Adriaan Kragten schreef:
Ik heb nog vergeten om op één belangrijk punt van commentaar van Yamahaddattangezegd te reageren. Hij zegt iets in de geest van: Dit soort berekeningen heb ik al uitgevoerd toen ik nog op de middelbare school zat. Wat dat volgens mij alleen zegt is dat hij toen al in het verschil tussen de harmonische en de gelijkzwevende stemming geÃnteresseerd was wat voor de meeste middelbare scholieren niet op zal gaan. Maar dat wil nog niet zeggen dat mijn methode niet zou kloppen.
In mijn tijd waren die dingen gewoon onderdeel van de eindexamenstof. Ik volgde VWO-B onderwijs en ben nu 31. Bovendien wil ik daarmee aangeven dat met veel factoren die van invloed zijn op de stemming bij koperblaasinstrumenten in uw rapporten geen rekening wordt gehouden. Nogmaals: het is een totaalplaatje, het heeft geen zin om één probleem aan te pakken als u de andere factoren laat liggen.
Adriaan Kragten schreef:
Ik huldig het principe dat de eenvoudigste verklaring voor een bepaald probleem meestal de juiste is. Ik zeg ook helemaal niet dat het berekenen van de onzuiverheid op mijn manier zo moeilijk is en dat je er een ingewikkeld computerprogramma voor nodig hebt. Het enige dat je nodig hebt is een rekenmachine waarop je een getal tot een bepaalde macht kan verheffen.
In theorie wel, in de praktijk niet.
Adriaan Kragten schreef:
Ik heb al eerder gezegd dat ik alle onzuiverheden die ik berekend heb en die binnen mijn toonbereik liggen gecontroleerd heb op trompet en bugel en dat het volgens mij precies klopt. Ieder kan dat op zijn eigen trompet controleren. Dus ik vind het onnodig om de zaak moeilijker te maken dan ik het voorgesteld heb door allerlei andere effecten ook mee te nemen.
Dat ligt, zonder te willen beledigen en met alle respect, dan toch meer aan uw speelkwaliteiten en/of perceptievermogen dan aan de juistheid van de materie, ben ik bang. Waarmee ik wil zeggen dat het zelfs voor geschoolde, door de wol geverfde, professionele muzikanten nog moeiljk is om goed stemmend te spelen.
Adriaan Kragten schreef:
Het blijft een kwestie van prioriteit stellen. Als ik een instrument zou hebben waarvan de C3 niet zuiver is maar dat verder fantastisch klinkt dan ruimde ik hem toch op.
En daar wringt de schoen. Ik denk dat niemand op dit forum het hierin met u eens is.
Adriaan Kragten schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik uw oplossing voor het te kort zijn van de bij te schakelen ventielbuisjes niet goed kan volgen.
Ik doelde op het principe van een "voll ausgebaute doppelhorn", maar dan niet een waarbij het vierde ventiel als schakelventiel fungeert, maar het derde. Bij de voll ausgebaute doppeltrompete schakelt het derde ventiel dan tussen een tweeventielige trompet in Bb en eentje in G, waarbij de enige incorrectie nog zit in de combinatie van de eerste twee ventielen, die echt vrijwel te verwaarlozen is.
www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL