jean schreef:
Mijn toon is nog veel beter en opener (vrijer) geworden en ik speel ook veel muzikaler. Maar wat ben ik ermee als ik op die manier na een kwartiertje spelen op die manier niet meer hoger kom dan een A2. Mijn toon, is beter, doordat ik door Jacobs met een groter embouchure (aperture) speel, maar dat werkt alleen in het lage en midden-register. Door op die manier te spelen verkloot ik m'n hoge register en ik voel dat het elke dag bergaf gaat.
Door me enkel te concentreren op song en wind en elk gevoel van m'n lippen negeer zit ik nu opgescheept met een veel te grote mondstukdruk waar ik moeilijk terug van af geraak.
Jean, ik begrijp niet helemaal waarom je opeens met een grotere lipopening gaat spelen. Wat overigens wel weer logisch is, is dat je mondstukdruk nu weer toeneemt. Je maakt minder compressie met je lippen en ccompenseert dit met mondstukdruk. Een negatieve spiraal.
Citaat:
Conclusie: Song en wind is wat mij betreft een grote hulp voor elk instrument BEHALVE voor trompet.
Ik denk dat die conclusie in ieder geval prematuur is. Het zou wel zo kunnen zijn dat in jou geval dit verhaal te vroeg in je ontwikkeling komt. Je bent relatief gezien nog niet zo lang bezig met een lipcompressiesysteem (BE). Dit kost veel tijd om te automatiseren ondanks je snelle succes hiermee. Wat je in wezen porbeert is je lippen de goeie richting uit te sturen, en blijkbaar (anders zou je nu niet in de problemen komen) is dit nog niet geheel het geval. Dan val je toch gauw terug in oude gewoonten.
Het zou ook best zo kunnen zijn dat je Jacobs wat langer de kans moet geven, maar mijn eigen ervaring is toch dat als de lippen niet helemaal goed functioneren, een eenzijdige song & windmethode niet genoeg is om alles op z'n plek te zetten. In mijn ontwikkeling valt hierdoor nu veel op z'n plek, maar ik had dit drie jaar geleden nog niet kunnen doen.
Uiteraard geldt hier natuurlijk weer dat het een behoorlijk persoonlijk verhaal is. Echter, als jij hebt gemerkt dat je met BE goede vooruitgang boekt, dan is dat op dit moment voor jou misschien toch een betere methode dan Jacobs. Voor iemand anders kan dit weer helemaal anders zijn.
Ik ga in deze topic niet meer verder hierover, want ik zie de bui al hangen. Mocht je meer willen weten of feedback nodig hebben dan kun je me gewoon mailen.
Bert