trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Les nemen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 18:24

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 feb 2009 18:18 

Heb ook een jaar les gehad van Rudolf.

Is erg enthousiast en een goede docent, kan precies vertellen waar je mee bezig bent en waar je sterke en zwakke punten liggen. Gaat verder af op input van de leerling, als jij je bezig wilt houden met klassiek, doe je klassiek. Als je wat anders wilt gaat hij daar in mee.

Was zelf met klassiek bezig en daarin vond ik hem zeer goed. Zowel als docent als muzikant.

Je kan in elk geval altijd een proeflesje nemen, dan merk je vanzelf wel of 't klikt.

Ik ken in elk geval een leuke fanfare in de buurt van Utrecht :D

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 feb 2009 19:26 

Gonzo schreef:
Heb ook een jaar les gehad van Rudolf.
Is erg enthousiast en een goede docent, kan precies vertellen waar je mee bezig bent en waar je sterke en zwakke punten liggen. Gaat verder af op input van de leerling, als jij je bezig wilt houden met klassiek, doe je klassiek. Als je wat anders wilt gaat hij daar in mee.
Was zelf met klassiek bezig en daarin vond ik hem zeer goed. Zowel als docent als muzikant.
Je kan in elk geval altijd een proeflesje nemen, dan merk je vanzelf wel of 't klikt.
Ik ken in elk geval een leuke fanfare in de buurt van Utrecht :D

Goed om te horen dat jij vindt dat je goed trompetles van hem hebt gehad.
Persoonlijk blijf ik het raar vinden om les te geven in iets waarin jezelf niet goed bent.
Ik ben een ervaren lichte muziektrompettist en heb tijdens mijn conservatoriumstudie
5 jaar klassiek trompet als bijvak genoten.
Desondanks zou ik het nooit in mijn hoofd halen om specifiek klassiek trompetles te geven,
dat is voor docenten die zélf goed klassiek kunnen spelen en hopelijk ook onderwijzen.
Op grond van de opnames die op zijn site te beluisteren zijn, en er vanuitgaande dat hij
daarmee blij is, want anders zet je dat tenslotte niet als voorbeeld op je eigen site, nietwaar? vind ik dat hij geen jazzles zou moeten/mogen geven!
En ik ga zelfs zo ver dat als je dat wel doet zoals hij doet, ik tevens mijn bedenkingen uit
naar zijn overige (klassieke) trompetlessen...
Als je adem bij het spelen van jazz niet voor elkaar is, dan is dat vrijwel zeker ook bij het spelen
van klassieke muziek het geval, en hoe leer je een leerling een goede ademhaling als je
het zelf al niet kunt?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 feb 2009 19:55 

De Ronde Van schreef:
en hoe leer je een leerling een goede ademhaling als je
het zelf al niet kunt?

Tja, jammergenoeg komt dit wel vrij veel voor. Vandaar ook dat zoveel mensen problemen hebben met hun embouchure als gevolg daarvan. Erg jammer natuurlijk aangezien iedereen in principe wel goed kan ademen zolang er maar geen trompet in de buurt is!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 feb 2009 23:09 

Grappig genoeg heeft hij mij juist heel erg geholpen op adem gebied...

Ik heb de opnames niet beluisterd, en ook nooit echt les "lichte muziek" van hem gehad,dus daar kan ik niks over zeggen. Klassiek en zeker als docent vind ik hem erg sterk. Begreep dat hij tegenwoordig ook Barok trompet studeert.

Profiel  

Berichttitel: les nemen
BerichtGeplaatst: 26 feb 2009 13:36 

Ik ben 't met helemaal met Gonzo eens, Rudolf is zowel een fijne docent als goede trompettist. En hij heeft wel degelijk een superieure (adem)techniek, en haalt te allen tijde C4 (zelf heeft ie 't altijd over "G3-garantie").

Die muziek op z'n website vind ik inderdaad ook niet mooi - om 't zacht uit te drukken. De opnamekwaliteit is ook nog eens slecht.

Profiel  

Berichttitel: Re: les nemen
BerichtGeplaatst: 26 feb 2009 14:45 

Boscoe schreef:
Ik ben 't met helemaal met Gonzo eens, Rudolf is zowel een fijne docent als goede trompettist. En hij heeft wel degelijk een superieure (adem)techniek, en haalt te allen tijde C4 (zelf heeft ie 't altijd over "G3-garantie").
Die muziek op z'n website vind ik inderdaad ook niet mooi - om 't zacht uit te drukken. De opnamekwaliteit is ook nog eens slecht.

Het zal best een fijne docent zijn, ik ken hem niet.
Ik kan wel zeggen n.a.v. wat er te beluisteren is op zijn site, dat hij zéker geen superieure
ademtechniek heeft, ik beweer zelfs een zwakke...
Met trompettisten die te allen tijde een C4 halen kun je sloten dempen, het zegt mij NIETS,
sterker nog, als je erop vóórstaat dat je deze kunt halen zit er een steekje bij je los.
Op de bekende leadtrompettisten na die écht effectief in dat register kunnen spelen mét,
en daar gaan we weer; goede sound, frasering, timing, muzikaliteit, etc... lopen er een hoop dwazen die ook een zgn C4 kunnen spelen, alleen niet op bevengenoemde manier.
Kortom, als je (NB tegenover leerlingen) beweert dat je in dit register kunt spelen slaat
je lespraktijkje nergens op.
Los van het feit dat ik zijn ademsteun zwak vind en daardoor zijn geluid slecht zou ik hem
alléén al op zijn time en harmonisch en melodisch inzicht niet toelaten tot het eerste jaar jazztrompet op het conservatorium, ondanks dat er op zijn site staat dat hij van Ack heeft lesgehad.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 feb 2009 14:49 

Ik heb ook een leraar die tot C4 kan spelen.
en keihard, alles raak.

Maar ik kwam er ook maar via via achter, hij heeft me dat nooit verteld, en hij gaf gewoon les over ademsteun/yoga/aanzet en muziekleer.

Ik ben de laatste tijd steeds minder 'hoge noot geil' geworden, gewoon, omdat het niets met muziek te maken heeft, in principe, TENZIJ...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 feb 2009 14:54 

Trompettor schreef:
Ik heb ook een leraar die tot C4 kan spelen.
en keihard, alles raak.

Dan moet jouw docent zijn; Wim Both, Jelle Schouten, Jan Oosthof, Erik Veldkamp,
Martijn de Laat, Ray Bruinsma, Rini Swinkels, Serge Plume, Nico Schepers...
Of kunnen we hem/haar spoedig aan dit lijstje toevoegen?

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur