trompet.nl > forum > Toon onderwerp - inrollen van de lippen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 09:59

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 79 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 mei 2004 10:16 

Wat ik mij afvroeg en nog steeds afvraag is hoe het kan dat jvanbruggen pas na ruim 35 jaar er achter kwam dat hij blaast op kracht. Wat ik begrijp van de (bijzonder informatieve) reacties van erik, is dat je het niet lang volhoudt om alleen op kracht te spelen. Hoe kan het dan dat jvanbruggen er pas na 35 jaar problemen van kreeg?

Kream

p.s: ik heb geprobeerd om mijn trompet op mijn vlakke hand te houden, maar alleen dat gaat al best lastig! :roll: Heb ik nou zo'n vreemde trompet (of hand)?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 mei 2004 10:22 

Kream schreef:
Hoe kan het dan dat jvanbruggen er pas na 35 jaar problemen van kreeg?

Er zijn zoooooooooooveel trompetisten die nog nooit in hun leven met ademsteun gespeeld hebben; maar omdat jvanbruggen zich er nu wat meer in verdiept merkt hij pas dat hij er zelf ook problemen mee heeft. (lijkt me)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 mei 2004 10:24 

Kream schreef:
Wat ik mij afvroeg en nog steeds afvraag is hoe het kan dat jvanbruggen pas na ruim 35 jaar er achter kwam dat hij blaast op kracht. Wat ik begrijp van de (bijzonder informatieve) reacties van erik, is dat je het niet lang volhoudt om alleen op kracht te spelen. Hoe kan het dan dat jvanbruggen er pas na 35 jaar problemen van kreeg?

Kream

p.s: ik heb geprobeerd om mijn trompet op mijn vlakke hand te houden, maar alleen dat gaat al best lastig! :roll: Heb ik nou zo'n vreemde trompet (of hand)?

Het is even zoeken voor je het evenwicht hebt gevonden, waar je trompet het beste op de vlakke hand ligt, en dan moet je er ook nog door heenblazen. Wat een handig alternatief is, is een (huishoud) trap, en hem op mondhoogte neerleggen. Dan hoef je het evenwicht niet te zoeken.

Op kracht spelen kun je op zich best lang volhouden, afhankelijk met welke mate je speelt. Ik denk dat Veldkampbrass meer uit zijn eigen oogpunt bekijkt dat, met zijn hoeveelheid speeluren, op kracht spelen veel schadelijker is dan wanneer je elke dag een half uurtje speelt ( hiermee wil ik geen oordeel of feitenkennis tov jvanbruggen beweren, het gaat om het idee )

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 mei 2004 10:25 

Op je vlakke hand is ook een beetje lastig maar het is makkelijker dan je trompet aan het plafond te hangen !

Je zou de trompet ook losjes rechtop in je hand laten rusten en dan proberen een lipbinding c1-g1-c2-e2-g2-e2-c2-g1-c1 te spelen (of tot c3).

Trouwens ik heb wel collega's die voornamelijk op kracht spelen en het ook erg lang volhouden, mijn punt is dat dat ten koste gaat van de flexibilteit. Je speelt volgens mij geen klassieke etude op kracht, je kunt wel een 1e trompetpartij op kracht spelen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 mei 2004 14:00 

veldkampbrass schreef:
Op je vlakke hand is ook een beetje lastig maar het is makkelijker dan je trompet aan het plafond te hangen !

Je zou de trompet ook losjes rechtop in je hand laten rusten en dan proberen een lipbinding c1-g1-c2-e2-g2-e2-c2-g1-c1 te spelen (of tot c3).

Aan een touwtje hangen is ook erg leuk
Vind ik zelf nog moeilijker dan op je hand leggen. Als je hem op je hand legt heb je altijd nog de mogelijkheid om een beetje te duwen. Aan een touwtje zwiept'ie dan gewoon weg.
Dit is natuurlijk niet echt te vergelijken met trompetspelen, maar wel eens goed om gevoeld te hebben hoe het is om zonder al te veel druk te spelen.

Meer mensen die dit wel eens geprobeert hebben?

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 79 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur