trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Demper-deuken bij Bach Stradivarius trompetten.
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 16:40

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Demper-deuken bij Bach Stradivarius trompetten.
BerichtGeplaatst: 18 jan 2022 20:25 
Offline

Geregistreerd: 28 jul 2015 17:12
Berichten: 48
Beste mede trompettisten,

Hebben jullie ook snel het probleem van deuken in de klankbeker bij het gebruik van dempers als de Harmon Mute en de Cup Mute? En hoe gaan jullie daarmee om? Ervaren jullie ook dat vooral de klankbekers van Bach Stradivarius trompetten bij het gebruik van dempers kwetsbaar zijn?

_________________
Voor mij gaat er niets boven de trompet!


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Demper-deuken bij Bach Stradivarius trompetten.
BerichtGeplaatst: 18 jan 2022 21:39 
Offline

Geregistreerd: 03 dec 2008 20:49
Berichten: 217
Volgens mij heeft dat meer met de dikte v/h materiaal van doen dan met een bepaald merk. Een lichtgewicht instrument gemaakt van dunner materiaal zal er gevoeliger voor zijn dan een zwaar instrument zoals vroeger gemaakt in Eindhoven.
(Deze laatste instrumenten waren ook zeer geschikt om met een droogbloemenboeket erop aan de muur te hangen)

_________________
CarolBrass Dutch Jazz Bastard Eurobell
Yamaha YTR8310 ZS Bobby Shew Jazz


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Demper-deuken bij Bach Stradivarius trompetten.
BerichtGeplaatst: 23 jan 2022 11:47 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 nov 2001 20:50
Berichten: 1753
Woonplaats: Amsterdam
Waar we het hier over hebben is zgn. demperschade aan de beker. De beker van een trompet wordt gemaakt van relatief zacht materiaal (messing, red brass, gold brass, yellow brass) dat in ruwe vorm eigenlijk te slap is om een stabiele beker van te vormen. Wat 'ze' in de werkplaatsen doen is het materiaal verwarmen en vervolgens kloppen, hameren, machinaal dan wel met de hand, tempereren heet dat en de ene fabriek heeft dat beter in de vingers dan de ander; Courtois trompetten hebben spijkerharde bekers, althans de twee Courtois trompetten die ik heb, daar krijg je dan ook niet zomaar een pit in.
Het is ook een keuze hè, de hardheid dan wel stijfheid van het materiaal heeft ook invloed op 't geluid dat de beker afgeeft. Eldon Benge de trompettenbouwer was zo overtuigd van zijn kundigheid in deze dat hij 'Resno Tempered' op de bekers van zijn toeters graveerde. Nog immer zijn dit gezochte instrumenten.
Maar al maak je een beker nog zo hard, een flinke aanvaring met de scherpe rand van een demper zal altijd zijn sporen achterlaten, gewoon niet doen dus

_________________
Opinions are like assholes... everybody's got one
-Inspector Harry Callahan-

www.luxuriamusic.com


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Demper-deuken bij Bach Stradivarius trompetten.
BerichtGeplaatst: 24 jan 2022 10:41 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
En dan had je ook nog de berrylium bekers van Schilke. Die dingen waren papier-dun en als je je demper daar iets te enthousiast in stopte, duwde je zo die beker aan puin...

Voorzichtigheid bij het gebruik van dempers is geboden.
Een zaak die veel componisten en arrangeurs niet begrijpen, helaas.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Demper-deuken bij Bach Stradivarius trompetten.
BerichtGeplaatst: 26 jan 2022 14:01 
Offline

Geregistreerd: 28 jul 2015 17:12
Berichten: 48
Maar voor zo ver ik weet zijn de klankbekers van Yamaha trompetten veel minder gevoelig voor demper-deuken dan de klankbekers van de Bach Stradivarius trompetten.

Ik heb nog een hele oude studie-trompet van het merk C.G. Conn. Bij deze trompet heb ik nooit problemen met demper-deuken.
Maar deze oude studie-trompet speelt wel overdreven zwaar. Maar dat is met alle oude trompetten van het merk C.G. Conn.

_________________
Voor mij gaat er niets boven de trompet!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Demper-deuken bij Bach Stradivarius trompetten.
BerichtGeplaatst: 26 jan 2022 15:29 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Nee hoor, de oudere yamahas hadden ook erg dunne bekers, afhankelijk van elk model je kocht.
Met name de duurste series, de Schilke kopieën, om het maar eens oneerbiedig te zeggen: kon je met je vinger langs glijden, en dan zag je je vinger aan de andere kant gewoon erlangs gaan.

Mijn oude olds, daar kon je iemand zijn hersens mee inslaan, en krassen trekken in beton.

Calicchio's in bes hadden ook niet al te dikke bekers, maar hun c trompet, keihard, niet te breken.

Bottomline: gewoon voorzichtig doen, en je kurkjes een beetje vochtig houden. Dan blijven die dempers goed zitten, en je beker schadevrij.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Demper-deuken bij Bach Stradivarius trompetten.
BerichtGeplaatst: 28 jan 2022 13:07 
Offline

Geregistreerd: 28 jul 2015 17:12
Berichten: 48
Bij de dure lichtgewicht Schilke trompetten moet je helemaal geen dempers gebruiken want dan druk je gelijk de klankbeker kapot.

_________________
Voor mij gaat er niets boven de trompet!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Demper-deuken bij Bach Stradivarius trompetten.
BerichtGeplaatst: 28 jan 2022 16:06 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Onzin.
Heb tijden op Schilke gespeeld. Gewoon prima te doen. Met beleid is blijft alles heel.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.