trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Ventielen blijven hangen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 04:44

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Ventielen blijven hangen
BerichtGeplaatst: 13 apr 2005 23:28 

De ventielen van mijn nieuwe Hub van Laar B5 lopen geweldig.
Maar als ik aan het spelen ben gebeurt het regelmatig dat de ventielen niet zo snel terugkomen als ik wil.
Het ligt volgens mij niet aan de ventielen, want zonder spelen (lucht) gebeurt dat niet.
Kan het aan de olie liggen dat tijdens het spelen, in combinatie met lucht, er een soort vacuum ontstaat?
Ik gebruik Hetman Syntetisch Lubricant 1.

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel: Re: Ventielen blijven hangen
BerichtGeplaatst: 13 apr 2005 23:38 

Robert66 schreef:
De ventielen van mijn nieuwe Hub van Laar B5 lopen geweldig.
Maar als ik aan het spelen ben gebeurt het regelmatig dat de ventielen niet zo snel terugkomen als ik wil.
Het ligt volgens mij niet aan de ventielen, want zonder spelen (lucht) gebeurt dat niet.
Kan het aan de olie liggen dat tijdens het spelen, in combinatie met lucht, er een soort vacuum ontstaat?
Ik gebruik Hetman Syntetisch Lubricant 1.

Ik had hetzelfde probleem met mijn 2e ventiel. Hub had hem al een keer opnieuw behandeld maar ik bleef hetzelfde probleem houden zoals jij het beschrijft. Op aanraden van een collega heb ik er iets jif/cif op gedaan en daarna het ventiel eventjes op een neer bewogen in het huis. Daarna goed uitspoelen en hij loopt nu fantastisch.

NB je kunt beter te kort schuren met jif dan te lang.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 apr 2005 07:24 

Of je kunt de veren iets oprekken zodat ze sneller naar boven komen. Ze gaan dan natuurlijk ook iets "zwaarder" naar beneden, maar daar ben je erg snel aan gewend.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 apr 2005 07:29 

Ik had het zelfde probleem. Maar gelukkig niet alleen bij mijn B1 maar ook bij mijn "oude" instrument die ik met de bijgeleverde Hettman olie behandeld had.
Daarna heb ik dat mooi uitziende flesje Hettman olie maar aan de kant gezet en gebruikt nu gewoon weer mijn Tromba olie.
Het flesje ziet er wel niet zo mooi uit maar hij lijkt beter te werken. (maar ja, mijn B1 ziet er ook niet zo geweldig uit.... 8) )

En mochter echt iets mis zijn met het ventiel lijkt het mij dat Hub niet zo blij is als hij erachter komt dat je zelf aan het schuren bent gegaan :?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 apr 2005 08:40 

Het is een typisch Bauerfeind probleem. Het zijn de beste ventielen in de wereld maar ze zijn zo strak uitgelijnd en passend gemaakt dat de minste of geringste afwijking voor problemen zorgt. Dat is niet alleen bij Van Laar, maar ook bij Straub, Eclipse, CBW etc.
Die van Taylor hebben er geen last van omdat Taylor de zware huizen van Bauerfeind gebruikt. Dus die kunnen meer hebben als er tegenaan gesoldeerd wordt.
Maar, lopen ze eenmaal dan lopen ze ook fenomenaal :D .

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 apr 2005 09:07 

Hans,

Als ervaringsdeskundige, kun jij meegaan met Erik's advies?
(licht opschuren met Jif)

Of eerst andere olie proberen, en zo ja, welke?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 apr 2005 09:21 

Ik kan aanraden eerst naar Hub te gaan, dat had ik namelijk ook gedaan en zou ik normaal ook doen, maar ik had geen zin om nog een keer 520km te rijden voor een ventiel.

Maar als ze te strak lopen worden ze sowiezo wat opgeschuurt, net zoals ze passend geschuurd worden voordat ze verkocht worden.

Ik denk dat ze vastlopen tijdens het spelen omdat de olie warmer wordt, maar ik kan het mis hebben. Dat is altijd de moeilijkheid, als je hem zonder spelen indrukt loopt ie goed en ben je aan het spelen dat komt het ventiel slecht omhoog. Ik had de veren ook al strakker gezet en andere olie gebruikt maar dat hielp niets. Ook had ik alle veren en lipjes al omgedraaid en steeds bleven het 1e en 3e ventiel goed lopen maar het 2e ventiel niet.

Dat schuren wat ik gedaan heb gaat maar om een paar druppels jif voor zo'n 10 a 20 seconden, dus dat valt wel mee. Ik kreeg de tip van een Calicchio bespeler, die hebben er veel ervaring mee.... :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 apr 2005 10:05 

Oké, we hebben het over de ventielen van de Van Laar. Ik merk, als ik ze pas gesmeerd heb dat ze super lopen, maar de dag erna moet ik alweer opnieuw smeren, dan gaan ze zo traag als een (...) . Ik gebruik La Tromba; kan het daar aan liggen? Iemand zei dat die misschien te dik is?
Welke olie raden jullie aan voor de Van Laar's?

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur