trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Hoge register..
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 00:13

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 63 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Hoge register..
BerichtGeplaatst: 11 apr 2005 15:29 

Hallo allemaal,

Ik speel nu zelf (even denken) 6 jaar.. en ik bak er (vind ik zelf) er weinig van. Ik oefen ongeveer 3 keer per week en ik weet dat dat te weinig is.. maar zelfs na 6 jaar is de hoogste noot die ik kan spelen f2.. en die komt er zelfs dan nog piepend, rauw en niet erg ontspannen uit.. maar nu ik al 6 jaar speel komen die hogen noten steeds meer voor en krijg ik steeds meer moeite.. mijn leraar blijft maar zeggen dat ik niet te hard met mijn mondstuk op mijn mond moet drukken maar als ik dat doe dan krijg ik er helemaal geen noot meer uit.. en over dat hoge register zegt hij dat ik veel lange noten moet spelen..

Ik heb ook het boek fitness for brass maar daar speel ik eigenlijk alleen de eerste opwarmer uit.. de rest is te hoog of snap ik niet.. ik heb ook the balanced embouchure maar dat is allemaal echt te hoog :cry:

Ik weet dat stap 1 is meer oefenen maar ik vroeg me toch af of jullie nog wat tips hebben want ik heb het gevoel dat ik oefen maar niks bereik!

Alvast bedankt:)

Basild

edit* Ik raak ook heel snel vermoeid en dan lukt de rest gewoon niet meer.. ook ontsnapt er als ik moe ben veel lucht en dan hoor is pfffff.... en niet alleen ikzelf

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 apr 2005 15:50 

Ik vraag me oprecht af wat je docent je leert. Als alles wat hij zegt "meer lange noten spelen" is, dan zou ik een andere docent zoeken! Iemand die je leert vanuit het midden te spelen en aandacht heeft voor houding en ademhaling. Hoogte begint volgens mij met een juiste lichaamshouding en ademhaling in het midden- en lage register! 3 x per week drie kwartier studeren zou echt genoeg moeten zijn om dan binnen een jaar je toonkwaliteit en hoogte te verbeteren. Ik kan je de methode van James Thompson (The Buzzing Book) aanraden, maar alleen als je een goede docent hebt die je "om de oefeningen van het boek heen" kan begeleiden, juist met lichaamshouding en ademhaling. En natuurlijk niet te graag hoog willen spelen als je middenregister nog niet goed zit - bij een huis hang je ook niet eerst het dak in de lucht om er vervolgens de muren onder te zetten.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 apr 2005 16:10 

Ik zelf heb een aantal delen uit 'Einspielen aus der MItte' van Rippas, kan je het ook aanbevelen. De methode begint vanuit middenregister en zorgt door de opbouw ervoor dat je zowel stapsgewijs hoger als lager werkt oa. te krijgen bij Broekmans.

Profiel  

Berichttitel: Re: Hoge register..
BerichtGeplaatst: 11 apr 2005 16:53 

Ha Baslid,

Je oefent inderdaad niet veel. Maar je oefent nog, dus er is hoop. Ik kan me best voorstellen dat het niet motiverend werkt wanneer je na een aantal jaren geen vooruitgang meer boek. Meer studeren is echter maar een deel van de oplossing.

Basild schreef:
Ik heb ook het boek fitness for brass maar daar speel ik eigenlijk alleen de eerste opwarmer uit.. de rest is te hoog of snap ik niet.. ik heb ook the balanced embouchure maar dat is allemaal echt te hoog :cry:

Bert Lochs heeft je op dit forum geloof ik al eens aangeboden om 'the balanced embouchure' met je door te nemen. Uit bovenstaande tekst maak ik op dat je dit nog niet hebt gedaan. Ik kan je van harte aanbevelen dit toch eens te doen, want ik geloof niet dat je enig idee hebt van hoe je met die methode om moet gaan. Dat is niet lullig bedoeld, maar simpelweg naar de oefeningen kijken en concluderen dat die te hoog zijn is erg ver verwijderd van een zinnige benadering. Kennelijk kom je er zelf niet uit en ook niet met je docent. Neem dan de uitgestoken hand aan, zou ik zeggen. Je bent ook welkom in Middelburg, mocht dat praktischer zijn.

Ko

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 apr 2005 21:16 

Ik denk niet zozeer dat het aan de leraar ligt... of misschien hoop ik het wel niet want er is volgens mij geen andere trompetleraar op mijn muziekschool.. en om nou 1 keer per week op en neer naar middelburg te rijden vanuit zoetermeer.. Nee ik denk toch echt dat het grootste deel bij het oefenen ligt.. mijn leraar zei dat hij verbetering hoorde :) en dat komt omdat ik die week goed had geoefend.. ik zal het boek nog wel is doornemen met Bert Lochs.. alvast bedankt:)

Basild

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 apr 2005 07:47 

Mag ik nog een opmerking maken? Oefenen en oefenen is niet hetzelfde. Ik heb jarenlang veel tijd in oefenen gestopt (als amateur jarenlang 1 à 1,5 uur per dag), maar dat was 'mechanisch oefenen' d.w.z. de oefeningen spelen zonder dat je eigenlijk weet waar je echt op moet letten, waar je op moet sturen. Dan is het toeval als dat tot verbetering leidt. Vraag je docent 1 of 2 aspecten waar je op kunt letten, en beperk je daar dan toe, 1 of 2 weken (of langer als er meer tijd nodig is), bouw daarna uit, maar hou daarna wel steeds die 2 aspecten ook er bij. Ik zou zeggen: (1) geef aandacht aan gestemd en 'in de kern' spelen (2) ontspannen inademen en dan de adem laten stromen. Maar beide aspecten zou je docent je moeten toelichten, want dat leer je niet door het hier te lezen. Succes!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 apr 2005 08:41 

Basild schreef:
en om nou 1 keer per week op en neer naar middelburg te rijden vanuit zoetermeer..

Mijn opmerking was niet bedoeld om mezelf of iemand anders aan te bieden als vervanging van je huidige docent. Het ging me om je benadering van BE. Je kunt daar veel meer uithalen dan je nu doet en een keer rond de tafel met iemand die ervaring heeft met die methode kan je daar een goed eind mee op weg helpen. Dit alleen even ter verduidelijking. :)

Ko

Profiel  

Berichttitel: Re: Hoge register..
BerichtGeplaatst: 12 apr 2005 08:57 
Moderator

[quote="Basild"]Hallo allemaal,

Basil, het fitness for brass boek, is voor iedereen te spelen, maar je moet je oefeningen afstemmen op wat haalbaar is, en die staan er ook in. Bovendien, als je alle begeleidende teksten erbij goed doorneemt, maakt het het spelen eenvoudiger.

Wat ook heel erg meewerkt is meet op het mentale vlak: ga jezelf, en laat jezelf geen onmogelijkheden opleggen: dus niet onder druk van ik wil die hoogte in, want dan kun je er gif op innemen dat je overgespannen bent, en dat je toch niks raakt. Dus omntspan, en zie maar waar het uit komt

verder: buzzen helpt je embouchure met de focus op te tonen

Als laatste: lange tonen is misschien leuk voor je klankvoorstelling, maar in de hoogte heb je er nagenoeg niks aan.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 63 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur