Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
| Auteur |
Bericht |
|
camel
|
Berichttitel: Geplaatst: 19 mei 2009 08:28 |
|
|
delano schreef: "wat u moet doen is les nemen bij mij ...... en dan na 10 jaar intensieve studie..... bent u vooruit gegaan"
en toch zit hier een grote waarheid in. Mensen aan de top hebben wel meer dan 10 jaar intensief gestudeerd....
_________________ Nieuwe link naar een niet zo nieuwe blog. Maar toch. http://marnixblogt.blogspot.com/
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
HJ
|
Berichttitel: Geplaatst: 19 mei 2009 13:27 |
|
|
delano schreef: Het is totaal niet mijn bedoeling om Bert af te zeiken Ik voelde me ook niet aangevallen. Ik vroeg me alleen af waarom je dit postte. Je weet dat BE een controversieel onderwerp is, godweet waarom, het is maar één van de vele benaderingen om trompet te leren spelen, en het leek alsof je het vuurtje een klein beetje wilde opporren met deze opmerking. Overigens praat iedereen die iets heeft gevonden waardoor hij/zij beter speelt zo over een methode. Trompetspelen is lastig zat, mensen zijn blij dat ze eindelijk een stapje verder komen en willen daarvan getuigen om even in de terminologie te blijven. Dat is niet BE specifiek. Citaat: ik weet dat hij zich altijd inzet voor BE ook op TH. Ik zet me in om mensen te laten weten dat er andere (ik zeg niet eens betere) benaderingen zijn dan de traditionele. Jarenlang heb ik, terecht of onterecht, gestudeerd op een voor mij verkeerde manier. Toen ik erachter kwam dat er diverse andere methodes bestonden ben ik daar ingedoken en kwam tot de conclusie dat BE voor mij het beste van al die methodes (Caruso, Callet, Sreamin', Jacobs, Adams, Gordon, Stamp, Quinque) werkte. Blijkbaar begreep ik goed waar de methode over gaat, want de schrijver dezes verwijst vaak naar mij door. Ook met mijn eigen leerlingen doe ik BE, naast allerleii andere zaken (notenlezen, improviseren, muziektheorie, ademhaling, muziekmaken, niet in volgorde van belangrijkheid). Als ik merk dat iemand BE nieet trekt, of beter geholpen is bij een andere benadering, dan heb ik er geen enkel probleem mee om iemand daar wegwijs in te maken. Citaat: Wat ik van zijn site heb gehoord speelt hij uitstekend. Dank  Citaat: "wat u moet doen is les nemen bij mij ...... en dan na 10 jaar intensieve studie..... bent u vooruit gegaan"
Tjeezus, ik ben het met Camel eens. Natuurlijk zit hier een kern van waarheid in. Of je nu BE doet of wat anders, je zult je tijd nodig hebben. Het punt voor mij was alleen dat ik al tien jaar, ondanks fors studeren, niet vooruitging. BE heeft dat doorbroken (sorry voor deze getuigenis) en ik speel nu gewoon beter, simpel.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
camel
|
Berichttitel: Geplaatst: 19 mei 2009 15:23 |
|
|
hmm, het met mij eens zijn, en dan onze lieve heer aanroepen....
ik ben de antichrist niet hoor 
_________________ Nieuwe link naar een niet zo nieuwe blog. Maar toch. http://marnixblogt.blogspot.com/
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
HJ
|
Berichttitel: Geplaatst: 19 mei 2009 16:08 |
|
|
camel schreef: hmm, het met mij eens zijn, en dan onze lieve heer aanroepen....
tsal m'n Limburgschen achtergrond zijn....je weet nooit waar het goed voor is 
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
delano
|
Berichttitel: Geplaatst: 19 mei 2009 19:21 |
|
Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33 Berichten: 2144 Woonplaats: Utrecht
|
|
Hierop kan ik alleen maar antwoorden dat ik donders goed weet dat bepaalde, zg. gevestigde methoden bij het aanleren van het spelen op een blaasinstrument averechts kunnen werken. Ook ik heb in dit forum al eens uit de doeken gedaan van wat ik vroeger (toen ik nog trombone speelde) allemaal verkeerd heb aangeleerd.
Mijn commentaar was helemaal niet bedoeld om een vuurtje op te stoken. Het commentaar van Camel vind ik een beetje flauw, het betrof een zeer ironisch grapje van Godfried Bomans, meer niet. Wat ik dus eigenlijk bedoel is dat ik de getuignissen van sommigen m.b.t. BE een nogal sektarisch karakter vind hebben. Het gaat over trompetspelen en that's it. Stel nou dat iemand er echt niet geschikt voor is, dat komt voor. Ik kom uit de dixielandtijd en ik ben daar een aantal GOEDE trompettisten tegen gekomen die nooit boven de g onder de hoge c konden blazen. Verder konden ze alles op dat ding. Misschien verkeerd geleerd maar ik heb ook eens les gehad van een volkomen modern geschoolde bastrombonist die ook op een G (concert pitch) in het 2e octaaf bleef steken. Ik als leerling kon een klein octaaf hoger. Nu denk ik als ik alle stories m.b.t. BE lees dat er daar mensen tussen zitten voor wie BE DE oplossing van hun problemen is geweest, dat is prima. Ik denk dat daar ook jouw enthousiasme vandaan komt. Je bewijst dat door gewoon heel goed te blazen. Maar ik heb (ook wel eens op TH) verhalen gezien waarbij je denkt: zou je niet eens wat anders gaan proberen? Als het nou echt niet gaat op de trompet dan moet je switchen. Als je alleen al de biografieen hier op Trompet.nl leest zie ja dat tal van muzikanten op een ander instrument begonnen zijn dan trompet, switchen schijnt een beetje bij de fanfare/harminietraditie te horen. Als ik voor mezelf praat, ik speel nog geen 2 jaar trompet. Ik ben al wat ouder dus als ik over een jaar of 2 niet zie dat het heel goed gaat, keer ik terug naar mijn Kawai en de Nocturnes van Chopin, ondanks dat ik meer van de trompet hou.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
HJ
|
Berichttitel: Geplaatst: 19 mei 2009 20:25 |
|
|
Citaat: Stel nou dat iemand er echt niet geschikt voor is, dat komt voor. (...) Maar ik heb (ook wel eens op TH) verhalen gezien waarbij je denkt: zou je niet eens wat anders gaan proberen? Als het nou echt niet gaat op de trompet dan moet je switchen.
Ongetwijfeld zit er hier of daar iemand tussen, die werkelijk op geen enkele manier geschikt is om trompet te spelen, omdat-ie geen lippen heeft of aan de beademing ligt. Verder zijn er m.i. heel weinig redenen te bedenken waardoor iemand dat niet zou kunnen of moeten willen.
Het is aan die persoon zelf of hij met het niveau dat-ie haalt, tevreden is. Zo ja, dan is er natuurlijk geen belemmering om trompet te spelen. De problemen beginnen als iemand niet meer tevreden is. Dan zullen er personen zijn die altijd verkeerd geoefend hebben, en die via BE of om het even welke methode een sprong in hun ontwikkeling maken. Er zullen echter ook personen zijn die dan ontdekken dat er echt niks meer in zit. Ophouden is dan een optie, of toch leren accepteren dat je geen Wynton bent.
Het punt is echter wel, dat door verkeerde methodes, te weinig studeren, slechte ademtechniek, slechte houding en zelfs een slecht instrument of verkeerd mondstuk, iemand niet zijn volle potentie benut. Er zou meer in kunnen zitten als hij of zij een andere aanpak zou hebben. Precies op dat punt vind ik het interessant worden. In ieder geval wil ik dan nog wel een paar dingen met iemand proberen voordat je het echt gaat opgeven. Ik ben eerlijk gezegd erg blij dat mijn toenmalige leraren Ack van Rooijen en Bart van Lier mij niet opgegeven hebben. Op basis van mijn toenmalige spel hadden ze daar alle reden toe, maar ze hadden toch het gevoel dat het beter kon, en via Willem van der Vliet is dat toen langzaam naar boven gekomen. Ik bedoel maar, opgeven kan altijd nog. Het is maar hoe graag je wilt. Ikzelf heb er geen moment over gepiekerd of ik niet beter piano of saxofoon zou gaan spelen. De trompet of de gladiolen, zeg maar. Zo kijk ik ook tegen iedere gemotiveerde leerling aan, hoe uitzichtloos het ook lijkt.
Het zijn ook niet hopeloze beginners die niet oefenen die voor BE bij mij aankloppen, maar vergevorderde amateurs die nu echt een stap willen maken en profs die øof in de problemen zijn geraakt of mensen die eindelijk wel weer eens een stapje verder willen komen (kijk naar die leraar van je die bleef steken op die G).
En sektarisch, tja, ik weet niet precies wat ik daar op moet zeggen. Iedereen is vrij om te doen en laten wat-ie wil. Een forum als dit en TH geeft ook stem aan mensen die gewoon blij zijn dat ze een noot meer kunnen spelen. Dat daar een EO-blijheid vanaf straalt is in the eye of the beholder. Maar sektarisch is volgens mij helemaal niet de goeie term hiervoor, maar volgens mij moet je dan eerst gaan definiëren wat je daarmee bedoelt en of dåt nou een discussie wordt die zinnig is op een trompetforum, denk ik niet. Maar goed, er zijn ook genoeg mensen die discussies over BE niet zinnig vinden...
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
chip
|
Berichttitel: Geplaatst: 19 mei 2009 21:02 |
|
Geregistreerd: 20 okt 2007 15:44 Berichten: 62 Woonplaats: roosendaal
|
|
eerst even opgezocht wat sektarisch betekent...en dat bevestigde mijn vermoeden.
wellicht is dat wel een leuke samenvatting van een hele hele grote groep mensen die problemen hebben met het trompetspelen en elkaar aanmoedigen en helpen om het instrument te kunnen beheersen.
Dat mensen enthousiast zijn naar elkaar toe komt m.i. omdat allen flinke problemen hebben gekend en dus weten wat een muzikant doormaakt
Dat veel mensen problemen hebben is duidelijk, dat veel mensen nieuwsgierig zijn naar BE is ook duidelijk gezien het aantal hits per topic ( ook op TH ).
het zomaar switchen naar een ander instrument is voor velen geen optie...
en het zijn juist de doorzetters die door de eeuwen heen de veranderingen brachten, nadat ze eerst verguisd waren, omdat ze het anders deden dan dat men gewoon was.
ik ben op een lage C begonnen...wellicht is de G op de balk beter om te starten...
maar dat zijn we niet gewend en dan komen de vooroordelen....
onze saxofonist is trompet gaan spelen, nu 2 jaar, speelt geen lage c...maar wel een hoge C, overigens geen BE gedaan....
tsja als ik merk hoe vaak ik een lage C moet spelen....had ik ook liever hoger gestart.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
delano
|
Berichttitel: Geplaatst: 20 mei 2009 01:06 |
|
Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33 Berichten: 2144 Woonplaats: Utrecht
|
|
Bert, ik had je verhaal al eerder gelezen en ik heb er echt bewondering voor. Uit alles blijkt dat je volgehouden hebt tegen de verdrukking in. Maar eigenlijk komt dat omdat je altijd geweten hebt dat het erin zat, en door BE heb jij dat terug gevonden. Maar vergeet nooit dat het er al in zat, misschien geldt jouw verhaal alleen voor jou en totaal niet voor anderen.Ik zal eerlijk zijn, ik leer mezelf trompetspelen en ik speel me een versuffing, maar ik heb er serieus over gedacht om jou te vragen mij les te geven omdat jij een vorm voor jouw spelen hebt gevonden die zeer verwant is met wat ik er mee wil. En als ik praat over lesnemen dan is er iets wat mij serieus zorgen baart, De enige reden dat ik jou daar nooit om gevraagd heb is jouw focus op BE, dat zou mij verschrikkelijk in de weg zitten.
|
|
| Omhoog |
|
 |