trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Het hoge register in relatie tot "harder blazen"
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 19:58

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Het hoge register in relatie tot "harder blazen"
BerichtGeplaatst: 13 jan 2011 23:36 

...

Laatst bijgewerkt door erikveldkamp op 21 feb 2011 22:04, in totaal 1 keer bewerkt.

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel: Re: Het hoge register in relatie tot "harder blazen&quo
BerichtGeplaatst: 14 jan 2011 06:42 

Mooi en duidelijk verhaal Erik, klinkt allemaal erg logisch. Maar het verhaal dat Roel hier verteld is voor mij ook erg herkenbaar en werkt ook voor mij. Ik pas beide inzichten toe en probeer met meer lucht jouw "Maria's" tot een mooi (steeds hoger) einde te brengen.

erikveldkamp schreef:
...Daarnaast zijn er vaak nog mentale barrières waar ik nu niet op in zal gaan, alhoewel dat wel erg belangrijk is.

Maar ik ben nu ook erg nieuwsgierig naar die "mentale" barriéres, kan je daar toch nog iets over schrijven? Of staat dat ook ergens op jouw site?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 jan 2011 09:23 

...

Laatst bijgewerkt door erikveldkamp op 21 feb 2011 22:04, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 jan 2011 10:08 

Dat komt een beetje in de buurt van een van de stelregels van James Stamp
"when you go up, think down. When you go down, think up."

Op die manier hou je je spelen zo egaal mogelijk.

Profiel  

Berichttitel: Re: Het hoge register in relatie tot "harder blazen&quo
BerichtGeplaatst: 14 jan 2011 14:40 

erikveldkamp schreef:
Als je een probleem hebt met het hoge register, dan heeft dat vaak meerdere oorzaken. Vaak zijn de lippen/mondspieren nog niet sterk genoeg om de verhoogde (langdurige) aanspanning aan te kunnen en heel vaak schort het ook aan de ademsteun..

Mooie en gedegen uitleg, maar ik mis nòg een belangrijk aspect: De aperture oftewel de lipopening tijdens 't spelen.
Veel beginnende en aspirant gevorderde trompettisten zoeken vaak naar een groot geluid en denken dat te kunnen vinden door met grote lipopening te gaan spelen. En inderdaad, reken maar dat dat werkt!
Maar om hoog te spelen is 't fnuikend omdat je om hoog te spelen juist een kleine lipopening moet hebben want anders kunnen de lippen niet snel genoeg trillen om de benodigde frequenties te halen. Om de opening kleiner te maken neemt men dat toevlucht tot de linker arm; dan maar zo fysiek 't gaatje kleiner maken met als gevolg snel afbranden doordat je de doorbloeding van de lippen afknelt, of zelfs kans op blessures. (door je lip heen gaan)
Beter is 't om met een zgn. 'closed lipsetting' te spelen: Haal je stembuis uit je toeter, zet je mondstuk in de reciever. Hijg -dan staat je keel open!- 't woord 'hammmmm', laat je lippen zo staan, sluit niet stiekem je keel, zet je mondstuk tegen de gesloten lippen en blaas door de lichtjes opelkaar staande lippen. Mik de luchtstroom naar 't einde van de leadpipe en als 't goed is hoor je nu een es, een e of een f. Blijf ontspannen blazen tot de toon allerlei boventonen gaat krijgen.
Nu de stembuis in de toeter en precies 't zelfde doen. 't Resultaat zal een vette sound zijn, zeker niet iel of geknepen. Nu rustig vanuit de leadpipetoon (es, e of f, afhankelijk van 't instrument) chromatisch omhoog en chromatisch omlaag binden en 't bereik steeds verder uitbouwen. Laat je lippen meeliften op de luchtstroom terwijl je de ventiel combinaties afloopt. Gewoon ontspannen blazen, mf is okee. Af en toe checken door je stembuis eruit te halen.
Na enige tijd heb je je gewone bereik weer te pakken maar nu zonder persen en duwen mèt een vette sound en kan je gaan werken aan verder uitbouwen: The Sky is The Limit!
Laag spelen zal lastiger zijn dan hoog maar da's een kwestie van oefenen.
Net als Erik zie ik ook niet veel nut in pedaaltonen studeren, ik zou me daar dan ook niet mee bezig houden.

ps. je kan ook 't buisje van je 1e ventiel eruit halen en 't 1e ventiel indrukken. Als je nu bovenstaand experiment doet hoor je een g. Laat je 't ventiel los dan hoor je de 'echte' g. Ook aardig om daar 's mee te spelen.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel: Re: Het hoge register in relatie tot "harder blazen&
BerichtGeplaatst: 14 jan 2011 15:21 

...

Profiel  

Berichttitel: klein - groot
BerichtGeplaatst: 14 jan 2011 15:44 

erikveldkamp schreef:

Maar om wat dieper in te gaan op grote of kleine lipopening. Hoe weet je hoe groot de lipopening is? Je kunt het niet meten of zien.

Ha, da's een goeie. Toch zijn er mensen die trompet spelen die (on)bewust de toon starten met een opening. Bijvoorbeeld door na 't ademhalen niet de lippen op elkaar te leggen (ik zeg dus bewust 'leggen' in plaats van op elkaar klemmen) maar vanuit een opening beginnen te blazen. Dat lukt zonder persen en duwen alleen in 't lage register, als voorbij de c in de notebalk begint 't al fout te gaan. Met zo'n opening kan je heel hard spelen met een super vette toon alleen kom je er zonder kleerscheuren niet omhoog mee.

erikveldkamp schreef:
Door met meer lipcompressie te spelen, de lipopening wordt daardoor kleiner, verkrijg je een hoger geluid, maar ook een ieler/dunner geluid.

En dat natuurlijk ook niet alleen, je wordt ook snel moe door al die extra energie die kost.

erikveldkamp schreef:
Lippen zijn vergelijkbaar met een snaar op een viool. Als je een hoger geluid wilt krijgen met een snaar dan verkort je hem of je spant hem meer aan.

Maar dan natuurlijk niet door je lippen naar achteren te trekken. Voor velen is dat wellicht duidelijk maar ik wil 't hier toch even melden.

erikveldkamp schreef:
Je moet van laag naar hoog zoveel mogelijk proberen de embouchure hetzelfde te houden. Daarom zie je bij veel toptrompettisten ook relatief weinig veranderen aan het embouchure. Zij zijn in staat om de lippen isometrisch aan te spannen, dat betekent dat de mondspieren wel meer aangespannen zijn als ze hoger gaan spelen, maar dat ze op hun plaats blijven.

juistem!

erikveldkamp schreef:
Thomas Moore heeft hier ook een goed verhaal over geschreven

Linkje, graag!

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 jan 2011 15:56 

...

Laatst bijgewerkt door erikveldkamp op 21 feb 2011 21:58, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur