trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Lasting Change for Trumpeters
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 08:26

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 143 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 13, 14, 15, 16, 17, 18  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Super tip!
BerichtGeplaatst: 28 feb 2007 12:35 

Erik,
Ik heb na het lezen van dit topic (en ook via trumpetherald.com) het boek besteld en sinds vorige week binnen.

Bedankt voor deze super tip!
Ik was te veel bezig met het technische aspect van het blazen.
Ben nu pas op pagina 30, maar heb er nu al profijt ervan.

BE kan dus de kast in :lol: (sorry Bert).
Mijn problemen liggen dus anders dan ik had gedacht...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 feb 2007 13:42 

Ik ben blij dat te horen. Dan zit ik niet voor niets te typen... :wink:

Succes verder met de studie.

"You are a musician and things have to be worked out based on music. The final arbitral in everything is sound, phrase and style. The words "song and wind" are very important. Song has to do with the biocomputer and wind is the motor force... we are so used to handling our embouchures but in this case if you let go and instead handle the brain you will get better results."

- Arnold Jacobs

(uit het boek "Lasting Change for Trumpeters")

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 feb 2007 19:29 

erikveldkamp schreef:
Ik ben blij dat te horen. Dan zit ik niet voor niets te typen... :wink:

Succes verder met de studie.

"You are a musician and things have to be worked out based on music. The final arbitral in everything is sound, phrase and style. The words "song and wind" are very important. Song has to do with the biocomputer and wind is the motor force... we are so used to handling our embouchures but in this case if you let go and instead handle the brain you will get better results."

- Arnold Jacobs

(uit het boek "Lasting Change for Trumpeters")

die quote levensgroot uitprinten, boven je bed hangen.

in je studie hokje

overal waar je het maar kwijt kan.

daar gaat het om, de rest is bijkomstig geneuzel.

Profiel  

Berichttitel: Re: Super tip!
BerichtGeplaatst: 02 maart 2007 11:11 

Stefan schreef:

Kijk, mij maakt het niet uit hoe iemand trompet leert spelen. Ik weet hoe ik heb bereikt wat ik heb bereikt. Het kan best zijn dat als ik 'Lasting Change...' 5 jaar geleden had gelezen dat ik nu vurig aanhanger van dat systeem zou zijn, maar da's achteraf geklets. Aan de andere kant hangt de keuze voor en het succes van een methode erg af van achtergrond, situatie en karakter van iemand. Zoals ik al eens gezegd heb, ken ik de ideeën van Jacobs via diverse leraren al lang. Een boek als ' the inner game...' heb ik gelezen toen ik net op het conservatorium zat en net mijn embouchure volledig kwijt was. Die manier van denken heeft me op dat moment echt niet geholpen. Was op dat moment dus simpelweg niet geschikt voor mij. Op dit moment heb ik ook wel wat aan Jacobs, en da's alleen maar voordeel. Laat niet onverlet dat ik BE een goed systeem vind, al was het maar omdat ikzelf er erg veel baat bij heb gehad en nog steeds heb.

Ik vind het hooguit een beetje flauw om nou te doen alsof het n de kast zetten van BE mij zou raken. Ik verkoop die boeken (alleen al daarom) niet, ik heb de methode niet geschreven, kan alle kritiek erop verdragen. Blijft overeind dat ik er zelf erg veel aan heb, dat ik er veel vanaf weet, en dat iedereen die er iets over wil weten of het goed wil toepassen om eens te zien of het voor hem of haar ook helpt, welkom is mij te mailen of een les te nemen.
Zoals Erik eigenlijk ook al zegt, iedere methode heeft zo zijn sterke en zwakkee kanten.
Ik vind het-maar da's allang bekend-slechts jammer dat BE gauw wordt weggezet als een slecht, niet werkend systeem. Als dat zo zou zijn, dan zou ik niet zo spelen als ik nu speel.

Bert

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 maart 2007 11:21 

Ik heb bewust een :lol: -teken achter mijn zin gezet.

Op dit moment lees ik Last Change for Trumpeters, maar gebruik zeker nog de roll-in oefeningen van BE. Je moet het ook niet als aanval op jou persoonlijk zien, Bert.
Ik heb zeker profijt van de oefeningen in BE en bedoelde het 'in de kast zetten' niet letterlijk. Gisteren nog les gehad en de roll-in oefeningen moet ik nog steeds volhouden van mijn leraar.

Geschreven woorden hebben dus geen emotie... :!:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 maart 2007 11:27 

Ik geloof dat ik soms te serieus ben voor dit soort dingen.

Bert

Profiel  

BerichtGeplaatst: 02 maart 2007 13:05 

HJ schreef:
Stefan schreef:

Een boek als ' the inner game...' heb ik gelezen toen ik net op het conservatorium zat en net mijn embouchure volledig kwijt was. Die manier van denken heeft me op dat moment echt niet geholpen. Was op dat moment dus simpelweg niet geschikt voor mij.

Zoals Erik eigenlijk ook al zegt, iedere methode heeft zo zijn sterke en zwakkee kanten.
Ik vind het-maar da's allang bekend-slechts jammer dat BE gauw wordt weggezet als een slecht, niet werkend systeem. Als dat zo zou zijn, dan zou ik niet zo spelen als ik nu speel.

Jacobs heeft ook leerlingen van hem "met fysieke kennis/oefeningen" gevoed omdat zij daar op dat moment behoefte aan hadden . . . . Ik ben het met je eens dat elke methode/zienswijze voor iemand persoonlijk veel kan betekenen in zijn/haar situatie terwijl anderen er niet veel mee/aan hebben of er kritiek op hebben.

Op dit moment speelt dat ook weer in het topic over hoogte. Ik denk ook dat datgene wat de een ervaart als bijvoorbeeld meer lucht, bij de ander misschien wel aanvoelt als meer druk oid terwijl ze fysiek misschien wel precies hetzelfde doen.

Eenzelfde discussie kun je voeren over tongue arche/anchorpoints.

Dat BE veel voor iemand kan betekenen is dacht ik al meerdere malen onderkent op dit forum. Dat er dan nog inhoudelijke kritiek blijft, is logisch. Volgens mij wordt het niet weggezet als slecht zoals jij dat omschrijft.

Het is juist leuk en leerzaam om inhoudelijk te discussieren over dit soort zaken en in het geval van lasting change is dat redelijk op gang gekomen . . . .

Profiel  

BerichtGeplaatst: 02 maart 2007 14:33 

theo schreef:
HJ schreef:
Dat er dan nog inhoudelijke kritiek blijft, is logisch. Volgens mij wordt het niet weggezet als slecht zoals jij dat omschrijft.

Nee, misschien heb je gelijk. Langzaamaan zijn er voorzichtige positieve racties, net zoals er ook meer negatieve reacties zullen zijn omdat meer mensen het geprobeerd hebben. Ik denk dat iedere methode zo zijn aanhangers zal kennen. Het is als trompettist en zeker ook als docent zaak om voor iedere leerling de juiste mix te vinden. Als ik zo naar mijn leerlingen kijk zijn er echt mensen bij die je niet moet lastigvallen met Jacobs, net zoals er ook mensen bij zijn die ik echt niet (langer) lastigval met BE. Dat slaat gewoon wel of niet aan. Als docent is het vooral goed om een arsenaal aan mogelijkheden te hebben, en uit te breiden wat je al hebt door een open mind te houden.
Het lastige is vaak ook nog dat leerlingen op een gegeven moment een andere aanpak nodig hebben, naar gelang leeftijd, problemen, mzikale interesse etc. Maar dat houdt het voor mij ook allemaal wel weer interessant.

Bert

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 143 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 13, 14, 15, 16, 17, 18  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur