Beste mogelijke toekomstige multiblazers,
Nadat ik 36 jaar op trompet en cornet gespeeld had, wilde ik een nieuwe uitdaging.
Ik ging naar Steenbeek te Nijkerk nam een King 4B tenor trombone tot mij flaplippen en zonder enige moeite blies ik alle noten die erop zat, ja zelfs de bedaal noten.
Alleen moest ik wel een omschakeling maken om de schuif op de juiste positie te zetten. Natuurlijk kwam ik aardig wat adem te kort maar na een jaartje gaat het al behoorlijk beter.
Maar het kan nog gekker, vroeger had ik twee favorieten, te weten: Martin met z'n goude trompet en Andre Moss met zijn saxophoon.

Na enig onderzoek op het internet ben ik weer Steenbeek gegaan om te vragen waar ik op moest letten als ik een saxophoon zou kopen. Ik kreeg ook verschillende saxophoons te horen, ik werd gelijk verliefd op het geluid van de tenor saxophoon van Yanagisawa, een kopie van Selmer door de Jappen gemaakt, gewoon perfect, ik kocht hem gelijk. Thuis gekomen vroeg ik een ervaren saxophoon speler om mij wat wegwijs te maken op de wat ingewikkelde instrument dan trombone en trompet.
Op goede dagen ziet mijn muzikale programma er zo uit: eerst een uur trompet/cornet; twee uur pauze; daarna drie kwartier trombone; weer twee uur pauze en als laatste een uur saxophoon. Natuurlijk had ik in begin behoorlijk last van de kaken maar mijn flaplippen hebben er geen moeite mee.
Wat wel in het begin lastig was bij de tenor saxophoon, als je via de cd korte stukjes, zonder notenschrift, dient na te spelen, dan raakte ik even de weg kwijt. Gelukkig gaat al een stuk beter.
Mocht je ook een trombone willen proberen maar je bent teveel aan een trompet gehecht dan kun je je trompet mondstuk een grotere conische stift aan laten meten. Je krijg wel een apparte sound. (grapje)
Kun jij het nog gekker maken, ik lees het graag.
Groetjes Co