erikveldkamp schreef:
chip schreef:
ik hoef er toch niet expliciet erbij te vermelden dat ik in het mondstuk bedoel?? wellicht toch wel voor de duidelijkheid. het mondstuk stond te ver naar beneden waardoor een flinterdun stukje bovenlip in het mondstuk vibreerde...zelfs zonder druk deed mijn lip al pijn door mijn tanden..
Dat maakt wel een verschil ja. Als het mondstuk niet goed op de lippen staat en je blijft maar jarenlang op een onnatuurlijke manier spelen, dan is het logisch dat je problemen krijgt.
oorzaak was wel een gebrek aan destijds een goede scholing. de hoge noten kwamen wel door een andere plaatsing van het mondstuk.....
hartstikke verkeerd uiteraard..maar ja daar kom je pas na een hele lange tijd achter en dan is de weg terug nog veel langer... dat is de reden dat ik voor BE gekozen heb.
nu kan ik aan datgene gaan werken wat zo belangrijk is. na 2 jaar.
ik heb vanmorgen een hele morgen gespeeld zonder pijn en de lippen staan juist in het mondstuk. dat is hetgeen wat ik bereikt hebt...
in tekst ben je niet altijd volledig en daarom denk ik dat we wel eens langs elkaar heen praten (schrijven).
daarom wil ik die mensen die veel problemen hebben aanraden om zich af te vragen of het mondstuk wel goed op de lippen staat. ook nog na 5, 10 20 of 30 minuten. of zelfs na een hele dag.. mijn embouchure was zwak waardoor mijn bovenlip als het ware uit het mondstuk liep..
ik zie BE als 1 stuk gereedschap uit de grote kist. pak dat stuk gereedschap wat je nodig hebt. een hamer om te timmeren etc etc. voor elk individu kan dat een ander stuk gereedschap zijn.
als het eenmaal gemaakt is, moet je het onderhouden....daar heb je andere gereedschappen voor zoals klankvoorstelling, ademsteun etc etc
dat is mijn filosofie....maar ieder mag zijn eigen mening hebben.