trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Is cornet wel mijn juiste instrument?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 13:57

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Is cornet wel mijn juiste instrument?
BerichtGeplaatst: 23 jun 2012 07:33 

Iedere keer voor je gaat oefenen 10 keer in en uit ademen door de achterkant van je mondstuk is een goede manier om het 'open' gevoel te krijgen. Daarna een paar minuten met lange tonen die in je makkelijkste bereik liggen zonder aanzetten blazen.
Ik weet niet hoe je Engels is, maar op www.trumpetherald.com/forum staat voor een eeuw aan materiaal.
Verder heb ik veel gehad aan de video's van Eric Bolvin. Op zijn site www.bolvinmusic.com/musicNet/lessons-1.html staat onderaan de 7 minute warmup. Probeer eens en vertel wat je er van vindt. Hij heeft er zelfs een geschreven instructie bij. De video vertelt je precies hoe het werkt.
Succes.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 23 jun 2012 09:44 

Allemaal prima adviezen maar ik blijf toch e.e.a. wat vreemd vinden.
Je hebt een leraar maar die heeft jou nog nooit verteld dat je met je buik moet ademhalen en met je tong moet aanzetten? Of heeft hij nog nooit geconstateerd dat je dat niet goed doet? Ik ken de omstandigheden niet maar dit doet me twijfelen aan de capaciteiten van jouw leraar. Dat je bij een auditie (of zoiets) moet horen dat je zo'n beetje de belangrijkste punten vh trompet/cornet blazen niet onder de knie hebt is toch wel wat extreem.
Overigens zou er ook nog wel een probleem kunnen zijn met de wijze waarop je je embouchure vormt. Zesjes voor sound beloven op dat gebied niet veel goeds.
Zo te horen is er een hele berg werk aan de winkel voordat je e.e.a. op orde hebt. Laat je daardoor niet afschrikken, het is zeker te doen. Maar je hebt daarbij zeker deskundige begeleiding nodig.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 23 jun 2012 22:35 

Nou ja, vandaag ook weer, begon zo'n zeikwijf van onze muziekvereniging erover. Met hetzelfde gezeik, dat ik op een groter mondstuk "natuurlijker" zou kunnen spelen........ , daar word ik persoonlijk nog wel het meest ziek van, echt gewoon ziek, dat ze mij met dit soort klets om proberen te praten, ik kan net zo goed weggaan bij deze muziekvereniging denk ik zo, overigens was het niet bij een repetitie maar meer proef, verder weet ik niet of het kan komen dat ik me miss heb opgeblazen (door teveel oefenen voor examen ofzo...), want na mijn examen kwam er echt geen noot meer uit, de dag erna kon ik de stukken van examen amper meer spelen, terwijl dat maanden goed ging, ik heb zo'n idee dat ik mezelf heb opgeblazen , maar goed, los van dat feit, ik moet dinsdag met sterke argumenten door de bocht komen, of niet natuurlijk, ik zie eigenlijk niet in waarom ik met argumenten moet komen, maar hun beschouwen hen "natuurlijker kunnen spelen op groter blaasstuk " als een geldig argument, dat wordt er de hele tijd tegenin gegooid als ik zeg dat je zonder aanzet op vrijwel geen een blaasinstrument zult kunnen spelen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 23 jun 2012 22:40 

Overigens ga ik jullie adviezen in deze vakantie allemaal een keer proberen op te volgen, kijken of het werkt, ik een aanzet(je) of iets in die richting kan creëren, en kijken of ik mezelf heb opgeblazen, of dat mijn aanzet gewoon nooit goed is geweest, de manier waarop ze alleen met mij zijn omgegaan maakt mij zo dusdanig onzeker dat ik zoiezo geen keuze zal maken. Overigens zou de manier waarop het nu loopt ook geen goede basis zijn een nieuw instrument te leren kennen, los van dat feit, ik moest erover nadenken van dat hopeloos geval, "Niet dat ik dat nog niet deed ofzo :roll: ", maar goed, ik heb echt het idee dat ik op dit moment bij de grootste AMATEURSvereniging van heel Nederland zit.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 24 jun 2012 08:03 

Ik zou voor de volledigheid, voor ik me een beeld vorm, graag ook het verhaal van de docent willen weten. Want nu horen we alleen het verhaal van Winston, die graag cornet speelt. En er blijkbaar niet in slaagt om een aanzet te ontwikkelen.
Ik lees namelijk dat de vereniging en de docent de volle laag krijgen, omdat de topicstarter iets niet goed kan.
Het enige verwijt dat ik op dit moment de leraar zou maken, is dat hij een leerling op examen stuurt, die dat eigenlijk nooit had kunnen doen.

Een groter instrument, zou op zich helemaal geen verkeerde oplossing zijn. Het zou zomaar kunnen werken. Dat bepaalde restricties dan ineens wel wegvallen. En dat muziekmaken ineens een stukje eenvoudiger wordt.
Ik vind die oplossing zo gek nog niet. Of dat een uit nood geboren oplossing moet zijn, omdat de vereniging toevallig grote instrumenten nodig heeft, dat lijkt mij geen goeie.
Een andere docent zou ook een oplossing kunnen zijn. Iemand die dezelfde informatie geeft, maar dan verpakt in een ander jasje. Kan vaak heel verhelderend werken. Misschien omdat 2 persoonlijkheden ineens elkaar beter verstaan, waardoor dezelfde tips ineens wel overkomen.

Dus vandaar, ik zou heel graag jouw docent's visie willen weten.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 24 jun 2012 12:11 

De docent heb ik dus sindsdien niet meer gesproken, ik leg ook helemaal niets bij mijn docent, behalve dat hij nooit gehoord heeft (dat ik met mijn keel aan zou zetten), alleen ik probeer er nog steeds achter te komen of ik mijzelf niet heb opgeblazen, ik kan mij niet voorstellen dat ik nooit heb aangezet, alhoewel, er zijn wel wat probleempjes geweest, onder andere een pijnlijke ademhaling na een constatering van een verstuiking van de 2de/3de/4de rib bij het borstbeen, daar heb ik zo ongeveer 9 maanden zeer last van gehad, daarna nog zo'n jaar, dit is wel alweer zo'n 1,5 jaar geleden, maar ja, ik ben er bijna zeker van dat dit niet veel goeds heeft gedaan aan mijn aanzet. Overigens weet ik niet wat ik van mijn leraar moet denken, ik ben ook niet meer echt zeker van mijn zaak sinds die avond. Ik heb mijn docent sinds de avond voordat ik dit opgedrongen kreeg niet meer gezien, ik heb geen verhaal van hem, slechts dat van onze hoogste opgeleide piet, de dirigent van onze brassband, alleen vraag ik me af , of ik zonder een aanzet op een ander instrument aan het blazen kom Camel :?: , natuurlijk weten we inmiddels dat ik graag cornet speel, maar ik zie het ook niet zitten om op een ander instrument te gaan spelen, en als ik iets niet zie zitten, wordt het meestal al niets doordat ik geen zelfvertrouwen heb, alhoewel, ik vraag me af of ik dat op dit moment überhaupt nog wel heb, het beeld van mijn docent zal ik hier dinsdagavond bloot kunnen geven, miss dat dat voor meer opheldering zorgt(enz., enz.) . Ik probeer hier niet de schuld af te schuiven in de schoenen van de vereniging, maar wel op de manier HOE zij mij eventjes in een weekje een keuze willen laten maken voor een ander instrument. Dat ergert mij eigenlijk zo, dat ik gewoon geen keuze zal kunnen maken voor een ander instrument totdat die druk van de ketel af is. Ik zal het ook beamen dat mijn aanzet op dit moment zeker niet goed is, alleen ik wil dus eigenlijk weten wat mijn mogelijkheden nog zijn, want er werd nu net gedaan alsof ik géén andere keus zou hebben, ik ben niet zo van het nemen van beslissingen zonder dat ik alle keuze's op een rij heb, dus dat wilde ik zoiezo op een rij hebben. Daarbij, ik vind een groter instrument geen oplossing, ik weet niet of ik daar überhaupt ooit tevreden mee zou kunnen worden, enkel maar omdat ik daar geen interesse in heb. Ik denk dat ik dan eerder naar de piano uit zal wijken, ook omdat ik zonder aanzet op een groter instrument ook niets zal kunnen beginnen.

Ik merk dat ik alweer een heel verhaal heb getypt, dus ik maak er maar eens een einde aan.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 24 jun 2012 12:17 

Winston, ik bedoelde ook niet dat jij een aanval op je docent lanceerde, meer de forumgebruikers hier.

Mijn ervaringen met overstappen naar grote instrumenten is dat leerlingen die het moeilijk hebben met bepaalde aspecten op trompet, het op grote instrumenten makkelijker lijken te hebben. Uiteraard is het zo dat een groter instrument op andere plekken lastiger te handelen zijn.

Overigens, ik wilde je niet opstoken om nu een groot instrument te bespelen, alleen maar de zaak wat relativeren.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 24 jun 2012 15:28 

En ik gaf dus antwoord op je reactie, ook niet aanvallend bedoeld, maar goed, ik zit nog steeds met het probleem wat te doen, ik ga nog maar eens kijken hoe het nu zit met mijn aanzet, of ik hem wat aan de gang krijg, enz., enz., maar de druk van de vereniging ligt me nu echt niet lekker, ik voel me opgesloten in een kooi, zonder daar nog uit te kunnen komen, dus ik denk dat ik deze keuze over een tijdje nog maar eens moet overwegen als die druk weg is, verder, ik ga nu spelen,haha, kijken of het wat beter gaat met alle tips van jullie.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur