trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Hogere register... keel zwelt enorm op (op slot?)
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 19:44

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 mei 2009 10:21 

delano schreef:
De Bach 1 1/2C en de Yamaha 16 meten allebei 17mm cupdiameter. Dat is bij Bach ook zo'n beetje de grootste. Ik weet niet hoe lang en hoe goed je speelt maar dat zijn mondstukken om u tegen te zeggen, daarvoor moet je eigenlijk professioneel bezig zijn, qua noodzakelijke studiebelasting.
Als ik jou was zou ik het eens precies andersom proberen, neem een middle of the road mondstuk zoals de Bach 7C en probeer het eens een poosje, echt slecht kan het nooit zijn en het zou me totaal niet verbazen als bij jou dan alles op zijn plaats valt. Eventueel zelfs nog kleiner, de 8 of de 10 1/2 of zo. Uit wat je beschrijft zou op te maken kunnen zijn dat jij bezig bent je lippen volledig in het mondstuk te blazen, de hoogte is dan weg, de lippen vibreren niet meer en op een gegeven moment is het mondstuk gewoon vol, dan kan er geen lucht meer door.
Ik heb een beetje dezelfde ervaring gehad:

http://www.trompet.nl/forum/viewtopic.p ... highlight=

Ik speelde vroeger toen ik jonger was, heel erg veel. Mijn bereik was toen niet groter, mijn uithoudingsvermogen wel iets. Ik heb na 7 jaar les bij 'de harmonie' een half jaartje les gehad bij Theo Wolters in Tilburg op de vooropleiding (nu alweer 8 jaar geleden). Hij is voor het eerst gaan stoeien met mijn embouchure en sindsdien is het eigenlijk nooit meer helemaal goed gekomen ben toen zelfs een tijdje gestopt, ik was er helemaal klaar mee. Vorig jaar heb ik weer een poging gedaan om les te nemen, dat werd geen succes omdat de leraar het niet serieus nam en me na een 'flat chin' approach te hebben gepromoot niets meer van zich liet horen, dus ook toen was ik er weer klaar mee.

Voor de overige 'goodies': ik speel op een LR 180L, Model 25

erikveldkamp schreef:
Misschien blaas je te hard en doe je te veel je best. Je hebt namelijk niet zoveel lucht nodig om trompet te spelen, maar een constante luchtstroom. Tubaisten hebben veel lucht nodig, wij trompettisten relatief weinig.

Draai je mondstuk om en stop de stift tussen je tanden. Blaas rustig door het mondstuk. Als dat goed gaat, zet je het mondstuk in de normale stand en blaas je rustig (maar constant) door het mondstuk. Als dat lukt zet je het mondstuk op de trompet en haal de stempomp er uit. Probeer een toon te maken die constant van geluid is ook als je zachter en harder (cres. en decrec. speelt) Je kunt alleen maar een geschreven F spelen omdat de rest van de trompet niet mee doet.

Als dit allemaal lukt doe je de stempomp er weer in en probeert op dezelfde (relaxte) wijze een toonladder te spelen. Begin zacht en wordt harder qua volume als je omhoog gaat. zachter als je weer naar beneden gaat.

Probeer dit eens goed onder de knie te krijgen voordat je weer verder gaat. Nooit forceren, altijd ontspannen blijven spelen, wat je ook te spelen hebt. Als je zit te forceren zit je boven je kunnen te blazen.

Ga ik proberen, thanks voor de tips. Ik vind zelf dat mijn lage en middenregister tot G'' goed is, daarna begin ik te k*tten ;-)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 mei 2009 10:49 

Citaat:
Als ik jou was zou ik het eens precies andersom proberen, neem een middle of the road mondstuk zoals de Bach 7C en probeer het eens een poosje, echt slecht kan het nooit zijn en het zou me totaal niet verbazen als bij jou dan alles op zijn plaats valt. Eventueel zelfs nog kleiner, de 8 of de 10 1/2 of zo.

Ben ik dan zo abnormaal dat ik als amateur van een 1,5 rand gebruik maak :o (16c4GP voor symfonie en Bob Reeves 43.5M voor bigband/pop)? Ik kan hier alles mee, ben zelden tot nooit vermoeid na repetities en ben zelf zeer tevreden met mijn bereik in de hoogte. Ik kan zelf helemaal niets met een 7c, ik gebruik zelfs op es-cornet 'maar' een 5b mondstuk. De reden waarom ik naar de grootte van het mondstuk vroeg, was omdat ik toen ik van een kleiner mondstuk gebruik maakte, ik 'mijn lucht niet meer kwijt kon'. Maar als je al gebruik maakt van een 1,5c mondstuk, dan kan het niet zoveel groter meer :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 mei 2009 12:36 

Zo moet je dat niet lezen, denk ik. Ieder fysieke bouw is anders. Er zijn dus mensen die gebouwd zijn voor een 10 1/2 en ook die dat zijn voor de 1 1/2. Als jouw natuurlijke bouw geschikt is voor een 1 1/2, des te beter.Dat onstaat pas als iemand die gebouwd is voor een 5 op een 1 1/2 probeert te gaan spelen. Ik heb hier zelf geen directe ervaring mee maar deze kwestie is wel vaker hier aan de orde geweest: er schijnt soms een zekere druk voor te komen (b.v. van een leraar) om groter te gaan spelen. Er zijn al ver boven mij uitstekende forum-heavy wheigts geweest die heel overtuigend betoogd hebbendat de door jouw geschetste problemen niet op te lossen zijn met een, beter doorblazend, groter mondstuk maar juist met een kleiner. Omdat dat ook voor mij duidelijk het geval was probeer ik hier als slechte-ervaringsdeskundige iets aan toe te voegen. Ik weet niet of je doctor mouthpiece kent. Daar wordt bovenstaande uitvoerig beschreven.Alleen al die fotootjes van lippen zijn al de moeite waard.

http://www.storkcustom.com/html/DrMouthpiece2.html

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 mei 2009 13:20 

Citaat:
Ik weet niet of je doctor mouthpiece kent. Daar wordt bovenstaande uitvoerig beschreven.Alleen al die fotootjes van lippen zijn al de moeite waard.

Ik heb even gekeken op dr. Mouthpiece en vond onderstaande quote:

Citaat:
Players with thin lips cannot hope to get very far using pressure.

Conclusie: Spelers met dunne lippen moeten het van ademsteun hebben:P Vandaar mijn grote mondstuk wellicht :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 mei 2009 14:45 

alleen heb ik niet bepaald dunne lippen... mag ik het dan zonder? ;-)

Denk dat ik maar weer eens ga zoeken naar een leraar want deze 'zelflerende' methode werkt ook niet eigenlijk...

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur