trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Wie heeft "The Balanced Embouchure" ?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 19:30

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 126 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 mei 2009 06:48 

Nee Delano, jij schreef nog niet zo lang geleden dat je misschien wel te eigenwijs bent om les te nemen. Dát zit je in de weg....

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 mei 2009 07:46 

Daar heb je gelijk in, eigenlijk wil ik het iemand niet aan doen... :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 mei 2009 20:59 

delano schreef:
Maar vergeet nooit dat het er al in zat, misschien geldt jouw verhaal alleen voor jou en totaal niet voor anderen.

Daarom is het mijn verhaal en niet van iemand anders.

En ja, het zat er inderdaad wel in, maar er zijn genoeg verhalen bekend van mensen waar het al vroeg inzat, maar waar het zo msi is gegaan dat het er later nooit meer uit is gekomen. Andersom zijn er ook wel verhalen van mensen die bv. als kind helemaal niet opvielen en pas later de geest kregen. Zo las ik eens dat Wynton geen veelbelovende leerling was rond zijn twaalfde.

Citaat:
De enige reden dat ik jou daar nooit om gevraagd heb is jouw focus op BE, dat zou mij verschrikkelijk in de weg zitten.

Afgezien van wat Camel hierover meldt, is dat natuurlijk jammer. Je weet niks over BE, je weet niet hoe ik les geef en je worstelt met die trompet. Natuurlijk: als er iemand bij mij komt voor les, dan begin ik ook over BE, maar als dat nou helpt, wat maakt dat dan uit? Als jij bij iemand anders les neemt dan begint die over zijn insteek. Dat kan niet anders. Iedereen heeft zo zijn methode en zal vanuit die optiek proberen de leerling verder te helpen. Ik ga echt niemand bekeren tot BE (om even bij het EO-gevoel te blijven). Het is alleen wel zo, dat als iemand stug geen BE van mij wil leren, maar ondertussen wél blijft kloemelen met z'n bek, niet bij mij op z'n plek is.
Daarnaast geef ik slechts op de muziekschool regulier les. Thuis geef ik alleen BE-les en als ik dat doe dan eis ik sowieso dat iemand de methode kent. Ik ga niemand overhalen. Dat punt moet diegene dan wel voorbij zijn anders is het tijd-en geldverspilling, want zo goedkoop ben ik niet eens. Kortom, lesnemen bij mij is niet eens zo makkelijk.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 mei 2009 09:38 

Nou dat worstelen met de trompet valt wel mee. Het enige probleem is dat ik wat ouder ben en mijzelf een redelijk korte termijn gegeven heb om dat ding onder de knie te krijgen. Zo heb ik het bij piano ook gedaan en daarbij heb ik af en toe les genomen, meer voor hoe iets te interpreteren en voor sommige zeer moeilijke vingerzettingen zoals die b.v. bij Schumann wel eens voorkomen, dan om het leren pianospelen. Voor wat betreft de trompet heb ik op dit moment eigenlijk alleeen problemen met de aanzet, (die vind ik nog steeds te zwaar, die zit soms een beetje in de weg) en met frasering, d.w.z. ik twijfel of MIJN opvatting wel goed is vanuit het oogpunt van presentatie. Misschien zou ik b.v. bepaalde passages minder legato moeten spelen om ze sprekender te maken. Dat zelf doen is lastig omdat je geneigd bent wat je speelt ook van binnenuit te horen zodat de perceptie anders is. Ik heb daar een objectief oor voor nodig.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 mei 2009 10:01 

delano schreef:
Ik heb daar een objectief oor voor nodig.

Dat betekend lesnemen, dus moet je misschien jezelf opzij zetten.... :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 mei 2009 16:38 

Vandaag deze hele thread nog eens doorgelezen, de volle 13 pagina's. En ondanks alle getuigenissen (ja, daar heb je ze weer) denk ik dat wat ik ervan vind erg ver richting Erik Veldkamp gaat.
Ten eerste, je ziet wel eens iemand met een volmaakt onbewegelijk embouchure, mijn vrouw weet niets van trompetspelen (heeft er eigenlijk een hekel aan) maar zei over Frits Damrow (op de trumpetparty) dat je niet kon zien dat hij trompet speelde, super compliment denk ik. Alan Vizzutti kan dat ook zo goed. De meeste trompettisten, ook heel goede moeten het misschien met wat minder doen. Ik was recent bij een masterclass van Ack van Rooyen (Haags trompet/prombonedag van het Haags Conservatorium) en hij klaagde erover dat hij eigenlijk meer met zijn onderlip moest spelen, dus zeg het maar.
Nu de opvatting van Erik. Volgens hem moet je het embouchure muzikaal benaderen vauit natuurlijk een goede ademsteun maar ook uit het klankbeeld. Hier ben ik het 100% mee eens. Ik heb zelf een hekel aan het spelen van etudes van muziek af. Waarom? Omdat ik slecht noten kan lezen, dan ga ik de etude dus spelen als op een piano, de G zit hier(geen knopjes) de A zit daar (knopje 1+2). Als ik dat doe is mijn embouchure na 10 minuten volkomen kapot, nodig is dus een klankbeeld van de etude (maar dat kan ik niet). Ack van Rooyen raadde iedereen aan om toonladders te spelen 'alsof je een deur open en dicht doet'. Kijk, dit zijn adviezen waar je wat aan hebt.
Toen ik zelf juli 2008 met trompet begon heb ik nagedacht hoe ik erop zou gaan blazen. Ik heb toen de keuze gemaakt dat volkomen natuurlijk te doen, Mijn mond volkomen normaal zonder enige spanning (dus niet zo'n trekje als Chris Botti altijd doet), lippen op elkaar en blazen maar. Tot nu toe (OK...) gaat dit uitstekend, geen klachten. De enige fout die ik daarna gemaakt heb is dat ik door verkeerd begrijpen van allerlei adviezen op een steeds groter mondstuk ben gaan blazen. Nadat ik teruggekeerd was naar de simpele 7C is alles perfekt gegaan (Nu: Curry 8.5.B). M.a.w. als alles normaal verloopt behoort embouchure geen probleem te zijn, alleen als het bij een bepaalde persoon helemaal misgaat moet je er misschien BE o.i.d. op los laten. Maar.... dit betekent misschien ook wel dat het niet verantwoord is BE op iedereen los te laten.
Groeten, met respekt van Delano

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 mei 2009 21:32 

...

Laatst bijgewerkt door erikveldkamp op 22 feb 2011 21:50, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 mei 2009 21:59 

topics als deze volgende lijkt het er op dat ik maar weer is les moet gaan nemen.

wat ik wel raar vind is dat als een richting zo duidelijk de juiste lijkt te zijn(richten op muziek ipv op de spieren) er toch zo weinig mensen zijn die dat pad weten te vinden.

bij mijn lessen tot nu toe lag de nadruk op technische dingen, en slechts zelden op de muziek.

zou er eigenlijk 1 methode bestaan die voor iedereen werkt? die genoeg strucktuur bied om alles te begeleiden, maar vrij genoeg is om iedereen z'n eigen methodes te laten gebruiken?

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 126 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur