trompet.nl > forum > Toon onderwerp - goede oefeningen om hoger te kunnen komen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 05:53

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 60 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 jun 2004 17:12 

Wat Stamp in zn boek ons probeert bij te brengen is dat je iedere noot moet blazen. Door zijn oefeningen te buzzen/mondstukbuzzen train je de specifieke 'bewegingen' van de oefeningen. Omdat deze vaak door verschillende octaven lopen, leer je op tijd te zijn met het geven van ademsteun, i.e. sowieso het geven van ademsteun (als je namelijk m.n. op je mondstuk niet blaast, spreekt er dus niks aan).

En met het geven van ademsteun blijft je embouchurespanning altijd gehandhaaft, je drukt het gaatje niet dicht. Je blijft met een constante embouchurespanning altijd flexibel en je kunt er dus ook 'hoger' en 'lager' mee spelen.

Iemand die niet blaast (niet voldoende ademsteun geeft) zal bij hoger blazen dmv druk van het mondstuk het gaatje kleiner maken tot een bepaalde hoogte en daarna kan men niet verder omdat het gaatje dichtzit. En om lager te blazen wordt het embouchure helemaal los gelaten, waardoor de lippen wel de lage tonen kunnen trillen, maar het mondstuk niet meer kunnen dragen en het mondstuk weer het gaatje dicht neigt te drukken. In zo'n toestand (embouchure los en druk vh mondstuk naar het gaatje) is het dus onmogelijk om hoger te komen.

Stamp dus probeert ons te trainen in het blijven blazen van de ene naar de andere noot zodat de embouchurespanning niet (zo min mogelijk) verandert. Om een hogere of lagere toon te spelen verandert immers alleen de grootte van het gaatje. Als het gaatje open blijft kun je blijven blazen, hoog én laag!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 jun 2004 09:03 

Nou, zoals hij het beschrijft bij écht lage tonen, pedaaltonen, kan ik het niet.
Bij pedaaltonen moet ik altijd mijn mondstuk een heel eind verschuiven, en dan blazen, dan wil het wel, en klinken ze ook nog goed.
Maar ik vind het ondoenlijk om je trompet in dezelfde stand te houden als bijv. een C3 en zo een pedaaltonenreeks te spelen...dat zal dan wel weer een deel van de moeilijkheid zijn (zoniet de hele moeilijkheid)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 jun 2004 16:54 

dat is inderdaad de hele moeilijkheid. Maar ga na wat het betekend als je het wel kan: als je het op de zelfde manier kan is het een stuk makkelijker, want dat scheelt een hele hoop beweging van je embouchure en dat betekend dus meer mogelijkheden..

wat betreft het het verschuiven van je mondstuk twee dingen:
1. bij het lager spelen laat je dus je embouchure los moet je het mondstuk verplaatsen om het gaatje open te houden, of:
2. je speelt met teveel druk 'hoger' en wanneer je 'lager' gaat heb je te weinig ruimte om je lippen bij een grotere opening te laten trillen (je laat hierbij je embouchure dus niet los.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 jun 2004 22:00 

Ik heb het vanmiddag even erbij nagedacht...
Ik laat mijn hele onderlip uit mijn mondstuk glijden, zodat alleen het trillende gedeelte, de bovenlip dus, in het mondstuk zit...
Voor mij werkt het qua pedaaltonen wel, maar het ziet er niet uit :P en het is totaal niet flexibel.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 jun 2004 22:06 

Wie wil nou pedaaltonen spelen, op naar de c4 !!!

:lol: :lol: :lol: :lol:

Ik gebruik alleen pedaaltonen om de lip te relaxen, net zoals flutteren. Om laag te spelen heb een F trompet (contraalto)...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 jun 2004 22:17 

Ja wat denk je, dat ik hele concerten in pedaaltonen ga spelen? Een soort omgekeerde tasteebros?

Tuurlijk niet, ik gebruik ze ook om te ontspannen, maar omdat ze ook goed schijnen te zijn voor toonvorming e.d. probeer ik ze wel zo goed/mooi mogelijk te spelen :)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 jul 2004 17:31 

dat je je embouchure moet 'verplaatsen' ( die verplaatsing is toch miniem ) om pedaalnoten te spelen is op zich geen probleem denk/vind ik.
ik speel van nature behoorlijk met mijn trompet naar beneden ( ligt aan mijn smoel, kan ik zelf ook niets aan doen :( )
bij pedaalnoten hef ik mijn toeter wat op en bij dubbele pedalen haal ik ook mijn onderlip wat uit het mondstuk. als ik dan terug naar het gewoon register ga laat ik mijn trompet terug wat zakken en breng ik die onderlip gewoon terug van waar ze komt.

ik ben van mening dat als je je embouchure wat moet aanpassen voor pedaalnoten, dit geen invloed heeft op het uiteindelijke resultaat van de oefening, zolang je lucht goed zit, je niet gaat knijpen, enz...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 jul 2004 18:21 

tommy schreef:
ik ben van mening dat als je je embouchure wat moet aanpassen voor pedaalnoten, dit geen invloed heeft op het uiteindelijke resultaat van de oefening, zolang je lucht goed zit, je niet gaat knijpen, enz...

bedenk wel dat het 'verplaatsen' of liever het loslaten van je embouchure wel degelijk gevolgen heeft voor het verloop van de oefening: als je je embouchure loslaat, valt het dragende vermogen van je embouchure weg en begint het mondstuk het gaatje dicht te duwen. En ga maar na, het mondstuk (eigenlijk de druk van dat mondstuk) gaat daar niet weg zonder je mondstuk opnieuw op te zetten. In de pedaaltoon oefeningen gaat het erom ze in een frase, zonder opnieuw op te zetten, te spelen.
Als je je embouchure loslaat naar lagere noten toe en vervolgens weer omhoog gaat, zul je nooit geblazen uitkomen op die hogere noten. Ongetwijfeld zal het je wel lukken ze te spelen, maar dan dmv het mondstuk dat het gaatje kleiner maakt en niet dmv je embouchure dat het gaatje kleiner houdt:

mi trompeta schreef:
Ik heb het vanmiddag even erbij nagedacht...
Ik laat mijn hele onderlip uit mijn mondstuk glijden, zodat alleen het trillende gedeelte, de bovenlip dus, in het mondstuk zit...
Voor mij werkt het qua pedaaltonen wel, maar het ziet er niet uit :P en het is totaal niet flexibel.

Bovenlip helemaal in het mondstuk en onderlip eruit is volgens mij een duidelijk voorbeeld van het loslaten van embouchure. En zoals je aangeeft: totaal niet flexibel.. :roll:

Ook zo: hoog - pedaaltonen - hoog zal lukken (geduwd), maar hoog - pedaaltonen - hoog - pedaaltonen (geduwd) kan nooit. Hoe kun je het gaatje voor de 2e keer ontspannen als het al bijna dichtgeduwd zit op de hoge tonen? De druk van het mondstuk neemt immers niet af totdat je opnieuw hebt opgezet!

PS: als je met verplaatsen van je embouchure bedoelt, dat je je mondstuk van je bovenlip af laat komen als je beneden gaat, is dit m.i. zeer juist: je geeft je lippen de ruimte om te trillen en hoeft dan je embouchure niet los te laten om diezelfde ruimte te creëren....

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 60 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur