trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Lasting Change for Trumpeters
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 05:08

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 143 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Heb je hém weer!
BerichtGeplaatst: 22 feb 2007 11:29 

Citaat:
Een goeie leraar zal NOOIT DIRECT de aandacht vestigen op jouw tekortkomingen. Hij zal iets voorspelen met een bepaalde toon, die jij dan vervolgens moet imiteren enz. enz. De toon van een goede trompettist is de graadmeter om je naar te richten. Zo kom je door imiteren uiteindelijk op de perfecte toon, rijk aan boven- en ondertonen, brilliant, energiek. Als je dat kan, dan zit je op de goede weg.

Kijk, daarom wil ik hier nog even een lans breken voor www.mysterytomastery.com . Dat boek komt met een cd-tje waar Greg Spence de oefeningen voorspeelt. Jij hoeft 't alleen nog maar even na te doen :D
Dat valt in het begin natuurlijk niet altijd mee en voor dat heeft Greg begrijpelijke textjes -zonder vaag geleuter dus begrijpenlijk- in zijn boek laten afdrukken.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 feb 2007 02:22 

erikveldkamp schreef:
In het agemeen: het merendeel van de trompettisten hebben volgens mij geen idee van hoe ze willen klinken.

Dat klopt in mijn geval wel, ja. Ik heb lang uitsluitend bugel gespeeld en toen ik de overstap naar trompet maakte schrok ik erg terug voor de scherpe klank. Ik probeerde een soort bugelachtig geluid uit mijn trompet te krijgen, met gevolg dat mijn onderlip naar binnen trok en ik heel inefficient speelde. Kennelijk klonk dat in mijn oren het meest bugelachtig. Robert de Boer heeft me daar overheen geholpen door me te wijzen op de 'embouchurefout' en tegelijk me te dwingen het verschil in klank te horen. Maar ik mocht het geen embouchureomzetting noemen van hem; het was 'iets erbij leren'. Het is nog redelijk vlot gegaan, heb er ook geen repetitie of concert minder om gespeeld.

En toch ben ik nog wel eens onzeker of mijn toon mooi is. Hoeveel kern en scherpte er 'eigenlijk' in hoort te zitten enzovoorts. Ik ga daarom ook steeds meer op trompetconcerten studeren en doe minder driloefeningen. Dat werkt heel verhelderend, vind ik.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 feb 2007 09:34 

Veel luisteren naar goede trompettisten geeft je een goed beeld van welke kant het op moet. Ik heb in het verleden vaak in de zomervakantie een periode lang op een bepaalde muziekstijl gestudeerd en het daarbij behorende materiaal (cds, boeken, etc.) aangeschaft. Zo heb ik verscheidene zomers gewerkt aan hardbop en specifiek Clifford Brown en Freddie Hubbard, maar ik heb ook diverse zomers gewerkt aan mijn staccato. Vandaar dat ik toen ook een paar staccato boeken heb geschreven om het i.p.v. van voor de zoveelste keer Arban en kornuiten te bestuderen.

Nu ben ik vooral met Bach bezig na het beluisteren van de cds van Alison Balsom en Maurice André. Zo krijg je goede voorbeelden om te immiteren, zeker als je de muziek ook nog excact transcribeerd zoals zij het spelen. Vandaar de aanwas van transcripties op mijn site... :P

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 feb 2007 11:23 

Vool velen en ook voor mij lijkt het een beetje de omgekeerde wereld die we hier krijgen voorgeschoteld.
Eerst uitzoeken hoe je wlt klinken en daar naar toe gaan werken.

Ik ben opgegroeid met het idee dat door veel studie e.d. de klank vanzelf wel goed zou komen.
Plus het idee dat een ieder van nature zijn eigen geluid heeft, dit zie je in de praktijk ook vaak terug.
Geef 10 trompettisten dezelfde trompet met hetzelfde mondstuk en ze zullen alle 10 anders klinken.
Wel heb ik altijd geprobeerd de karakter eigenschappen van een instrument trompet ,bugel, cornet zoveel mogelijk tot zijn recht te laten komen door er op de juiste manier op te spelen qua aanzet e.d.
Wat we hier dus hebben kunnen lezen in de afgelopen post's is dus een andere benadering van klankvoorstelling waar we even aan moeten wennen.
Maar het heeft zeker een toegevoegde waarde om het ook eens van die andere kant te bekijken en te benaderen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 feb 2007 15:49 

Als je er naar streeft om te klinken zoals Maurice Andre zul je niet gaan klinken zoals Maynard Ferguson. Daarnaast heeft klankvoorstelling niet alleen met klank te maken maar met veel meer dingen zoals frasering, timing e.d.

Dus je kunt nooit zeggen dat je dat je de karakter eigenschappen van een trompet tot zijn recht wil laten komen want wat is een mooi trompetgeluid, die van Maurice Andre of die van Maynard Ferguson? Dat ligt er dus aan welke muziek je zelf wilt gaan spelen. Je gaat niet met een klassiek geluid leadtrompet spelen en vice versa.

Ik zal meteen toegeven dat ik ook geen idee had van hoe ik moest klinken toen ik begon met trompet op 8 jarige leeftijd. Dus wat je dan doet is proberen de leraar te immiteren en misschien de 1e trompettist van het orkest. Gelukkig speelde mijn toenmalige leraar ook goed trompet en speelde hij wel dingen voor, of we speelden af en toe duetten samen.

Daarom vind ik het ook belangrijk dat een leraar dingen voorspeelt en je aanmoedigd naar bepaalde cds van goede trompettisten te luisteren. Een leraar die zijn trompet niet uit de koffer haalt, tja dat lijkt me niet zo'n goed idee.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 feb 2007 22:21 

diederik schreef:
wauw, dat is geen klein bericht, Bert. Laat weten welke het wordt!

Een B2 met zover het kan het uiterlijk van een Oiram. Ik heb twee Oirams geprobeerd, maar kon me uiteindelijk toch nog ietsje beter bewegen op de B2. Die was echt super.
Ik vond alleen die Oiram-ring wel wat hebben, en dat brushed gold vond ik wel heel stoer, dus maakt-ie hem zo. Verder is het gewoon een ongemodificeerd type 2. Erg goed spul.
De B3 was me een slagje te donker en de B1 zat in de buurt, maar heb ik enkel zonder steun tussen beker en hoofdbuis geprobeerd. Was wel iets soepeler, maar ook iets minder stabiel in de hoogte. Maar eigenlijk waren alle toeters beter dan mijn eigen ouwe Couesnon. Een mooie toeter met een prachtgeluid, maar toch wel vals en zeker in de hoogte hield ik niks meer over qua sound. De van Laar klinkt heel egaal en open in ieder register tot ver boven C3.

Heeft met klankvoorstelling niks meer te maken, hier klink ik gewoon beter op, punt uit.

Bert

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 feb 2007 22:34 

jean schreef:
Mijn toon is nog veel beter en opener (vrijer) geworden en ik speel ook veel muzikaler. Maar wat ben ik ermee als ik op die manier na een kwartiertje spelen op die manier niet meer hoger kom dan een A2. Mijn toon, is beter, doordat ik door Jacobs met een groter embouchure (aperture) speel, maar dat werkt alleen in het lage en midden-register. Door op die manier te spelen verkloot ik m'n hoge register en ik voel dat het elke dag bergaf gaat.
Door me enkel te concentreren op song en wind en elk gevoel van m'n lippen negeer zit ik nu opgescheept met een veel te grote mondstukdruk waar ik moeilijk terug van af geraak.

Jean, ik begrijp niet helemaal waarom je opeens met een grotere lipopening gaat spelen. Wat overigens wel weer logisch is, is dat je mondstukdruk nu weer toeneemt. Je maakt minder compressie met je lippen en ccompenseert dit met mondstukdruk. Een negatieve spiraal.

Citaat:
Conclusie: Song en wind is wat mij betreft een grote hulp voor elk instrument BEHALVE voor trompet.

Ik denk dat die conclusie in ieder geval prematuur is. Het zou wel zo kunnen zijn dat in jou geval dit verhaal te vroeg in je ontwikkeling komt. Je bent relatief gezien nog niet zo lang bezig met een lipcompressiesysteem (BE). Dit kost veel tijd om te automatiseren ondanks je snelle succes hiermee. Wat je in wezen porbeert is je lippen de goeie richting uit te sturen, en blijkbaar (anders zou je nu niet in de problemen komen) is dit nog niet geheel het geval. Dan val je toch gauw terug in oude gewoonten.
Het zou ook best zo kunnen zijn dat je Jacobs wat langer de kans moet geven, maar mijn eigen ervaring is toch dat als de lippen niet helemaal goed functioneren, een eenzijdige song & windmethode niet genoeg is om alles op z'n plek te zetten. In mijn ontwikkeling valt hierdoor nu veel op z'n plek, maar ik had dit drie jaar geleden nog niet kunnen doen.

Uiteraard geldt hier natuurlijk weer dat het een behoorlijk persoonlijk verhaal is. Echter, als jij hebt gemerkt dat je met BE goede vooruitgang boekt, dan is dat op dit moment voor jou misschien toch een betere methode dan Jacobs. Voor iemand anders kan dit weer helemaal anders zijn.

Ik ga in deze topic niet meer verder hierover, want ik zie de bui al hangen. Mocht je meer willen weten of feedback nodig hebben dan kun je me gewoon mailen.

Bert

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 feb 2007 14:57 

HJ schreef:
Ik ga in deze topic niet meer verder hierover, want ik zie de bui al hangen. Mocht je meer willen weten of feedback nodig hebben dan kun je me gewoon mailen.

Ik geloof dat de bui al voorbij is, gefeliciteerd met de bugel... :P

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 143 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur