trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Gerichter studeren
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 15:28

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Gerichter studeren
BerichtGeplaatst: 20 dec 2012 22:18 

trompret schreef:

Maar die aperture kun je toch wel aanpassen? Voor de hogere noten gebruik je dan meer lipspanning of is dat te simpel gedacht?
Zelf speel ik ook met een grotere aperture in het lage register, omdat het mooier klinkt. Uiteraard pas ik de aperture wel aan voor de hogere noten.
Jullie spelen toch ook met een dynamische aperture i.p.v. een constante aperture die niet wordt gewijzigd?

Ik heb net nog even zitten studeren. Geprobeerd laag te spelen met 'closed aperture' en met een bewust open aperture. Nou, als ik laag speel met een 'closed aperture' dan klinkt 't lekker vet, met een open aperture gaat de zaak vervormen, is de controle een stuk lastiger. Dus waarom zou moeilijk lopen doen met allerlei lipstanden? Als je met een 'closed aperture' ontspannen laag kan spelen dan ontspan je je lippen binnen 't mondstuk genoeg om vet laag te kunnen spelen. Eigenlijk is dat een vorm van onbewust dynamisch met je embouchure omgaan. Lijkt me prima.

trompret schreef:
Het hoge register is nog steeds een uitdaging voor mij. Een highblower ben ik namelijk nooit geweest. De klank binnen mijn bereik was ik wel content mee.
Zou ik mijn bereik kunnen verbeteren door in het lage register de aperture te minimaliseren? Het is niet zo dat ik het instrument geforceerd tegen mijn lippen aandruk om hoog te spelen, dat blijft bij mij ontspannen.

Je zou 't in ieder geval kunne proberen. Kan geen kwaad want je doet niks geks.
Tonen in je gehele bereik maken door mf breath attacs.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

BerichtGeplaatst: 20 dec 2012 23:11 

Sinds 20 nov blaas ik 2 uren per dag op een tenor Sax en 1 uur op trompet.
Verdeeld over 2 sessies.
Mijn verrichtingen op die Sax zijn verre van interessant. Tenslotte is alle begin moeilijk.
Maar er is een niet te versmaden bijvangst, want waar ik voorheen het met de hoge C, dus C6 wel gehad had, kom ik nu, volgens mij door die houtblazerij, minstens een hele octaaf hoger.
Derhalve een onbenullig liedje gepakt: Happy Birthday To You. Stelt niks voor, maar er zitten grote intervallen in en dan beginnen met G5. Deze G ligt bovenop de balk. De hoogste noot in dat liedje is D7. Dus het 6e hulpstreepje boven de balk doorsnijdt 'm. En dat gaat zonder problemen. Nog hoger gaat ook, maar dan krijg ik controleverlies.
Nu wil ik niet aanraden dat we allemaal een dure Sax moeten kopen, alhoewel die van mij niet zo duur is want het is hetzelfde merk als mijn trompet. Maarrrr, een kunststof monstukje kost weinig en rietjes nog minder.
De gebruikte rietjes zijn nr 2 en 2.5 en op de echte toeter een Joseph Klier 8A.
Enfin, Remco, mijn overtuiging is, dat zonder die Sax ik op de trompet een fors toontje lager zou zitten.
Als verdere oefening praktizeer ik 15 minuten per dag op 2 trompetten simultaan. Voor mij links de Steyer en rechts die andere met allebei een 7c mondstuk. Het bereik is van Ges3 tot C5 en dan kan je een aardig nummertje doen en het voelt aan als goede training. Daarmee besluit ik altijd het dagprogramma, aldus het midden der lippen ontlastend en extra doorbloedend.
Sax en trompet tegelijk blijkt frustrerend. Ik kom niet verder dan G4 en A4 en is verder niet relevant.
Verstandig dat je een dagje overslaat. Ik zou dat ook moeten doen, maar kan het eenvoudig niet laten.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 20 dec 2012 23:56 
Moderator

G5 bovenop de balk?
Oktaafje erop?

Dat wil ik horen!

Want mijn theorielessen op het conservatorium leerden mij dat de g op de notenbalk toch echt geen g5 is....

Señor Simon: stop nu eindelijk eens met het verkondigen van absolute flauwekul aan mensen die hier oprecht met vragen komen. Of je zit te stangen, of je weet gewoon niks van muziek en geeft daardoor totale onzin antwoorden. In beide gevallen is het niet wenselijk.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 dec 2012 11:08 
Moderator

Idd, straks verkondigt hij nog dat je met een euphonium -mondstuk op trompet
hoger komt dan met een regulier trompetmondstuk.
Als je dan toch perse onzin wil schrijven dan graag in de
Loungeroom , dan kan iedereen, ook de leken onder ons, je teksten met
een korreltje zout nemen, en ga anders lekker naar
Christiano Ronaldo kijken..

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 dec 2012 12:06 

Senor Simon schreef:
... en dan beginnen met G5. Deze G ligt bovenop de balk. De hoogste noot in dat liedje is D7. Dus het 6e hulpstreepje boven de balk doorsnijdt 'm. En dat gaat zonder problemen. Nog hoger gaat ook, maar dan krijg ik controleverlies.

Fata orgasma

Er kan wel enige waarheid schuilen in bovenstaande, ik merk zelf ook enig verlies van controle boven c12...

Verder heb ik recentelijk ontdekt dat de double high C en hoger veel gemakkelijker gaan op mijn piano.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 dec 2012 15:15 

Dat stukje van Senor Simon neem ik zeer zeker met een korreltje zout. Leek ben ik echt niet meer. :) :wink:

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 dec 2012 18:37 

remco p schreef:
Dat stukje van Senor Simon neem ik zeer zeker met een korreltje zout. :) :wink:

Echt?? En ik wilde net een Selmer Mark II tenor saxofoon gaan kopen om mijn embouchure voor de trompet te verbeteren. Die C5 zal dan idd. van mijn synthesizer moeten komen :lol: :lol: :lol: :lol:

Profiel  

BerichtGeplaatst: 24 dec 2012 00:31 

Hadden we maar een admin, dan kon señor Simon er gewoon vanaf gemikt. Maar helaas...

Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur