trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Trompet spelen is simpel...
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 00:33

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 141 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 18  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Trompet spelen is simpel...
BerichtGeplaatst: 01 jan 2008 20:15 

Ik heb het af en toe al eens door laten sijpelen in discussies met Bert en anderen in het verleden, maar ik denk dat het principe trompet spelen op zich heel simpel is maar door sommigen erg gecompliceerd wordt gemaakt. Waarom het soms zo gecompliceerd wordt gemaakt is me soms een raadsel (soms ook niet).

In ieder geval kwam ik een clinic tegen van Allen Vizzutti die erg duidelijk en soms grappig uitlegt waarom trompet spelen simpel is en zo simpel mogelijk gehouden moet worden.

http://www.yamaha.com/podcasts/

De dingen die MIJ erg aanspreken zijn o.a. dat hij ook niets in buzzen ziet en dat ook goed uitlegt waarom. Ook spelen/ademen zonder onnodige spanning is erg belangrijk. Buzzen kan voor onnodige spanning zorgen als je het 1 op 1 toepast op de embouchure.

In ieder geval vind ik het een interessante clinic om te bekijken.

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 jan 2008 20:55 

Fantastisch, en ontzettend leerzaam!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 jan 2008 21:24 

via trumpetherald de volgende link die erg aansluit hierbij Met name wat betreft ademhaling):

http://la.trompette.free.fr/Faucher/introduction-en.htm

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 jan 2008 21:41 

Veeeeels te kort. Maar wel goed!

Profiel  

Berichttitel: Re: Trompet spelen is simpel...
BerichtGeplaatst: 02 jan 2008 14:49 

erikveldkamp schreef:
Ik heb het af en toe al eens door laten sijpelen in discussies met Bert en anderen in het verleden, maar ik denk dat het principe trompet spelen op zich heel simpel is maar door sommigen erg gecompliceerd wordt gemaakt. Waarom het soms zo gecompliceerd wordt gemaakt is me soms een raadsel (soms ook niet).

In ieder geval kwam ik een clinic tegen van Allen Vizzutti die erg duidelijk en soms grappig uitlegt waarom trompet spelen simpel is en zo simpel mogelijk gehouden moet worden.

http://www.yamaha.com/podcasts/

De dingen die MIJ erg aanspreken zijn o.a. dat hij ook niets in buzzen ziet en dat ook goed uitlegt waarom. Ook spelen/ademen zonder onnodige spanning is erg belangrijk. Buzzen kan voor onnodige spanning zorgen als je het 1 op 1 toepast op de embouchure.

In ieder geval vind ik het een interessante clinic om te bekijken.

Heel leerzaam en interessant die clinic. Fantastische trompettist ook. Brengt mij gelijk op de stelling van Erik dat trompetspelen simpel is. Dat is waar voor diegenen die het instrument volledig beheersen (zoals jij). Dat vinden vele mindere goden waarschijnlijk niet.

Ik denk dat het trompetspel simpel is voor spelers met een natuurlijke aanleg. Dus diegene met de perfekte kaakbouw, mondholte, gebit etc. Dat zijn ook altijd de gasten die al op jonge leeftijd makkelijk het hoge register bereiken. Dat worden ook bijna altijd leadspelers. Kijk b.v. naar Maynard Ferguson, Wayne Bergeron, Arturo Sandoval en zo zijn er nog veel te noemen.

Het leuke is dat er waarschijnlijk mensen rondlopen die fantastische trompettisten zouden zijn omdat ze, door hun kaakstand, gebit e.d. van nature de perfecte balans hebben voor een trompetmondstuk. Iedereen kent wel van die gasten die er geen moeite voor hoeven te doen om met een prachtige klank 4 octaven te bespelen. Waar het bij sommigen dan mis gaat is de muzikaliteit en creativiteit. Die heb je ook van moeder natuur in meer of mindere mate meegekregen.

Het is natuurlijk ook zo dat een trompet en hoorn de kleinste mondstukken hebben van alle blaasinstrumenten. Saxofonisten kennen die problemen helemaal niet. Die zetten een riet tussen de lippen en blazen maar. Laten we het dan helemaal maar niet hebben over pianisten, gitaristen, drummers. Die drukken, plukken en slaan maar wat... :wink:

En als het zo simpel was, dan hadden we, alleen in Nederland al, een grote club zeer goede trompettisten.

Mijn stelling is dus: trompetspelen is simpel voor mensen met een natuurlijke aanleg

Profiel  

Berichttitel: Re: Trompet spelen is simpel...
BerichtGeplaatst: 02 jan 2008 15:01 

Karel schreef:
...
Heel leerzaam en interessant die clinic. Fantastische trompettist ook. Brengt mij gelijk op de stelling van Erik dat trompetspelen simpel is. Dat is waar voor diegenen die het instrument volledig beheersen (zoals jij). Dat vinden vele mindere goden waarschijnlijk niet.

Die mensen bestaan niet volgens mij

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 jan 2008 15:02 

Ik vind (dus mijn mening...) dat teveel trompettisten bezig zijn om een trompettist te worden i.p.v. een muzikant. Als je vanaf het begin, dus les 1, bezig zou gaan met het ontwikkelen van de muzikaliteit i.p.v. embouchure en ander technische rompslomp er veel meer trompettisten rond zouden lopen zonder problemen. Iedereen hoeft het nivo van Allen Vizzutti niet te halen, niet iedereen heeft er namelijk dezelfde offers voor over die hij of een Wynton, Sergei, Arturo of wie dan ook van dat nivo gedaan heeft.

Allen laat op de video duidelijk zien dat je met bijzonder weinig inspanning een noot kunt produceren. Hij geeft ook aan waar het fout gaat, dus geforceerd hoog willen spelen zonder een goede basis. Ik heb wel eens een zangeres na 15 minuten de toonladder van g laten spelen alleen maar door me na te laten doen. Zij had nog nooit een trompet in de handen gehad. Ook daarmee werd voor mij het principe dat trompet spelen simpel is bevestigd.

Ik zeg dus ook niet dat het simpel is om een trompettist te worden op het nivo van Allen Vizzutti. Daar is ontzettend veel studie voor nodig. Ik zeg alleen maar dat het principe van trompet spelen simpel is en vaak onnodig gecompliceerd wordt gemaakt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 jan 2008 15:20 

Dat klopt. Helemaal mee eens. Het probleem echter doet zich voor als je je muzikale ideeën niet kan overbrengen omdat de trompet je in de weg zit. Je wilt die ene noot wel spelen maar het lukt je niet omdat je hem (technisch gezien) niet uit de trompet krijgt. Dus je bent op dat moment 100% muzikaal bezig maar er is iets buiten dat muzikale dat je in feite belemmert.

De fout die velen dan maken is te gaan analyseren wat men fout doet. Hiermee kom je vaak niet verder. Je moet hoe dan ook altijd proberen vanuit het muzikale te denken. Ik heb zelf in het verleden ook wel voor de spiegel staan oefenen om te kijken hoe de stand van mijn mondstuk nu eigenlijk was.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 141 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 18  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur