Ik heb een leuke nieuwe oefening bedacht. Dat wil zeggen, ik denk dat het nieuw is maar misschien hebben velen het eerder bedacht... enfin,
Ik zie het als een gehoorsoefening die je in staat stelt te spelen én (écht) te luisteren tegelijk.
Eigenlijk moet ik zeggen; praten én luisteren tegelijk.
Enneh... Het is maar een ideetje en absoluut niet methodisch onderbouwd.
Ik ben geen arts, laat staan een neuroloog, maar volgens mij ligt het gebied van taal en dat van muzikaliteit/creativiteit dicht bij elkaar in de hersenen of zijn ze in ieder geval sterk
aan elkaar gerelateerd. Het valt mij vaak op dat muzikanten "makkelijk" een nieuwe taal aanleren of de vaardigheid hebben om zich desnoods langs een omweg in die "andere" taal uit te drukken. Ik denk dat wij meer dan gemiddeld in staat zijn klanken te onthouden,
en ook taal is tenslotte een vorm van klank.
Ik bemerk bij mijzelf een enorme oplettendheid en concentratie als ik
deze oefening doe en het draagt naar mijn mening bij aan de muzikale gehoorsontwikkeling.
De oefening;
Stel je radio of tv of computer af op een praatzender of op iemand die een monoloog houdt, en praat simpelweg degene na, die je hoort praten. Het liefst zo snél mogelijk nadat de spreker het woord heeft uitgesproken, praat je het na.
En géén gaten laten vallen en de exácte uitgesproken tekst herhalen, het liefst met
dezelfde diktie en intonatie.
Proberen waard? (je kunt natuurlijk ook de hele dag je partner of je chef nabouwen...)