tommy schreef:
ik ben van mening dat als je je embouchure wat moet aanpassen voor pedaalnoten, dit geen invloed heeft op het uiteindelijke resultaat van de oefening, zolang je lucht goed zit, je niet gaat knijpen, enz...
bedenk wel dat het 'verplaatsen' of liever het loslaten van je embouchure wel degelijk gevolgen heeft voor het verloop van de oefening: als je je embouchure loslaat, valt het dragende vermogen van je embouchure weg en begint het mondstuk het gaatje dicht te duwen. En ga maar na, het mondstuk (eigenlijk de druk van dat mondstuk) gaat daar niet weg zonder je mondstuk opnieuw op te zetten. In de pedaaltoon oefeningen gaat het erom ze in een frase, zonder opnieuw op te zetten, te spelen.
Als je je embouchure loslaat naar lagere noten toe en vervolgens weer omhoog gaat, zul je nooit geblazen uitkomen op die hogere noten. Ongetwijfeld zal het je wel lukken ze te spelen, maar dan dmv het mondstuk dat het gaatje kleiner maakt en niet dmv je embouchure dat het gaatje kleiner houdt:
mi trompeta schreef:
Ik heb het vanmiddag even erbij nagedacht...
Ik laat mijn hele onderlip uit mijn mondstuk glijden, zodat alleen het trillende gedeelte, de bovenlip dus, in het mondstuk zit...
Voor mij werkt het qua pedaaltonen wel, maar het ziet er niet uit

en het is
totaal niet flexibel.
Bovenlip helemaal in het mondstuk en onderlip eruit is volgens mij een duidelijk voorbeeld van het loslaten van embouchure. En zoals je aangeeft: totaal niet flexibel..
Ook zo: hoog - pedaaltonen - hoog zal lukken (geduwd), maar hoog - pedaaltonen - hoog - pedaaltonen (geduwd) kan nooit. Hoe kun je het gaatje voor de 2e keer ontspannen als het al bijna dichtgeduwd zit op de hoge tonen? De druk van het mondstuk neemt immers niet af totdat je opnieuw hebt opgezet!
PS: als je met verplaatsen van je embouchure bedoelt, dat je je mondstuk van je bovenlip af laat komen als je beneden gaat, is dit m.i. zeer juist: je geeft je lippen de ruimte om te trillen en hoeft dan je embouchure niet los te laten om diezelfde ruimte te creëren....