrijp heeft de staatssecretaris naar de belangenorganisaties geluisterd en hun plan overgenomen dus zo gek lijkt het me allemaal niet.

juist, en al jaren wordt er aan sport meer en meer toegegeven, warom gaat de keuze dan al jaren lang naar sport en nooit eens naar cultuur?? Rare keuze.....

Luisteren naar belangenorganisaties?? lachertje, of die belangen organisaties moeten kiezen uit diverse slachtingen, of er zitten mensen in die poep in hun hoofd hebben, dus je kunt wel luisteren naar mensen die de beste keuze maken uit vreselijk slechte keuzen, echt luisteren is het dan niet, het is mensen ( in dit geval de belangen organisaties ) dwingen om te kiezen uit een aantal gruwelijk slechte en stomme opties.

En voor jou zal het allemaal niet uitmaken, jij moet er niet van leven, ik wel, dus voor mij ( en vele anderen ) zou het fijn zijn als orkesten gewoon blijven bestaan, want leven van een uitkering is zonde van talent, en weggesmeten geld. ( Naja jij zal dan later voor mijn ww moeten dokken dus zo erg vind ik dat van die kant ook weer niet :lol: )
Moraal van dit verhaal: zorg dat je weet hebt van wat er speelt, en hoe het voor die mensen is om straks op straat te staan voordat je je scheur open trekt.

Ik begrijp je reactie vanuit jouw belang ( je wilt er namelijk ooit eens van gaan eten) maar elke andere bezuiniging zorgt weer voor een andere groep gedupeerden die ook om WW zullen vragen. Dat zijn meestal ook mensen met een opleiding. WW betaal ik overigens voor mezelf in de hoop dat ik het nooit nodig heb. En wie daar nog meer gebruik van maakt vindt ik niet zo belangrijk, het is een vangnet en dat gun ik een ieder. Dat is dus wat mij betreft de discussie niet.

De belangenorganisaties hebben zelf een plan ingediend en hebben dit plan dus niet door de strot geduwd gekregen. Het hele plan is vervolgens door de staatsecretaris overgenomen. Om die mensen dan af te doen als een stelletje sukkels met poep in het hoofd vindt ik kort door de bocht. Ze maken jouw keuze niet maar misschien hebben zij wel iets breder gekeken ( en niet alleen naar hun eigen belang) en zijn ze overtuigd dat elke sector wat in te leveren heeft. Dat is niet leuk, en zeker niet als je van muziek je beroep wilt maken maar wel een realiteit. De sport en dan bedoel ik de sport in zijn geheel ( de breedtye sport dus) want daar gaat al dat geld naartoe en dus niet alleen naar de topsport ( hoewel daar ook vele miljoenen mensen intens van genieten) leverd ook in ( en terrecht wat mij betreft) maar ook daar vallen dus klappen. Ga je kijken naar het maatschappelijk en medisch belang dan is dat bij sport aantoonbaar ( er zijn meer sporters als muzikanten en sport is in principe gezond) groter en wat mij betreft dus terrecht dat daar meer geld naartoe gaat. Daar kun je natuurlijk op verschillende manieren tegenaan kijken maar ik kijk er nu eenmaal zo naar.

Dan jouw stelling dat radio orkesten zouden zorgen voor een breder publiek. Mijn vraag is dan hoe ze dat doen? Via radio 4? Via classic FM ? en bereiken ze dan een ander publiek dan in de concertzaal? Ik denk niet dat dat een ander publiek trekt dan in de concertzaal. Ik geloof niet zo in die opvoedtaak van de radioorkesten.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 nov 2004 14:15 

Ik blijf het toch altijd vreemd vinden dat er altijd op orkesten moet worden bezuinigd terwijl allerlei matige conservatoria blijven bestaan. Het aantal beschikbare banen wordt dus sterk verminderd, terwijl er wel net zoveel mensen worden opgeleid, heel vreemd...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 nov 2004 14:16 

...

Laatst bijgewerkt door Emile op 19 nov 2004 17:28, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 nov 2004 14:19 

Op zich heb je natuurlijk 100% gelijk maar dat zal te maken hebben met het potje waar het geld uit moet komen Emile. De conservatoria krijgen hun centen weer uit een ander departement als de orkesten schat ik zo in.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 nov 2004 14:26 

...

Laatst bijgewerkt door Emile op 19 nov 2004 17:28, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 nov 2004 16:27 

Hee, een triplepost, dat maken we niet zo vaak mee... ;)

maar toch, ook ik vind dat de orkesten moeten blijven bestaan, het is toch een stuk cultureel erfgoed dat je omwille van geld over de kop laat gaan, dat moet niet kunnen, m.i.
Je gaat de Nieuwe Kerk in Amsterdam (ik noem maar iets) toch ook niet slopen, omdat er geen geld meer is voor onderhoud..., ze doeken Lazio Roma toch ook niet op, omdat ze 120 miljoen euro, ofzo, schiulden hebben?
Waarom zouden de mensen die kunnen genieten, of moeten leven van de orkesten de dupe moeten zijn van de bezuinigingen van de overheid?
Tuurlijk, bezuinigingen zullen wel moeten, de economen zullen het beter weten dan ik, maar toch, waarom wordt er zo extreem in de muziek, en cultuur in het algemeen, gensneden? Dit snap ik dan toch niet helemaal... :?

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 69 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur