trompet.nl > forum > Toon onderwerp - opzetten keel , druk op hoofd
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 06:40

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: grote mondstuk
BerichtGeplaatst: 13 jul 2006 20:43 

Hoihoi,

dank voor al jullie reacties. Blaas al op een 1 1/4 mondstuk van vincent bach. Is al een vrij groot mondstuk. Met minder kracht blazen zit wel wat in denk ik. alleen hoe doe je dat. Je hebt toch veel lucht nodig om zeker te zijn van je aanzet. Iemand nog tips. Misschien gedoseerder blazen ja, ik weet het niet.

Wissel ook niet elke dag van instrument natuurlijk, maar merk wel dat bij de bariton mijn keel gewoon ontspannen blijf.

Verder heeft mijn laatste trompetleraar mij aanbevolen om mijn bovenlip zo ver mogelijk naar beneden te houden, dus over mijn boventanden. Hierdoor wordt de opening tussen lippen ook minimaal maar heb het idee dat dat ook niet echt goed is voor mijn keel.....

Rene

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 jul 2006 21:23 

Raar advies, moet je veel moeite doen voor een (hoge) noot?
Want op spataderen etc. zit je natuurlijk niet te wachten, misschien een idee wat makkelijkere partijen te spelen?

(sorry, ik heb geen idee welk niveau u speelt/speelde, ik vraag het ook alleen naar nieuwschierisme)

Profiel  

Berichttitel: Re: grote mondstuk
BerichtGeplaatst: 14 jul 2006 13:01 

rene schreef:
Verder heeft mijn laatste trompetleraar mij aanbevolen om mijn bovenlip zo ver mogelijk naar beneden te houden, dus over mijn boventanden. Hierdoor wordt de opening tussen lippen ook minimaal maar heb het idee dat dat ook niet echt goed is voor mijn keel.....

Rene

Wie is je leraar eigenlijk? Ben wel benieuwd...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 jul 2006 15:56 

Trompettor schreef:
Raar advies, moet je veel moeite doen voor een (hoge) noot?
Want op spataderen etc. zit je natuurlijk niet te wachten, misschien een idee wat makkelijkere partijen te spelen?

(sorry, ik heb geen idee welk niveau u speelt/speelde, ik vraag het ook alleen naar nieuwschierisme)

Wat bedoel je daar nou mee? :?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 jul 2006 17:16 

Nou, ik weet niet precies hoe dat in werking gaat.
Maar spataderen lijken me geen leuk gevolg van trompetspelen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 jul 2006 17:49 

Het is heel belangrijk dat je je lucht laat gaan. En niet gaat persen. Je moet proberen door middel van lange noten proberen het gevoel te krijgen dat je je lucht echt goed laat gaan. Niet al te veel kracht geven. Speel is gewoon lange noten rond een G in de balk, niet veel hoger of lager. En speel ze steeds totdat je lucht op is op een comfortabel Mezzo Forte.
Wat natuurlijk heel belangrijk is dat je de luchtkracht uit je middenrif haalt. En niet forceert met je keel en/of hoofd. Zorg ervoor dat je goed laag adem haalt en je lucht van onder uit je buik met je middenrif er uit duwt.
Zorg er voor dat je goed recht op staat(het liefste, zitten kan ook.) En probeer je toeter niet helemaal recht maar iets eronder te houden zodat je niet te veel de spieren in je keel/hals aanspant al voor je gaat spelen.
Voel je dat je weer te veel spanning hebt, stoppen en weer opnieuw proberen. Denk goed aan het gevoel wat je hebt als je bariton speelt. Hier is het veel makkelijker om zonder druk je lucht te laten gaan. Probeer het zeg maar een beetje te immiteren.
Ook kan je is een paar lange noten zingen. Hierbij kan je extra goed opletten waar je je lucht en -kracht vandaan haalt. En er ook extra op letten dat je geen spanning zet op je hoofd.

En wat betreft je lipstand. Je mondstuk moet recht op je lippen staan. Zowel verticaal als horizontaal. 50/50 het liefst. Natuurlijk zijn er genoeg trompettisten die de voorkeur geven aan iets meer bovenlip ofzo. Maar dit is iets wat zich later ontwikkelt nadat de basis onder de knie is.

Ten op zichte van een bariton is een trompet natuurlijk maar heel klein. En heb je dus een heel stuk meer weerstand. Als je op een bariton speelt word eigenlijk vanzelf de lucht uit je gezogen(Voor je gevoel). Bij een trompet moet je hier wat meer druk voor geven. Maar let er dus op dat je niet te veel kracht geeft. Want dat is vaak helemaal niet nodig.

Veel succes,

Chris

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 jul 2006 18:36 

Trompettor schreef:
nieuwschierisme)

Hall of shame

Wat spataderen betreft... als je te lang staat kun je er krijgen op je benen , omdat het bloed dan naar beneden zakt en dan gebeurd zoiets , als hij een rood hoofd krijgt , gaat er veel bloed naar zn hoofd & lijkt het dus logisch dat hij dan spataders krijgt, ik heb het echter nog nooit gezien :)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 jul 2006 20:20 

Onzin. Spataderen (in de benen) krijg je niet door lang te staan. Als je ze hebt, zul je er wel meer last van krijgen.
Er zijn verschillende medische problemen die kunnen ontstaan of verergeren door trompetspelen. Maar spataderen krijg je zeker niet van trompetspelen, of je nou wel of niet een goede techniek hebt.
Het enige advies wat ik heb voor rene is gewoon tijdelijk niet in het register spelen waarbij je voelt dat je keel gaat aanspannen en/of je gaat verkrampen o.i.d.
Denk aan het blazen van warme adem tegen een koud raam, als je moet spelen. Dan zet je je keel helemaal open. Succes.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur