trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Mondhoeken
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 21:27

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 134 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 13, 14, 15, 16, 17
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 maart 2005 10:58 

Tobias Dammers schreef:
Ik kan wel verschillende verklaringen bedenken hoe dat verband er uitziet, maar ik kan er geen terugvinden in het boek (of misschien heb ik het ook niet goed gelezen, kan ook).

Het wordt wel degelijk verklaard. Dus wat mij betreft heb je het niet goed gelezen. Door de lippen in te rollen en op elkaar te klemmen creeer je een dam. De lucht wordt meer tegengehouden en er wordt dus compressie opgebouwd. Dit in combinatie met een kleinere aparture zorgt voor een hogere toon.

Om een discussie over een 'klein' geluid te voorkomen zeg ik er maar gelijk bij dat je ze moet combineren met de roll out, om vervlakking van je geluid/ aparture te voorkomen.

Ik vind het boek erg duidelijk, niet alleen in de oefeningen, maar ook in het denken erachter. Dus misschien toch nog een keer lezen?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 maart 2005 12:12 

Bedankt Gerrit, je bespaart me wat schrijfwerk. :)

Tobias Dammers schreef:
Maar ik zie het al, BE wordt een soort religieus dogma. Ben je er niet 100% voor, ben je er tegen. No hard feelings, maar ik zal me verder niet in het debat mengen. Denk ik.

Dat vind ik een beetje flauw. Je redeneert nu ala George W. Bush. Ik schat je eerlijk gezegd wat hoger in. Ik vond het alleen nogal wat om neer te zetten dat volgens jou de BE-materie natuurkundig aan alle kanten rammelt. Dat is niet erg positieve reclame en ik betwijfel of het juist is, maar goed, ik ben geen naturkundige. Wat ik ervan vind, doet er in dit geval overigens helemaal niet toe. Het is helemaal niet erg dat je kritisch bent over BE, maar wanneer de kritiek niet onderbouwd wordt en alleen een roep in de ruimte blijft, dan struikel ik daarover. Je eigen geloofwaardigheid wordt er trouwens ook niet beter van. Een verzoek om toelichting is dan toch niet zo heel vreemd? De nuance in je vorige bericht is bijvoorbeeld al een andere.

Ko

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 maart 2005 12:15 

Maar voor die compressie moet er toch in eerste instantie een soliede constante luchtstroom zijn? Die ontstaat toch niet vanzelf door je lippen op elkaar te persen?
Tevens gaat het bij het ontwikkelen van een goede embouchure niet in eerste instantie om het bereiken van een hoge luchtdruk (compressie). Dat kan veel makkelijker en efficienter met de tong door de luchtkanaal in de mondholte zo smal mogelijk te maken. Daar moet weliswaar een bijpassende lipspanning en -vorm aansluiten, en dat is het punt waar je baat hebt met een goede embouchure.
Ik denk dan ook dat BE twee dingen bevordert: één, het intuitief ontwikkelen van de ideale lipvorm en -spanning, en twee, indirect, het beheersen van je luchtstroom door de onbewuste interferentie tussen adem-, keel- en tongspieren en de lippen te gebruiken. Als je je lippen dichtknijpt, zou je daar misschien ook een redelijke embouchure mee kunnen creeren, maar dan gaat de keel instinctief ook dicht (probeer het maar uit). Door de embouchure te denken als 'roll-in/roll-out', kan je voldoende lipspanning zetten zonder deze reactie op te wekken.
En nu ga ik écht mijn babbel houden.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 maart 2005 12:41 

Tobias Dammers schreef:
Maar voor die compressie moet er toch in eerste instantie een soliede constante luchtstroom zijn? Die ontstaat toch niet vanzelf door je lippen op elkaar te persen?

Dat is logisch. Adem en lip werken altijd samen. Als je die luchtstroom tegen ingerolde lippen plaatst of tegen uitgerolde lippen of tegen open lippen, dan is er bij iedere positie een andere reaktie. Bij ingerolde lippen zal de reaktie in het voordeel zijn van hogere tonen en bij uitgerolde in het voordeel van lagere. Maar goed, Gerrit heeft dat erg duidelijk uitgelegd.

Tobias Dammers schreef:
Ik denk dan ook dat BE twee dingen bevordert: één, het intuitief ontwikkelen van de ideale lipvorm en -spanning, en twee, indirect, het beheersen van je luchtstroom door de onbewuste interferentie tussen adem-, keel- en tongspieren en de lippen te gebruiken.

Zeker! Hier zijn we het niet over oneens.

Tobias Dammers schreef:
En nu ga ik écht mijn babbel houden.

Jammer. In relatie tot BE is dit misschien je beste bijdrage geweest tot nu toe.

Ko

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 maart 2005 15:54 

Citaat:
Jammer. In relatie tot BE is dit misschien je beste bijdrage geweest tot nu toe.

Goed dan.

Citaat:
Dat is logisch. Adem en lip werken altijd samen. Als je die luchtstroom tegen ingerolde lippen plaatst of tegen uitgerolde lippen of tegen open lippen, dan is er bij iedere positie een andere reaktie. Bij ingerolde lippen zal de reaktie in het voordeel zijn van hogere tonen en bij uitgerolde in het voordeel van lagere. Maar goed, Gerrit heeft dat erg duidelijk uitgelegd.

Natuurlijk werken die twee altijd samen, dat is de bedoeling. Ze moeten voor het trompetspelen echter op een andere manier samenwerken dan in het dagelijks leven. De vraag is dan nog maar: hoe kom je bij die veranderde samenwerking? En als ik dan BE lees, krijg ik een naar gevoel dat het toch net iets anders werkt dan wat hij uitlegt. Ik geloof zonder meer dat je er met BE kan komen, en waarschijnlijk makkelijker en sneller dan met veel ander methodes, die nog veel indirecter werken, zoals de oude schoolse manier van 'veel kilometers maken, en maar wachten tot het vanzelf goed komt, anders laat maar'. Voor mij is er echter een verschil of je het voornamelijk over de lippen hebt, of dat je zegt, nou kijk, je moet dit en dat en zus en zo allemaal op orde hebben, maar je kan gebruik maken van het feit dat de motoriek van je lippen en die van je ademapparaat enz. elkaar sterk beinvloeden, en dan wel als volgt. Enz. Dat zou het voor mij makkelijker maken om hem te vertrouwen, en ik zou minder het gevoel hebben dat er informatie achter gehouden wordt. En de (schijnbare) tegenspraken tussen BE en andere methodes zouden ook wat kleiner worden. Ik denk dus ook dat BE een beetje een verkeerde indruk geeft, dat het bij het trompetspelen voornamelijk draait om de embouchure. Maar goed, dat is dan ook weer een persoonlijke indruk.

En dan nog een klein persoonlijk dingetje:
Citaat:
Je redeneert nu ala George W. Bush.

Juist andersom. Lees nog even goed mijn zinnetje over religieus dogma. Mijn kritiek op het debat is juist dat er een flinke portie ideologie meespeelt in het hele debat over BE. Ik heb mijn kritiek op BE geuit, en op nader verzoek uitgebreid toegelicht. Daar is toch niks mis mee?

Heh, maar goed. Het leuke aan zo'n forum is dat je het maar eindeloos oneens kan zijn en uiteindelijk maakt het heel weinig uit. Heb wel weer wat meer over BE na zitten denken, en ook al ga ik het zelf niet gebruiken, heb ik toch zoiets van, nou ja, misschien werkt het wel voor die-en-die leerling van me.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 maart 2005 16:20 

Er is maar 1 manier om er achter te komen welke methode het beste werkt. Laat elke methode door zo'n 100 proefpersonen een paar jaar bestuderen. Schrijf dan een concours uit en kijk wie er wint..... :wink:

Ik zit tot die tijd op de lijn van Tobias, wat BE betreft.

Ik ben gisteren een uur bij Peter Masseurs geweest voor wat nadere informatie voor mijn boek. Als ik hem zo hoor spelen en praten over de TCE methode dan is dat dat toch ook een erg goede methode. Misschien wel de oudste manier om trompet te spelen wie weet.

Het boek is af, trouwens.... :P

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 134 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 13, 14, 15, 16, 17

Alle tijden zijn GMT + 1 uur