trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Toon klinkt 'gespannen'
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 03:34

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Toon klinkt 'gespannen'
BerichtGeplaatst: 18 dec 2005 13:07 

Hallo allemaal,

Ik speel nu 5 jaar trompet, gaat allemaal wel redelijk alleen mijn toonklank vind ikzelf niet mooi, de lage C klinkt volgens mij zoals die hoort maar vanaf de C2 gaat het achteruit.. ik kan dan gewoon niet meer ontspannen spelen zoals bij het lage register.. Daardoor klinkt de toon naar mijn gevoel heel gespannen en niet helder, heeft iemand hier wat oefeningen voor? Zou ik misschien naar een ander mondstuk moeten kijken? Of ligt het eraan dat ik mijn trompet scheef op mijn mond zet, ik zet hem teveel naar links maar dat voelt voor mij normaal, als ik in de spiegel kijk en hem midden op mijn mond zet krijg ik er geen noot uit, ik denk dat dit misschien wel het probleem zou kunnen zijn, en misschien verklaart het ook wel mijn lage uithoudingsvermogen..

Ik zou graag wat tips willen om gewoon het hoge register langzaamaan op te bouwen en oefeningen om mijn trompet recht op mijn mond te zetten.. Ik zal ook aan mijn leraar vragen wat hij ervan vind maar jullie advies wordt ook erg gewaardeerd:)

Alvast heel erg bedankt,

Basild

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 dec 2005 13:12 

Een open toon KAN te maken hebben met je mondstuk, al zou ik daar niet vanuit gaan.
Wat betreft jouw off-center spelen, dat maakt niet uit voor je toonvorming, dat is gewoon jouw bouw, verander je niks aan, maar dat hoeft ook niet.
Wat je wel kunt proberen is om je keel altijd open proberen te houden (alsof je gaapt, of een oh-klank zingt) en ook je mondholte zo groot mogelijk te houden.
Als je je keel en strottenhoofd ontspannen houdt, krijg je automatisch een grotere rondere klank.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 dec 2005 13:15 

Ok, ik zat te twijfelen over mijn off-center zoals jij het noemt:P Ikzelf dacht dat het mijn trompetspel wel beinvloede.. maar kennelijk dus niet:) Ik denk dat ik gewoon veel lange noten en bindingen ga doen en natuurlijk proberen elke dag te spelen :roll: Ik heb het boek fitness for brass maar vele oefeningen daarin zijn te hoog voor mij, iemand nog een ander boek? Met veel bindingen en lange noot oefeningen.

Basild

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 dec 2005 13:26 

Basild schreef:
iemand nog een ander boek? Met veel bindingen en lange noot oefeningen.

Basild

Arban?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 dec 2005 13:39 

Wat is Arban?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 dec 2005 13:42 

Basild schreef:
Wat is Arban?

Het ongeveer een standaard boek geworden voor trompettisten.
Je hebt Arban 1,2 en 3
Waarbij deel 1 ook minder moeilijk is als 3.

Elk zichzelf respecterende muziekhandel ( zoals hier vaak gezegd wordt) zou moeten beschikken over Arban.

Er staan een boel basisoefeningen in.
Ikzelf heb er ook veel aan gehad tot nu toe.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 dec 2005 14:35 

Helemaal mee eens dat arban een goed boek is. Ik heb het zelf ook thuisliggen (deel 1,2 en 3) en wanneer ik daar een aantal weken goed uit oefen merk ik dat ik goed vooruit ga. Het is een boek met divers oefeningen, zoals lipbindingen, snelle noten, toonladders, tongslag enz waardoor je kunt werken aan wat bij jouw niet lekker loopt. Ik zou zeggen ga eens naar een muziekwinkel en kijk arban eens in.

Succes ermee! Groetjes van Marleen

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 dec 2005 15:19 

mi trompeta schreef:
Wat betreft jouw off-center spelen, dat maakt niet uit voor je toonvorming, dat is gewoon jouw bouw, verander je niks aan, maar dat hoeft ook niet.
Wat je wel kunt proberen is om je keel altijd open proberen te houden (alsof je gaapt, of een oh-klank zingt) en ook je mondholte zo groot mogelijk te houden.
Als je je keel en strottenhoofd ontspannen houdt, krijg je automatisch een grotere rondere klank.

ik denk dat je hier juiste dingen zegt mitrompeta, maar ze zijn wel voor meerdere interpretaties vatbaar:
1. off-center is wel van invloed op je toon wanneer je off-cntr speelt terwijl het je bouw níet is. je kan het altijd wel zo gedaan hebben, maar soms blijkt center spelen toch beter te werken, al moet je dat natuurlijk langzaam veranderen....
2. keel openhouden: doen!
3. mondholte zo groot mogelijk houden: leidt vaak tot grotere toon, maar wanneer je niet genoeg blaast in zo'n grote mondholte kan het zijn dat je je luchtsnelheid voor het register vanaf c2 niet haalt en daarom maar gaat duwen met als gevolg een geknepen klank.

ik ben het niet eens met trompettor als je schrijft dat Arban deel 1 makkelijker zou zijn dan deel 3. In de solo's en etudes van deel 3 zitten als je het goed bekijkt dezelfde bewegingen als die in deel 1 en 2. Allemaal even moeilijk dus, alleen zijn deel 1 en 2 uitgewerkt in oefeningen en is deel 3 de toepassing van de oefeningen.
en inderdaad: ik bedoel hier dus mee dat wanneer je deel 1 en 2 perfect kan spelen deel 3 niet meer moeilijk is.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur