trompet.nl > forum > Toon onderwerp - trompet en trombone
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 02:45

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 nov 2004 10:12 
Moderator

omgekeerd schijnt het ook te kunnen, ik weet uit betrouwbare bron dat Ivan Meylemans op de piccolo het brandenburgs eruit krijgt :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 nov 2004 11:20 

Rik Baars schreef:
.... Wel dat ik erg snel door mijn lucht heen was (op de trombone). ....

Ja dat heb ik ook. En dan heeft mijn trombone nog een forse boring ook. Ik heb 'm destijds vrij onwetend 2e-hands aangeschaft. Het is een verzilverde Besson met kwartventiel en Large boring (13.89mm=0.547"). Prima instrument voor de ademtraining: een bak lucht scheppen en heel goed plannen hoe lang je daarmee kan doen.

Profiel  

Berichttitel: Het kan nog veel gekker.
BerichtGeplaatst: 05 nov 2004 11:21 

Beste mogelijke toekomstige multiblazers,

Nadat ik 36 jaar op trompet en cornet gespeeld had, wilde ik een nieuwe uitdaging. 8)
Ik ging naar Steenbeek te Nijkerk nam een King 4B tenor trombone tot mij flaplippen en zonder enige moeite blies ik alle noten die erop zat, ja zelfs de bedaal noten.
Alleen moest ik wel een omschakeling maken om de schuif op de juiste positie te zetten. Natuurlijk kwam ik aardig wat adem te kort maar na een jaartje gaat het al behoorlijk beter.

Maar het kan nog gekker, vroeger had ik twee favorieten, te weten: Martin met z'n goude trompet en Andre Moss met zijn saxophoon. :oops: Na enig onderzoek op het internet ben ik weer Steenbeek gegaan om te vragen waar ik op moest letten als ik een saxophoon zou kopen. Ik kreeg ook verschillende saxophoons te horen, ik werd gelijk verliefd op het geluid van de tenor saxophoon van Yanagisawa, een kopie van Selmer door de Jappen gemaakt, gewoon perfect, ik kocht hem gelijk. Thuis gekomen vroeg ik een ervaren saxophoon speler om mij wat wegwijs te maken op de wat ingewikkelde instrument dan trombone en trompet.

Op goede dagen ziet mijn muzikale programma er zo uit: eerst een uur trompet/cornet; twee uur pauze; daarna drie kwartier trombone; weer twee uur pauze en als laatste een uur saxophoon. Natuurlijk had ik in begin behoorlijk last van de kaken maar mijn flaplippen hebben er geen moeite mee.

Wat wel in het begin lastig was bij de tenor saxophoon, als je via de cd korte stukjes, zonder notenschrift, dient na te spelen, dan raakte ik even de weg kwijt. Gelukkig gaat al een stuk beter.

Mocht je ook een trombone willen proberen maar je bent teveel aan een trompet gehecht dan kun je je trompet mondstuk een grotere conische stift aan laten meten. Je krijg wel een apparte sound. (grapje) :lol:

Kun jij het nog gekker maken, ik lees het graag.

Groetjes Co

Profiel  

Berichttitel: Re: Het kan nog veel gekker.
BerichtGeplaatst: 05 nov 2004 11:56 

Jaguars Sound schreef:
Kun jij het nog gekker maken, ik lees het graag.

Ik wilde mijn oorspronkelijke bericht niet al te gecompliceerd maken, maar ik speel ook nog bastuba (bes). Daar ben ik min of meer mee gestopt omdat ik trombone mooier vind en daar meer tijd in wil steken. (Mijn tijd is beperkt - ik wou dat ik ook uren per dag kon studeren zoals jij).
Maar nou het aardige: de bastuba-embouchure voelt door de trombone-studie ook een stuk steviger, en zo klinkt ie ook. Vooral de laagste tonen zijn sonoorder en spreken makkelijker aan.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 maart 2005 19:27 

Even een wat ouder onderwerp oprakelen. Wat mij opvalt in de reakties is dat wanneer het om dubbelen gaat, iedereen het ineens heeft over een embouchure wat goed moet zitten. Heeft het als je meerdere instrumenten speelt ineens niet meer allemaal met ademhaling te maken?
Oh, en voor de liefhebbers van James-de-multi-instrumentalist: hij speelt niet met een flat chin. Sterker nog, Jeff Smiley zegt over zijn embouchure dat het uiterlijk alle kenmerken heeft van de volledige 'roll-in'. (Morisson is hier niet via BE op gekomen, voor de duidelijkheid, maar uit zichzelf.) Andere voorbeelden van deze ingerolde setup kun je vinden op de voorkant van het BE boek, welke je kunt zien op de website van Jeff: www.trumpetteacher.net.
Een ander ding dat James Morisson kennelijk geen windeieren legt, is het gebruik van bolle wangen. Die zijn overigens in de loop der jaren wel iets geslonken. Zijn er nog steeds mensen die menen dat bolle wangen slecht zijn en geen functie kunnen hebben in de ontwikkeling van een efficient embouchure?

Ko

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 maart 2005 21:56 

Bolle wangen, hehe... als je ze hebt, is er feitelijk niets wat je eraan kan doen, maar dat hoeft dus ook niet - tenzij je mondhoeken niet genoeg kracht hebben. Maar als de embouchure goed zit, dan maakt het geen bal uit of je bolle of platte lippen hebt.
Wat betreft dubbelen: ik ben zelf trombonist, maar sinds een jaartje speel ik er ook nog trompet bij. Het embouchureverschil vind ik behoorlijk meevallen, ik heb alleen wat meer kracht in de mondhoeken nodig. Wel merk ik dat de trompet om meer luchtdruk vraagt dan de trombone. Maar dat is uiteindelijk alleen maar goed voor mijn trombonespel. En ik vind het nog altijd frustrerend dat ik het hoge register net zo moeizaam aan moet leren als toen op trombone. In het begin kon ik (klinkend) op trompet niet hoger spelen dan op trombone (trompet: g / trombone: hoge f, soms g).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 maart 2005 14:16 

Tobias Dammers schreef:
Bolle wangen, hehe... als je ze hebt, is er feitelijk niets wat je eraan kan doen, maar dat hoeft dus ook niet - tenzij je mondhoeken niet genoeg kracht hebben. Maar als de embouchure goed zit, dan maakt het geen bal uit of je bolle of platte lippen hebt.
Wat betreft dubbelen: ik ben zelf trombonist, maar sinds een jaartje speel ik er ook nog trompet bij. Het embouchureverschil vind ik behoorlijk meevallen, ik heb alleen wat meer kracht in de mondhoeken nodig. Wel merk ik dat de trompet om meer luchtdruk vraagt dan de trombone. Maar dat is uiteindelijk alleen maar goed voor mijn trombonespel. En ik vind het nog altijd frustrerend dat ik het hoge register net zo moeizaam aan moet leren als toen op trombone. In het begin kon ik (klinkend) op trompet niet hoger spelen dan op trombone (trompet: g / trombone: hoge f, soms g).

En wat zijn nu je ervaringen in het snel wisselen?
Als je iemand als James Morrison ziet, (om maar iemand te noemen :wink: ) dan heeft ie in z'n ene hand z'n trompet en in z'n andere z'n trombone! Hij lijkt geen enkele last te hebben van het verschil in mondstuk, weerstand, stemming, of wat dan ook!

Nou weet ik dat hij vrij uitzonderlijk is, maar als ik je bericht zo lees lijkt het in ieder geval dat je er ook niet zo veel moeite mee hebt!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 maart 2005 08:52 

Tobias Dammers schreef:
En ik vind het nog altijd frustrerend dat ik het hoge register net zo moeizaam aan moet leren als toen op trombone. In het begin kon ik (klinkend) op trompet niet hoger spelen dan op trombone (trompet: g / trombone: hoge f, soms g).

Ik heb precies hetzelfde maar dan omgekeerd. Op de trombone kom ik nog steeds niet hoger dan de klinkende f, terwijl op de trompet .... :roll:
Ik dacht dat het aan het trombonemondstuk lag. Gewoon elke dag studeren dus :)

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur