trompret schreef:
Maar die aperture kun je toch wel aanpassen? Voor de hogere noten gebruik je dan meer lipspanning of is dat te simpel gedacht?
Zelf speel ik ook met een grotere aperture in het lage register, omdat het mooier klinkt. Uiteraard pas ik de aperture wel aan voor de hogere noten.
Jullie spelen toch ook met een dynamische aperture i.p.v. een constante aperture die niet wordt gewijzigd?
Ik heb net nog even zitten studeren. Geprobeerd laag te spelen met 'closed aperture' en met een bewust open aperture. Nou, als ik laag speel met een 'closed aperture' dan klinkt 't lekker vet, met een open aperture gaat de zaak vervormen, is de controle een stuk lastiger. Dus waarom zou moeilijk lopen doen met allerlei lipstanden? Als je met een 'closed aperture' ontspannen laag kan spelen dan ontspan je je lippen
binnen 't mondstuk genoeg om vet laag te kunnen spelen. Eigenlijk is dat een vorm van onbewust dynamisch met je embouchure omgaan. Lijkt me prima.
trompret schreef:
Het hoge register is nog steeds een uitdaging voor mij. Een highblower ben ik namelijk nooit geweest. De klank binnen mijn bereik was ik wel content mee.
Zou ik mijn bereik kunnen verbeteren door in het lage register de aperture te minimaliseren? Het is niet zo dat ik het instrument geforceerd tegen mijn lippen aandruk om hoog te spelen, dat blijft bij mij ontspannen.
Je zou 't in ieder geval kunne proberen. Kan geen kwaad want je doet niks geks.
Tonen in je gehele bereik maken door
mf breath attacs.