trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Kanstul Mariachi & 1537 testbericht
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 20 apr 2026 05:30

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Kanstul Mariachi & 1537 testbericht
BerichtGeplaatst: 10 feb 2009 15:47 

Vrijdag jongstleden was ik bij Muziekcentrale Hanssen te Kerkrade om mijn vers gekochte Connstellation uit 1960 eens naast de Mariachi's van Kanstul te leggen.

Eerst werd mij gevraagd eens een paar tonen op de 1537 van Kanstul te spelen, een kopie van de standaard Bach Stradivarius 180ML37. Ik was aangenaam verrast door deze trompet. Mijn ding is het niet helemaal, maar dat is een Bach 37 ook niet. Ik vond deze lekkerder spelen en net wat frisser en, bij gebrek aan een beter woord gebruik ik even het Duitse knackiger, klinken dan de meeste Bachs 37 die ik in handen heb gehad. Simpelweg een aangenaam geluid, niet bijzonder donker of helder, maar gewoon middle-of-the-road. Het voor ons o zo belangrijke speelgemak in het hoge register was bij alle drie de modellen (de 1537 en de beide Mariachi's) dik in orde. Zo hoog als ik kan spelen (en dat is meestal hoog genoeg voor mijn werk) zat het er allemaal heel netjes op, en het bleef ook mooi open klinken.

Ik was in de gelegenheid mijn Conn 38B naast de beide Mariachi's te proberen, te weten de 991 "Premier", op het oog een vrijwel letterlijke kopie van de Connstellation (ik heb ergens gelezen dat het een kopie is van de 28A Connstellation cornet met trompet-leadpipe van Snooky Young, maar of dat waar is weet ik niet) en de 990 "Standard", die veel minder "hoog" gebouwd is, dus meer het uiterlijk heeft van Bach-achtige trompetten, maar dan wel met de enorme 135mm beker. De 991 is verzilverd uitgevoerd, met vergulde stembuizen en ventieldoppen en de 990 vernikkeld met blank gelakte stembuizen en ventieldoppen. Vreemd genoeg is er dus geen hoge versie die vernikkeld is, zoals dat bij de oude 38B het geval was.

Niet alleen vind ik dit vreemd, maar ook jammer: ik heb de indruk dat een vernikkelde Premier net kan bieden was beide Mariachi's niet hebben: de echte Connstellation sound. De 991 is wat mij betreft in het middenregister, als je maximaal mf speelt, niet warm en donker genoeg, terwijl hij in de hoogte juist wel iets meer zizzle heeft, alles vergeleken met mijn oude 38B. Het geluid bij luid en hoog spel is ergens tussen Bach en mijn Connstellation in, het lijkt wel alsof er bij de 38B net wat meer midden in het geluid zit, en wat minder hoog, waardoor de klank minder sizzle heeft en wat vetter klinkt dan de 991.
De 990 klinkt bij zacht spel in het middenregister vergelijkbaar met mijn Conn, maar mist net dat stukje power in de hoogte. In het algemeen beviel me deze versie iets beter, hoewel hij in de hoogte net wat veel weerstand heeft, en ook niet zo vet klinkt. Daarom zou ik wel eens een vernikkelde Mariachi met de wijde, hoge bouw willen proberen, volgens mij zou dat wel eens het dichtst in de buurt kunnen komen van de echte Connstellation-sound.

Dit zijn natuurlijk mijn persoonlijke ervaringen en indrukken: misschien dat iemand anders juist het iets meer hoog in het geluid hebben van de 991 wel kan waarderen, ik klonk er vooral iets platter op, en dat werd ook beaamd door de medewerker van Hanssen.

Iedereen die op zoek is naar een warm klinkende jazztoeter, zou ik toch eens willen aanraden niet meteen aan deze twee Mariachi's voorbij te gaan. Ze klinken allebei behoorlijk individueel, niet zo extreem als mijn oude Connstellation, maar juist daarom zijn ze misschien iets breder inzetbaar. Het speelgevoel is misschien even wennen, net als op een echte Connstellation, maar bijzonder is het zeker, zowel het geluid als ook het gevoel.

Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 feb 2009 17:23 

Connstellations zijn mooie toeters. Ik ken een gast die er in popbands op speelt en dan hoor je dat het niet specifiek een jazztoeter is 8O Schijnt onderling wel veel verschil in te zitten net zo als bij de Bachs. Dan is zo'n Kanstul natuurlijk wel een optie.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur