Hans schreef:
Hi Ruli,
Mijn vorige post was wellicht wat ironisch van toon, maar ik word altijd een beetje moe van dat gezwam over niks, enkel om daarmee een slecht gemaakt mondstuk voor atronomische bedragen te kunnen verkopen.
De stelling van M is net zoiets als die van Adriaan Kragten hier op het forum. Dus: strikt hypothetisch, theoretisch wellicht correct, maar niet praktisch uitvoerbaar. Neem alleen al het feit dat je je hebt te houden aan de wetten van de natuurkunde, dus de trillingsfrequentie van de noten. Een oktaaf is nooit precies een oktaaf. Dus wat je volgens het filmpje met je embourchure doet (de low pitch - high pitch) is feitelijk niks anders dan wat een pianostemmer doet om een vleugel 'stemmend' te krijgen: manipuleren. En dan maakt het inderdaad geen drol uit of je je stembuis uittrekt of niet, het gaat om de relatieve verhouding c1 - c2 - c3.
De 'body tensions' waar hij het over heeft is geen ongewenst bijprodukt maar heet in gewoon Nederlands ervaring, of muzikaliteit en is een noodzakelijke reflex.
Dat een Monette mondstuk je het hierbij wat makkelijker kan maken zal best waar zijn, maar dan ben je op een algmene mondstukdiscussie uitgekomen.
Hans, dit is precies wat ik ook vind.
Het is geen kwestie dat ik het er niet of wel mee eens ben,
maar hoe interressant de materie op zich ook is,
het is niet de manier waarop ik muziek maak, en tegen muziek en trompetspelen aankijk,
en sterker nog, ik denk dat je het überhaupt niet op die wijze zou moeten benaderen,
althans, in ieder geval
niet om een muzikaal probleem, zoals stemming, op te lossen.
Hetzelfde geldt wat mij betreft voor die dat oeverloze gezwam over afwijkingen van 0,03 % van de lage C...
Leuke artikels voor in "Science", maar ga niet vanuit deze wijsheid trompet studeren,
dat leidt alleen maar af van waar het wél om gaat, en
die theorie is simpel en voor iedereen te begrijpen.