Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
| Auteur |
Bericht |
|
erikveldkamp
|
Berichttitel: Geplaatst: 20 mei 2005 08:52 |
|
|
marnix schreef: erikveldkamp schreef: Als je het goed wilt doen moet je de grepen aanpassen aan de toonsoort. Ik las dat eens van Bobby Shew dat ie dat deed. Ik gebruik zelf gewoon de standaard grepen, dan raak ik ook niet in de war.
. interesting, en welke grepen horen dan bij welke toonsoort?
Dat verschilt per toeter denk ik, het gaat erom dat sommige grepen een iets andere stemming opleveren die soms beter in de toonsoort passen. Zoals gezegd ik ga hier ook niet zover in, maar ik heb het wel eens gelezen in een interview dat Bobby Shew dat wel deed.
Het is wel zo, hoe meer ventielen je indrukt, des te meer buis gebruik je. Daardoor krijg je een grotere klankkast en dus een groter geluid. Daarnaast kun je met verschillende grepen ook andere intervallen maken bij shakes.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
marnix
|
Berichttitel: Geplaatst: 20 mei 2005 08:55 |
|
 |
| Moderator |
|
erikveldkamp schreef: marnix schreef: erikveldkamp schreef: Als je het goed wilt doen moet je de grepen aanpassen aan de toonsoort. Ik las dat eens van Bobby Shew dat ie dat deed. Ik gebruik zelf gewoon de standaard grepen, dan raak ik ook niet in de war.
. interesting, en welke grepen horen dan bij welke toonsoort? Dat verschilt per toeter denk ik, het gaat erom dat sommige grepen een iets andere stemming opleveren die soms beter in de toonsoort passen. Zoals gezegd ik ga hier ook niet zover in, maar ik heb het wel eens gelezen in een interview dat Bobby Shew dat wel deed. Het is wel zo, hoe meer ventielen je indrukt, des te meer buis gebruik je. Daardoor krijg je een grotere klankkast en dus een groter geluid. Daarnaast kun je met verschillende grepen ook andere intervallen maken bij shakes.
oke, leuk om te onthouden, maar in mijn eigen situatie, voor de west side story, is het eerder belangrijk dat die noten eruit komen, en hard, en min of meer stemmend, en dan pas de fine tuning ( niet dat daar tijd voor is, omdat het allemaal nogal rap gaat ).
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
erikveldkamp
|
Berichttitel: Geplaatst: 20 mei 2005 09:02 |
|
|
Dat heeft meer met je embouchure en spiergeheugen te maken. Hoe sneller je je speelt, des te minder tijd je hebt om te corrigeren, dus moet je spiergeheugen zo getraind zijn dat je niet hoeft te corrigeren. Daarom helpt het ook als je een toeter hebt die goed stemt over het hele bereik. Maar ik vertel je niets nieuws waarschijnlijk.
De West Side Story is overigens wel een pittig werkje voor trompet.... 
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
jazzy
|
Berichttitel: Geplaatst: 20 mei 2005 09:08 |
|
|
erikveldkamp schreef: Het is wel zo, hoe meer ventielen je indrukt, des te meer buis gebruik je. Daardoor krijg je een grotere klankkast en dus een groter geluid. Daarnaast kun je met verschillende grepen ook andere intervallen maken bij shakes.
Ik had ergens gelezen dat bobby shew de meestal de hulpgrepen gebruikt voor shakes.
Dus vermoed ik iets als: C3 = 23, Cis = 123, D3 = 13, Dis = 23, E3 = 3......?
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
erikveldkamp
|
Berichttitel: Geplaatst: 20 mei 2005 09:15 |
|
|
|
Je kunt dmv de hulpgrepen dus andere intervallen maken die beter in de toonsoort passen. In C shake je dus bijv. van C3 naar E3 (open) in Ab shake je van C3 naar Es3 (met 23).
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
marnix
|
Berichttitel: Geplaatst: 20 mei 2005 09:18 |
|
 |
| Moderator |
|
erikveldkamp schreef: Dat heeft meer met je embouchure en spiergeheugen te maken. Hoe sneller je je speelt, des te minder tijd je hebt om te corrigeren, dus moet je spiergeheugen zo getraind zijn dat je niet hoeft te corrigeren. Daarom helpt het ook als je een toeter hebt die goed stemt over het hele bereik. Maar ik vertel je niets nieuws waarschijnlijk. De West Side Story is overigens wel een pittig werkje voor trompet.... 
nee niets nieuws, maar ik zou eigenlijk gewoon eens eindelijk mijn voornemen moeten gaan waarmaken, en eens les gaan nemen om die hoogte er eens wat beter op te krijgen, want het is er allemaal wel, en hard ook, maar ik heb het gevoel dat ik iets fout blijf doen, en ik kan het niet vinden
Over het algemeen geen groot probleem, maar het zou leuk zijn als ik alles tm de g3 er op had zitten, zo dat het naar mijn gevoel ook goed is.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
erikveldkamp
|
Berichttitel: Geplaatst: 20 mei 2005 09:33 |
|
|
Als alles er op zit is het gewoon een kwestie van bijhouden en oefenen. Dus moet je ook hoog studeren. Maar dat zal je klassieke chops niet ten goede komen, ik weet daar alles van... 
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Rik Baars
|
Berichttitel: Geplaatst: 20 mei 2005 10:23 |
|
Geregistreerd: 15 feb 2002 16:55 Berichten: 1090 Woonplaats: Grootebroek
|
marnix schreef: ......
oke, leuk om te onthouden, maar in mijn eigen situatie, voor de west side story, is het eerder belangrijk dat die noten eruit komen, en hard, en min of meer stemmend, en dan pas de fine tuning ( niet dat daar tijd voor is, omdat het allemaal nogal rap gaat ).
Hé, West Side Story, is dat het stoeltje van "the young Marsalis"? 
|
|
| Omhoog |
|
 |