trompet.nl > forum > Toon onderwerp - nieuwe trompettechniek voor lage tonen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 21:28

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 11  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 okt 2007 08:36 

Adriaan Kragten schreef:
Alle berekeningen en tekeningen van de quadrofoon staan in een rapport van 10 pagina's dat gratis bij mij via e-mail aanvraagd kan worden.

Een rapport van slechts 10 pagina's over een dusdanig grote verandering lijkt me wel erg dun. Het grootste deel van de rapporten die ik te zien krijg hebben meestal al meer als 40 pagina's technische tekeningen!

Maar des ondanks lijkt het me interesant leesvoer (als er daadwerkelijk wat in staat over de werking en principes) Alleen jammer dat er geen mail adres in je profiel staat

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 okt 2007 09:16 

Hallo Adriaan,

Ik wil wel een kopietje van je ontvangen:

sb101307@tiscali.nl

Groeten, Rik

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 okt 2007 09:30 

Rik Baars schreef:
Hallo Adriaan,

Ik wil wel een kopietje van je ontvangen:

sb101307@tiscali.nl

Groeten, Rik

Ben ook zeer benieuwd: trompet@startpagina.nl
Alvast bedankt.

Grtz
Robert

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 okt 2007 10:16 

Er wordt gevraagd naar plaatjes van de intrumenten die ik ontworpen heb. In het rapport van de quadrofoon staan twee plaatjes maar ik voel er niets voor om deze plaatjes los van de tekst op het forum te zetten. Ik krijg dan waarschijnlijk allemaal vragen waarvan het antwoord in de tekst te vinden is. Als iemand wil weten waar het om gaat kan hij een berichtje naar mijn persoonlijke e-mail adres sturen en dan stuur ik het hem via e-mail toe. Het rapport heet: "Ontwikkeling van de quadrofoon, een nieuw blaasinstrument met vier ventielen".
Het mechanisme waarmee de onzuiverheid gecompenseerd wordt voor instrumenten met drie ventielen wordt beschreven in een vertrouwelijk rapport dat ik alleen ter inzage geef aan instrumentbouwers na tekening van een geheimhoudingsverklaring. Ik heb hiervan ook een Engelstalige versie. Het maken van een prototype vereist speciale machines en technieken en een instrumentbouwer zal hier vermoedelijk alleen aan willen beginnen als hij op het idee octrooi kan aanvragen of minsten de uitvoeringsvorm kan beschermen. Dit is niet meer mogelijk als ik het idee openbaar maak.
Het effect dat compensatie heeft op de zuiverheid wordt beschreven in een ander rapport dat wel openbaar is. Dit rapport heet: "Compensatie van het derde ventiel ter verhoging van de zuiverheid van ventielinstrumenten". Ik heb hiervan ook een Engelstalige versie. Dit rapport kan ook bij mij via e-mail aangevraagd worden. Op basis van dit rapport is door de fluitdocent Erik Verbaandert een gepopulairiseerd verhaal geschreven dat gepubliceerd is in De Dirigent van september of oktober 2000.
Ik heb de Engelstalige versie van dit rapport al in 2000 opgestuurd naar Yamaha en naar Boosey & Hawkes maar zij gaven geen reactie. Ik heb het nog onlangs opgestuurd naar de instrumentbouwer Adams uit Ittervoort maar zij willen niet zelf ventielen bouwen. Als iemand een instrumentbouwer kent kan hij het rapport aan hen doorsturen of mij met hen in contact brengen.
Adriaan Kragten

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 okt 2007 10:32 

Beste mensen
Ik heb mijn profiel aangepast zodat mijn e-mail adress nu voor iedereen leesbaar is. Gebruik het alstjeblieft alleen om rapporten aan te vragen waarvan ik op het pannel heb aangegeven dat ze openbaar zijn. Ik vraag ieder die de rapporten wil hebben om dat vanaf nu alleen nog te doen via een bericht naar mijn e-mail adres en niet via een vraag in het pannel. Geef mij zelf ook je eigen e-mail adres. Ik zal het nergens anders voor gebruiken dan alleen voor het opsturen van gevraagde rapporten.
Adriaan Kragten

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 okt 2007 10:33 

Adriaan Kragten schreef:
Als iemand een instrumentbouwer kent kan hij het rapport aan hen doorsturen of mij met hen in contact brengen.
Adriaan Kragten

Hier staat een hele lijst met trompetmerken.... via de site kan je vast wel contact maken met de fabriek(jes)

http://erikveldkamp.nl/links_nl.html

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 okt 2007 10:40 
Moderator

Hier wil ik wel even mijn bedenkingen op loslaten.

Het zuivere instrument bestaat niet. Want je kunt een instrument 100 perfect zuiver maken, en daar heeft Yamaha al eens mee geexperimenteerd: het klonk naar niks, dat is een reden waarom ze dat nooit in productie hebben genomen. Dus stel: je hebt een instrumentbouwer zover gekregen dat ze je ideeen willen uitvoeren. Dat kost klauwen met geld, zoals je zelf al aangeeft, maar je zegt niks over de te verwachten klank. Yamaha heeft al een misser gehad daarmee, en ik denk dat ze liever werken aan kwalitatief betere instrumenten die een acceptabele marge van onzuiverheid hebben, maar die eenvoudig en comfortabel te compenseren zijn. En goed klinken ook.

Daarnaast gaf iemand hier al een voorzetje aan over de stemmingen door de eeuwen heen die ik een beetje mis in je verhaal. Onze stemming is gebaseerd op een aantal acceptabele valse noten, die wij inmiddels al niet meer als vals bestempelen.
Ga jij het 100% zuivere instrument maken, dan creeer je dus een soort van schijnvalsheid. Waar iedereen aan moet wennen.

Komt bij: je gaf in je verhaal aan dat mindere fanfare orkesten vals zijn vanwege valse instrumenten. Ik denk dat dat onzin is, het ligt hoofdzakelijk aan de mindere spelers. Ga je die mindere spelers zuivere instrumenten geven, dan moeten ze die natuurlijk wel kunnen bespelen. Vals spelen is vals spelen, ook op een zuiver instrument. Daarnaast, denk ik meteen aan sectie spel: hoe denk je dat de verhoudingen worden met andere instrumenten zoals saxofoons, klarinetten, violen, hobo's fagotten, ed? Want die instrumenten zijn ook niet 100% zuiver.

Ik wil je goede bedoelingen en hoop niet de grond in boren, maar ik zie meer nadelen dan voordelen in van je verslag.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 okt 2007 11:46 

Er van uitgaande dat jouw theorie en de beweringen kloppen. Dan is de vraag natuurlijk wat je ermee wil bereiken. Ik neem aan dat je al jouw bevindingen wil verwerken in het ontwerp van een nieuwe trompet. Daarmee gepaard meer zuiverheid, betere bindingen etc.

Ik zie één groot praktisch probleem. Namelijk dat er dan sprake is van revolutie en plaats van evolutie. Vandaar dat bouwers en bespelers sceptisch zullen zijn over het praktisch nut, de kostprijs etc. Wat bouwers tegenwoordig veelal proberen is (meestal op basis van goede bestaande instrumenten) met behulp van nieuwe technieken en materialen de trompet te evolueren.

Wat ik zo van je lees, richt je onderzoek zich hier niet zo zeer op. Maar ik zou graag je mening willen horen.

mvg
Richard

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur