Mijn vermoeden is dat 1D (nog) iets groter is dan 1 1/2C.
Het effect van een ondieper mondstuk is dat je toon veranderd: precies dat mooie warme gaat ervanaf.
Mijn eigen ervaringen:
Ik combineer een 3C met een 3E (verschil zal iets extremer zijn). de 3E is veel feller, directer, en laat zich minder goed op de klassieke manier mengen.
De 3E doet het in de bigband (lead) prima, ik houd het er inderdaad ook wel langer op vol (ik kan er niet echt hoger op!). klassiek (met name HAFABRA) doet de 3C het veel beter: warmer geluid, mengt veel beter etc.
Op een ondiep mondstuk moet je ook leren spelen: (klassiek georienteerde) trompettisten met een groot mondstuk zijn vaak geneigd veel lip in het mondstuk te stoppen (ook eigen ervaring van het verleden). Doe je dat met een D of E mondstuk, dan raak je gauw de bodem van de cup. Je moet je embouchure dus meer "naar je toe trekken". Krijg je dit gedaan, dan is de beloning dat je op een C mondstuk ook meer van de cup openhoud, en daar je geluid ook verbeterd!
Volgens mij heeft Erik Veltkamp (of een van de andere profs?) op dit forum wel eens iets geschreven over cupvolumes: misschien de moeite waard dat eens op te zoeken.
Je eigen opmerking over oefenen staat natuurlijk: Hoog, hard (luid, dynamisch.....) en lang spelen is fysiek een zware aangelegenheid voor verschillende spiergroepen: die moet je trainen. Uren maken is niet altijd het enige, op de goede tijden rust pakken is net zo belangrijk. Voor embouchure en ademhalingsapparaat is het gewoon topsport.