trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Bolle wangen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 19:57

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 jul 2008 13:53 

HJ schreef:
Intrekken tot het punt waarop de toon stabiel was. Nee, natuurlijk was de toon niet stabiel. Mijn embouchure zat zo vast als een muur, en alles wat je dan anders doet dan normaal, brengt je uit je evenwicht. Voor mij was dat op dat moment heel goed. Willem is er een kei in om je uit je 'comfort zone' te halen en nieuwe dingen een kans te geven.

Jou comfort zone was 1 en al verkramping. Ontspanning van het embouchure is dan het toverwoord. Willem gaf je daar die oefening met bolle wangen voor. Ik snap alleen niet dat als je zo'n vooruitgang boekte met Willem dat je net les bij hem bent blijven volgen.

HJ schreef:
Vind ik niet raar, en Willem trouwens ook niet. Ieder embouchure ontwikkelt zich zoals het voor die persoon het beste is, met gebruikmaking van de goeie oefeningen. Blijkbaar hoort dit bij mij. Net zoals het bij een heleboel goeie spelers hoort.

Die goede spelers zoals Chuck doen dat niet als oefening, dat is hun manier van trompet spelen en die is alles behalve verkrampt.

Zoals ik al zei speel ik zelf met een beetje smile, daar kom ik ook niet onderuit. Maar ik probeer dat wel zoveel mogelijk uit te stellen. Het smile effect treedt bij mij dan ook pas in rond een E3 en hoger. Dus als ik meer in de "extreme zone" zit, om het maar zo te zeggen.

HJ schreef:
Ik heb geleerd mijn lippen te betrekken bij mijn spel. Iets wat ik, hoe raar dat ook moge klinken, nog niet goed kon.

Ja dat klinkt heel erg raar en dat zegt me dus ook niets.

Citaat:
Het geeft een soort ontspanning aan al die verkrampte embouchures van de BE aanhangers.

Ik bedoel hiermee niet dat je een verkrampt embouchure krijgt van BE, maar dat mensen met een verkrampt embouchure met BE meer ontspanning in hun embouchure krijgen. Het is eigenlijk een compliment naar de methode... :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 jul 2008 14:02 

erikveldkamp schreef:

Jou comfort zone was 1 en al verkramping.

Dat snap ik. Dus moest ik daaruit, maar dat bedoel jij ook.

Citaat:
Ontspanning van het embouchure is dan het toverwoord. Willem gaf je daar die oefening met bolle wangen voor.

Je hoeft niet dingen te herhalen. Dat heb je al gezegd en heb ik al bevestigd. Dus kan het spelen met bolle wangen best een goeie oefening zijn. Punt.

Citaat:
Ik snap alleen niet dat als je zo'n vooruitgang boekte met Willem dat je net les bij hem bent blijven volgen.

Ik heb twee jaar les van hem gehad, en heel veel vooruitgang geboekt. Toen ben ik afgestudeerd en heb ik het een hele tijd zelf gered. Ik heb nog wel eens terug willen gaan, maar daar is het tot op heden niet meer van gekomen.

Citaat:
Die goede spelers zoals Chuck doen dat niet als oefening, dat is hun manier van trompet spelen en die is alles behalve verkrampt.

Misschien wel door die bolle wangen, wie zal het zeggen. Nog geen argument gehoord waarom je niet met bolle wangen zou spelen, noch als oefening noch als manier van spelen.

Citaat:
Ik bedoel hiermee niet dat je een verkrampt embouchure krijgt van BE, maar dat mensen met een verkrampt embouchure met BE meer ontspanning in hun embouchure krijgen. Het is eigenlijk een compliment naar de methode... :wink:

Dat begrijp ik ook wel, je schrijft het alleen een beetje suggestief op, en dat wilde ik even verduidelijken. Overigens zit ik niet op complimentjes te wachten voor een methode die ik niet eens zelf heb verzonnen. Ik ben niet beleddigd als iemand het niks vind, en ik ga er enkel iedere keer tegenin om de andere kant van het verhaal te laten horen. Er voeren gelukkig meer wegen naar Rome.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 jul 2008 14:23 

HJ schreef:
Misschien wel door die bolle wangen, wie zal het zeggen. Nog geen argument gehoord waarom je niet met bolle wangen zou spelen, noch als oefening noch als manier van spelen.

Omdat het veel moeilijker is om die balans in pucker en smile te vinden hierdoor. Je trekt de mondspieren uit het mondstuk wat niet echt bevorderlijk is voor het trompetspel.

En als je het te extreem doet gaat er van alles kapot. Dizzy heeft zo ook zijn embouchure verpest. Maar als je het op verantwoorde wijze doet zoals Chuck is er niet veel aan de hand.

Ik moet daarbij wel zeggen dat het bij Chuck en ook bij Wim niet echt gezond uitziet als ze trompet aan het spelen zijn. Maar het klinkt fantastisch en daar gaat het om.

HJ schreef:
Er voeren gelukkig meer wegen naar Rome.

Nu is mijn vraag, ben je al in Rome... :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 jul 2008 16:49 

Citaat:
Omdat het veel moeilijker is om die balans in pucker en smile te vinden hierdoor. Je trekt de mondspieren uit het mondstuk wat niet echt bevorderlijk is voor het trompetspel.

Als je even bolle wangen maakt en je mond daarbij dicht probeert te houden, zul je zien dat dit niet waar is. Alles richt zich naar het midden. Het hoeft geen betoog dat dit dus het tegenovergestelde is van wat jij beweert.

Citaat:
Maar als je het op verantwoorde wijze doet zoals Chuck is er niet veel aan de hand.

Ik denk dat Chuck daarom juist zo goed speelt.

Citaat:
ik moet daarbij wel zeggen dat het bij Chuck en ook bij Wim niet echt gezond uitziet als ze trompet aan het spelen zijn. Maar het klinkt fantastisch en daar gaat het om.

Lijkt me wel. en je zou zo iemand toch ook niet aanraden eens met niet opgeblazen wangen te spelen, toch?

Citaat:
Nu is mijn vraag, ben je al in Rome... :wink:

Jawel, maar ik ken nog niet alle straatjes. Er is altijd (gelukkig) wel weer een weggetje dat ik nog niet ken, en dat houdt het spannend. Maar dat weet jij ook.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 jul 2008 16:57 

Wanneer je bolle wangen combineert het aanspannen van embouchure-spieren en wangspieren heeft dit een grote(re) druk in de mond tot gevolg . . . . . .

Of dit efficient is is de vraag. . . . Ik merk zelf soms dat het gebeurt als de druk van onderaf (longen) wat gaat inzakken (om welke reden dan ook). Andere reflex is dat de punt van de tong naar de onderlip gaat en daar de boel ondersteunt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 jul 2008 17:15 

HJ schreef:
Als je even bolle wangen maakt en je mond daarbij dicht probeert te houden, zul je zien dat dit niet waar is. Alles richt zich naar het midden. Het hoeft geen betoog dat dit dus het tegenovergestelde is van wat jij beweert.

Als ik dit doe richt zich alles naar buiten en kan ik de mondspieren niet aanspannen. De balans is weg. Precies hetzelfde wat je bij Dizzy zag als ie trompet speelde.

Ik denk dus dat voor sommige mensen bolle wangen wel werkt en voor anderen niet. Met bolle wangen spelen is net zoals de rest van het embouchure meestal een onbewust gebeuren. Je gaat er pas bewust mee aan de gang als er problemen zijn.

Ik heb dan ook niet gezegd dat ik tegen bolle wangen ben. Maar er zitten wel nadelen aan en het is goed je daar bewust van te zijn.

erikveldkamp schreef:
ik moet daarbij wel zeggen dat het bij Chuck en ook bij Wim niet echt gezond uitziet als ze trompet aan het spelen zijn. Maar het klinkt fantastisch en daar gaat het om.

HJ schreef:
Lijkt me wel. en je zou zo iemand toch ook niet aanraden eens met niet opgeblazen wangen te spelen, toch?

Ik ga iemand die veel meer geld verdiend met trompetspelen niets aanraden... :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 jul 2008 19:42 

Mijn bescheiden mening is dat met bolle wangen spelen een nare gewoonte is om lipspanning te creëren.
Verder doen de bolle wangen niets anders en werken alleen als een accumulator.
Deze opgeslagen lucht kun je mijn inziens alleen gebruiken bij bepaalde technieken zoals het spelen tijdens het inademen zoals bij b.v. circulating breathing.
Omdat de wangen uit weke delen bestaan en geen spieren zullen deze door de belasting dus ook altijd groter blijven worden / uitrekken . Dus na verloop van tijd moet je de wangen veel boller pompen om dezelfde gewenste lipspanning te verkrijgen en dit houdt natuurlijk op een gegeven moment op!
Bij het gebruik van de juiste gezichts spieren heb je dit niet deze worden zelfs steeds sterker en belastbaarder.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 jul 2008 11:10 

hoezo hebben wangen geen spieren??

Afbeelding

blijkbaar zijn ze sterk genoeg om met circulair breathing voldoende druk op te bouwen voor het (extreem) hoge register (wat meteen aangeeft dat je daar maar weinig lucht voor nodig hebt). Je ziet dat MF in verschillende video's ook doen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur