mi trompeta schreef:
Wat betreft jouw off-center spelen, dat maakt niet uit voor je toonvorming, dat is gewoon jouw bouw, verander je niks aan, maar dat hoeft ook niet.
Wat je wel kunt proberen is om je keel altijd open proberen te houden (alsof je gaapt, of een oh-klank zingt) en ook je mondholte zo groot mogelijk te houden.
Als je je keel en strottenhoofd ontspannen houdt, krijg je automatisch een grotere rondere klank.
ik denk dat je hier juiste dingen zegt mitrompeta, maar ze zijn wel voor meerdere interpretaties vatbaar:
1. off-center is wel van invloed op je toon wanneer je off-cntr speelt terwijl het je bouw nÃet is. je kan het altijd wel zo gedaan hebben, maar soms blijkt center spelen toch beter te werken, al moet je dat natuurlijk langzaam veranderen....
2. keel openhouden: doen!
3. mondholte zo groot mogelijk houden: leidt vaak tot grotere toon, maar wanneer je niet genoeg blaast in zo'n grote mondholte kan het zijn dat je je luchtsnelheid voor het register vanaf c2 niet haalt en daarom maar gaat duwen met als gevolg een geknepen klank.
ik ben het niet eens met trompettor als je schrijft dat Arban deel 1 makkelijker zou zijn dan deel 3. In de solo's en etudes van deel 3 zitten als je het goed bekijkt dezelfde bewegingen als die in deel 1 en 2. Allemaal even moeilijk dus, alleen zijn deel 1 en 2 uitgewerkt in oefeningen en is deel 3 de toepassing van de oefeningen.
en inderdaad: ik bedoel hier dus mee dat wanneer je deel 1 en 2 perfect kan spelen deel 3 niet meer moeilijk is.