trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Minpunten van Marsalis
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 20:53

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 72 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 aug 2005 21:15 

Hij deed het ook niet tegelijkertijd maar heeft een uitstapje naar de klassieke muziek gedaan. Dat kunnen in principe wel meer trompettiste alleen ze doen het niet. Veel jazztrompettisten studeren ook gewoon klassiek thuis.

Allen Vizzutti en Arturo Sandoval hebben ook beide stijlen gespeeld of doen het nog wel. Maar Wynton deed dat wat beter wat mij betreft.

Ik denk dat er geen trompettist op de wereld is geweest waar zoveel mensen een mening over hebben, positief of negatief. Dat is op zich dan wel weer knap.

Ik heb veel respect voor Wynton en sommige cds van hem vindt ik echt heel erg goed, incl. de soul, muzikaliteit, etc. Soms is het een beetje te perfect of circus. Maar bijna iedere jazzlegende heeft wel eens een mindere plaat gemaakt, of minder creative periode. Ik vind alles van Hubbard ook niet goed. Van Clifford vindt ik wel alles top. Miles heeft behoorlijk wat onzin opgenomen naast zijn geniale platen.

etc. etc.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 aug 2005 12:17 

'oof topic'
had Clifford Brown genoeg tijd om geen goeie muziek op te nemen dan?
ik denk dat hij niet eens voorbij het stadium is gekomen waarbij hij zijn eigen ding zat begon te worden.
en misschien is dat het ook wel geweest bij Marsalis.. hij heeft heeel veeel gespeeld en gemaakt, en op een gegeven moment ben je dan op. misschien kon ie toen zijn ei kwijt in de klassieke muziek?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 aug 2005 14:12 

Citaat:
Miles heeft behoorlijk wat onzin opgenomen naast zijn geniale platen.

Ik ben nieuwsgierig welke platen je hiemee bedoelt; maar is natuurlijk offtopic :oops:

Citaat:
btw zijn broer branford marsalis is trouwens veeeeel beter dan zijn broer..

Ik vind het altijd een beetje flauw om broers met elkaar te vergelijken, zeker als ze zulke andere kanten opgaan

Wat betreft klassiek en jazz combineren: ik speelde van de week in Italie een jazzconcert op een voor de rest klassiek festival en de organisatie dacht dat ik volgend jaar wel even Richter kon spelen! Ik geloof dat zo'n uitstapje voor mij toch te ver weg ligt, dan moeten ze inderdaad Wynton maar even bellen

Wynton is iemand die waanzinnig goed speelt maar het te veel een gewetens kwestie maakt af en toe; te veel moraal. Hij maakt zich hard om jazz muziek erkend te krijgen als klassieke (serieuze) muziek in plaats van amusementsmuziek en gaat daarbij af en toe voorbij aan de voor alle muziekstijlen essentiele spontaniteit. Misschien dat het ook wel om die reden is dat hij die klassieke platen heeft opgenomen: dat iedereen weet dat hij een gedegen opleiding heeft en het instrument goed beheerst. Die Ellingtonopnamen zijn ook pas gemaakt na een zorgvuldig research.
Sommige mensen gaan zelfs verder door het een Black Music ding te maken: het zou Wynton te doen zijn om de erkenning van zwarte componisten (zoals Ellington dus)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 aug 2005 15:06 

hoe kan je nou jazz wel erkennen maar de zwarte componist niet?>>

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 aug 2005 15:24 

turbo ellie schreef:
Citaat:
Miles heeft behoorlijk wat onzin opgenomen naast zijn geniale platen.

Ik ben nieuwsgierig welke platen je hiemee bedoelt; maar is natuurlijk offtopic :oops:

Zijn laatste periode in de fusion heeft hij naar mijn mening behoorlijk veel onzin opgenomen. Het verkocht goed natuurlijk. De bands waren natuurlijk wel erg goed.

Ik kreeg laatst een dvd met live concerten van Miles met zijn Hancock/Tony Williams/Shorter/Carter band. Dat is ook wel hele hoge school bluf. Een uur lang achter elkaar op hoog nivo improviseren en dan maar proberen zo ver mogelijk van het thema te blijven (als ze die al spelen)... :lol: Maar ik doe het ze niet na.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 aug 2005 15:26 

cees schreef:
hoe kan je nou jazz wel erkennen maar de zwarte componist niet?>>

Ze worden wel erkend, maar niet op hetzelfde nivo als Mozart, Bach e.d. Wynton ziet dat anders, en terecht.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 aug 2005 15:42 

ooh op zo'n manier..
jah.. maar dan moet je dus iedereen en alles op een hoop gooien...
en dan kommen alle smaken stijlen en onzin bijelkaar
en dan erken je ook niet alles
DJ tiesto is toch ook geen componist?>
ik snap best dat marsalis wat meer erkenning wil
maar het is nou eenmaal noooit te vergelijken

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 aug 2005 16:01 

Och, ik denk dat over 50 jaar Duke Ellington nog wel in de historie velmeldt wordt en DJ Tiesto niet. Dus het valt wel te vergelijken wat mij betreft. DJ Tiesto maakt ook geen muziek, die draait muziek. Of een soort van muziek...

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 72 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur