Hallo,
Na enige tijd basis oefeningen te hebben gedaan vroeg ik me af wat mijn bereik was op de trompet. Na jaren niet te hebben gespeeld was de embouchure weg, dus dat moet worden opgebouwd. In de tweede week lukte het me om een 'hoge e' te spelen, alles daar boven kneep ik en was dus niet goed. In de derde week merkte ik dat het spelen steeds moeizamer ging en zelfs de 'hoge d' niet meer goed kon spelen.
Waarschijnlijk forceerde ik mezelf iets te veel, door elke dag 25 á 45 minuten te spelen na zo lang niet meer te hebben gespeeld. Toen ik een dag oversloeg merkte ik dat het gelijk weer een stuk beter ging. Nu met steeds een dag rust in acht nemend lukte het mij dit weekend om de 'hoge gis' te spelen en zelf de 'hoge a' was er al bijna.
Oefening baart kunst en daarnaast zul je ook rust in acht moeten nemen, zeker in het begin ... dat zijn mijn bevindingen tot dusver.
Veel bla bla, maar nu komt de uiteindelijke vraag:
Wat is het bereik van een trompet? Het is me niet geheel duidelijk, ook na zoeken op het forum blijft het een beetje onduidelijk.
Dat komt, omdat ik o.a. opmerkingen ben tegengekomen dat iemand 'G3' kon spelen en toen raakte ik verward.
Als ik diverse bronnen raadpleeg, zoals de Arban methode of andere websites kom je vaak op het in onderstaande plaatje afgebeelde bereik uit:
Het plaatje loop van Fis tot C ... en mogelijk heb ik het verkeerd begrepen, maar volgens mij is de hoogst afgebeelde noot een C3 toch?
Hoe kan het dat er dan toch mensen zijn die hoger spelen? Heeft dat met de stemming van het instrument te maken of zijn het gewoon uitzonderlijke muzikanten? Wat is nu het werkelijke bereik van een trompet?
Misschien een nog veel interessantere vraag vanuit mijn perspectief gezien. Wat is het bereik van een 'gemiddelde' trompettist?