trompet.nl > forum > Toon onderwerp - HvL quartertone
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 13:39

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 feb 2009 17:09 

Beetje vreemd te zien dat de afstand tussen het vierde en het derde ventiel groter is dan tussen de andere ventielen en dat het ventiel wat scheef lijkt te staan. Zou dat een bewuste keuze zijn of zou het komen omdat een bestaand ventiel gebruikt is waardoor een bepaalde lengte voor het verbindingsbuisje tussen de ventielhuizen nodig is? Ik neem aan dat het vierde ventiel met de pink van de rechterhand bediend wordt (of misschien toch met één van de vingers van de linker hand).

Het lijkt me voor westerse oren ontzettend moeilijk om om te schakelen van een 12-tallige toonsoort naar een 24-tallige toonsoort. Maar het gegeven dat er 12 tonen in een oktaaf zitten is ook maar een afspraak en wie weet hoe westerse muziek over honderd jaar zal klinken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 feb 2009 09:31 

Volgens mij staat in het Teylers Museum in Haarlem een 32-toonsorgel.
Het kwarttoon-ventiel op trompet had ik al eerder gezien. Heb ooit eens een artikel gelezen in Brass Bulletin over trompettist Nassim Malouf, die was daar ook al mee bezig.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 feb 2009 11:11 

Adriaan Kragten schreef:
Beetje vreemd te zien dat de afstand tussen het vierde en het derde ventiel groter is dan tussen de andere ventielen en dat het ventiel wat scheef lijkt te staan. Zou dat een bewuste keuze zijn of zou het komen omdat een bestaand ventiel gebruikt is waardoor een bepaalde lengte voor het verbindingsbuisje tussen de ventielhuizen nodig is? Ik neem aan dat het vierde ventiel met de pink van de rechterhand bediend wordt (of misschien toch met één van de vingers van de linker hand).

Het lijkt me voor westerse oren ontzettend moeilijk om om te schakelen van een 12-tallige toonsoort naar een 24-tallige toonsoort. Maar het gegeven dat er 12 tonen in een oktaaf zitten is ook maar een afspraak en wie weet hoe westerse muziek over honderd jaar zal klinken.

Leg je rechter hand maar 'ns ontspannen op tafel en kijk naar de stand van de pink. In de meeste gevallen zal deze naar "één uur" wijzen, dus meer afstand dan tussen de eerste drie ventielen (de wijs-,middel- en ringvinger wijzen wel naar "12". Ook is de pink veel korter dan de rest van de vingers, dus het vierde ventiel wordt daarom ook (van bovenaf bezien) meer naar rechts gezet. Ook veel piccolo's hebben dergelijke zettingen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 apr 2009 14:55 

...

Laatst bijgewerkt door adir op 02 dec 2012 23:08, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 apr 2009 16:37 

het filmpje geeft dus al duidelijk antwoord waarom het vierde ventiel anders is gezet :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 apr 2009 20:36 

adir schreef:

Ik vind zowel bovenstaand als onderstaand voorbeeld slecht gekozen,
http://www.hubvanlaar.nl/content/nl/63/adir-kochavi
In beide gevallen gebruik je dat hele 4e ventiel niet,
da's niet alleen te horen, maar ook vooral goed te zien bij de "live versie" waarbij de camera inzoemt.
De reden is ook wel duidelijk, Je hebt al het druk zat met D (kl) octotonisch... :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 apr 2009 09:01 

De rede voor deze video is voor jullie nieuwsgierigheid, visueel voorbeeld.
het feit dat ik de vierde ventiel heb betekent niet dat ik het aldoor gebruik, en als je de video
goed bekeken hebt kun je zien dat ik de vierde ventiel wel gebruik in samenhang met
orientaal muziek/scales waarmee jij misschien niet bekend mee bent. :lol:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur