Stefan schreef:
BE kan dus de kast in

(sorry Bert).
Kijk, mij maakt het niet uit hoe iemand trompet leert spelen. Ik weet hoe ik heb bereikt wat ik heb bereikt. Het kan best zijn dat als ik 'Lasting Change...' 5 jaar geleden had gelezen dat ik nu vurig aanhanger van dat systeem zou zijn, maar da's achteraf geklets. Aan de andere kant hangt de keuze voor en het succes van een methode erg af van achtergrond, situatie en karakter van iemand. Zoals ik al eens gezegd heb, ken ik de ideeën van Jacobs via diverse leraren al lang. Een boek als ' the inner game...' heb ik gelezen toen ik net op het conservatorium zat en net mijn embouchure volledig kwijt was. Die manier van denken heeft me op dat moment echt niet geholpen. Was op dat moment dus simpelweg niet geschikt voor mij. Op dit moment heb ik ook wel wat aan Jacobs, en da's alleen maar voordeel. Laat niet onverlet dat ik BE een goed systeem vind, al was het maar omdat ikzelf er erg veel baat bij heb gehad en nog steeds heb.
Ik vind het hooguit een beetje flauw om nou te doen alsof het n de kast zetten van BE mij zou raken. Ik verkoop die boeken (alleen al daarom) niet, ik heb de methode niet geschreven, kan alle kritiek erop verdragen. Blijft overeind dat ik er zelf erg veel aan heb, dat ik er veel vanaf weet, en dat iedereen die er iets over wil weten of het goed wil toepassen om eens te zien of het voor hem of haar ook helpt, welkom is mij te mailen of een les te nemen.
Zoals Erik eigenlijk ook al zegt, iedere methode heeft zo zijn sterke en zwakkee kanten.
Ik vind het-maar da's allang bekend-slechts jammer dat BE gauw wordt weggezet als een slecht, niet werkend systeem. Als dat zo zou zijn, dan zou ik niet zo spelen als ik nu speel.
Bert