erikveldkamp schreef:
Ik heb het af en toe al eens door laten sijpelen in discussies met Bert en anderen in het verleden, maar ik denk dat het principe trompet spelen op zich heel simpel is maar door sommigen erg gecompliceerd wordt gemaakt. Waarom het soms zo gecompliceerd wordt gemaakt is me soms een raadsel (soms ook niet).
In ieder geval kwam ik een clinic tegen van Allen Vizzutti die erg duidelijk en soms grappig uitlegt waarom trompet spelen simpel is en zo simpel mogelijk gehouden moet worden.
http://www.yamaha.com/podcasts/De dingen die MIJ erg aanspreken zijn o.a. dat hij ook niets in buzzen ziet en dat ook goed uitlegt waarom. Ook spelen/ademen zonder onnodige spanning is erg belangrijk. Buzzen kan voor onnodige spanning zorgen als je het 1 op 1 toepast op de embouchure.
In ieder geval vind ik het een interessante clinic om te bekijken.
Heel leerzaam en interessant die clinic. Fantastische trompettist ook. Brengt mij gelijk op de stelling van Erik dat trompetspelen simpel is. Dat is waar voor diegenen die het instrument volledig beheersen (zoals jij). Dat vinden vele mindere goden waarschijnlijk niet.
Ik denk dat het trompetspel simpel is voor spelers met een natuurlijke aanleg. Dus diegene met de perfekte kaakbouw, mondholte, gebit etc. Dat zijn ook altijd de gasten die al op jonge leeftijd makkelijk het hoge register bereiken. Dat worden ook bijna altijd leadspelers. Kijk b.v. naar Maynard Ferguson, Wayne Bergeron, Arturo Sandoval en zo zijn er nog veel te noemen.
Het leuke is dat er waarschijnlijk mensen rondlopen die fantastische trompettisten zouden zijn omdat ze, door hun kaakstand, gebit e.d. van nature de perfecte balans hebben voor een trompetmondstuk. Iedereen kent wel van die gasten die er geen moeite voor hoeven te doen om met een prachtige klank 4 octaven te bespelen. Waar het bij sommigen dan mis gaat is de muzikaliteit en creativiteit. Die heb je ook van moeder natuur in meer of mindere mate meegekregen.
Het is natuurlijk ook zo dat een trompet en hoorn de kleinste mondstukken hebben van alle blaasinstrumenten. Saxofonisten kennen die problemen helemaal niet. Die zetten een riet tussen de lippen en blazen maar. Laten we het dan helemaal maar niet hebben over pianisten, gitaristen, drummers. Die drukken, plukken en slaan maar wat...
En als het zo simpel was, dan hadden we, alleen in Nederland al, een grote club zeer goede trompettisten.
Mijn stelling is dus: trompetspelen is simpel voor mensen met een natuurlijke aanleg