Citaat:
Jammer. In relatie tot BE is dit misschien je beste bijdrage geweest tot nu toe.
Goed dan.
Citaat:
Dat is logisch. Adem en lip werken altijd samen. Als je die luchtstroom tegen ingerolde lippen plaatst of tegen uitgerolde lippen of tegen open lippen, dan is er bij iedere positie een andere reaktie. Bij ingerolde lippen zal de reaktie in het voordeel zijn van hogere tonen en bij uitgerolde in het voordeel van lagere. Maar goed, Gerrit heeft dat erg duidelijk uitgelegd.
Natuurlijk werken die twee altijd samen, dat is de bedoeling. Ze moeten voor het trompetspelen echter op een andere manier samenwerken dan in het dagelijks leven. De vraag is dan nog maar: hoe kom je bij die veranderde samenwerking? En als ik dan BE lees, krijg ik een naar gevoel dat het toch net iets anders werkt dan wat hij uitlegt. Ik geloof zonder meer dat je er met BE kan komen, en waarschijnlijk makkelijker en sneller dan met veel ander methodes, die nog veel indirecter werken, zoals de oude schoolse manier van 'veel kilometers maken, en maar wachten tot het vanzelf goed komt, anders laat maar'. Voor mij is er echter een verschil of je het voornamelijk over de lippen hebt, of dat je zegt, nou kijk, je moet dit en dat en zus en zo allemaal op orde hebben, maar je kan gebruik maken van het feit dat de motoriek van je lippen en die van je ademapparaat enz. elkaar sterk beinvloeden, en dan wel als volgt. Enz. Dat zou het voor mij makkelijker maken om hem te vertrouwen, en ik zou minder het gevoel hebben dat er informatie achter gehouden wordt. En de (schijnbare) tegenspraken tussen BE en andere methodes zouden ook wat kleiner worden. Ik denk dus ook dat BE een beetje een verkeerde indruk geeft, dat het bij het trompetspelen voornamelijk draait om de embouchure. Maar goed, dat is dan ook weer een persoonlijke indruk.
En dan nog een klein persoonlijk dingetje:
Citaat:
Je redeneert nu ala George W. Bush.
Juist andersom. Lees nog even goed mijn zinnetje over religieus dogma. Mijn kritiek op het debat is juist dat er een flinke portie ideologie meespeelt in het hele debat over BE. Ik heb mijn kritiek op BE geuit, en op nader verzoek uitgebreid toegelicht. Daar is toch niks mis mee?
Heh, maar goed. Het leuke aan zo'n forum is dat je het maar eindeloos oneens kan zijn en uiteindelijk maakt het heel weinig uit. Heb wel weer wat meer over BE na zitten denken, en ook al ga ik het zelf niet gebruiken, heb ik toch zoiets van, nou ja, misschien werkt het wel voor die-en-die leerling van me.