Ik neem maar even wat quotes uit jouw epistel....
Citaat:
Voortekens vlak voor de noot maken het stuk onoverzichtelijk. Voortekens
aan het begin van de balk zijn nog lastiger omdat men zich de gehele tijd moet realiseren dat de betreffende toon verhoogd of verlaagd is. Mensen die al lange tijd met het huidige notenschrift werken zijn hieraan gewend maar voor beginners is het bovenstaande een groot nadeel en het leidt tot een voorkeur voor het spelen in toonaarden met weinig voortekens.
Als een stuk in Fis staat dan staan er zes kruizen voor aan de balk. Dit betekent dan men een F leest maar een Fis speelt,
Nee, voortekens vlak voor de noot (de meeste mensen noemen dat overigens een toevallig voorteken), maken een stuk niet onoverzichtelijk. Dat is geen feit, dus moet je het ook niet als zodanig publiceren.
Voortekens aan het begin van de balk (die behoren bij de toonsoort van het stuk) zijn helemaal niet lastiger, ook alweer zo'n als feit gepresenteerde mening. Als muzikant wordt er wel van je verwacht dat je geheugen tot iets meer in staat is, dan 3 seconden. Ook leidt het niet voor beginners tot het spelen van toonsoorten met weinig voortekens. Hoe kom je bij die onzin? Als je als docent je werk goed doet, leert een leerling spelenderwijs alle voortekens kennen en toepassen.
De laatste zin is ook al baarlijke nonsens. Want als er bij de sleutel een Fis staat, leest niemand een F, men leest een Fis. Want men heeft als het goed is, geleerd dat een voorteken leidend is, en dat een F in een stuk waar een kruis voorkomt dus niet een F is, maar een Fis. Eigenlijk heel erg logisch. Je moet even wat denkwerk verzetten, even wat leerwerk doen, maar dan kom je er wel. Wederom: voor het maken van muziek, is enige basale intelligentie toch wel een vereiste.
Nog een quote uit je epistel.
Citaat:
Stel nu eens dat we hetzelfde zouden doen met het gewone schrift. We spreken de letter die in het alfabet één plaats hoger ligt dan de letter die we lezen. UTRECHT met zes kruizen wordt dan TSQDBGS. Het zou toch belachelijk zijn om UTRECHT zo te schrijven.
Bij het lezen van dit stukje, kreeg ik het vermoeden dat ik in een bizarre webversie van bananasplit zat. Het vergelijk gaat compleet mank. Het alfabet heeft erg weinig met notennamen te maken. Waarom zou je dan een vergelijk willen maken?
Steek je nu de draak met muziek en muzikanten, of ben je serieus.
Hoe dan ook: na het lezen van bovenstaande alinea, ben ik maar weer afgehaakt. Niet om je af te kammen, maar het idee, de vergelijkingen en argumentatie schiet aan alle kanten tekort.