erikveldkamp schreef:
Door die eigen intuïtie kom ik zo vaak enharmonisch fout opgeschreven partijen tegen omdat sommige muzikanten de simpelste regels niet kennen. Het hoort gewoon bij algemene muzikale kennis dit soort dingen. Daar is niets moeilijks aan.
Wat wil je hier nu mee zeggen? B-B#-C#-D of B-C-C#-D?
Dat valt hier:
erikveldkamp schreef:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Chromatiek
namelijk niet uit op te maken.
erikveldkamp schreef:
Daarbij, als je op lager nivo al dingen enharmonisch fout op gaat schrijven, dan leren ze het ook niet.
Het mag geen verrassing heten dat ik het hiermee niet eens ben. Er zijn goede redenen om een B#, E# en soms zelfs een dubbelkruis of -mol te schrijven, ten behoeve van de duidelijkheid of de theoretische achtergrond. Ik zou dat beginners echter niet voorschotelen. Dat heeft niets met fout of goed te maken, tussen zwart en wit zit een gigantisch grijs gebied, ook op het gebied van de enharmoniek.
_________________
http://www.blazerspartijen.nlhttp://www.presidentsofantarctica.comhttp://www.aachen-bigband.deAdams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2