ik moet me even indekken wat betreft de trumpetparty...
Wat betreft de embouchure met "ingerolde lippen", ik neem aan dat je daar de "pucker embouchure" mee bedoelt. Dit doe ik dus niet. Jan Oosthof is daar wel een meester in, als hij trompet speelt zie ik weinig verschil tussen zijn lipstand bij en g1 of een g3. Maar daarnaast heeft hij zijn ademsteun perfect onder controle, hij ademt op de klassieke manier in, dus laag met daarop nog wat extra lucht in de borstkas. Hij vertelde mij vroeger op les dat hij het gevoel had dat ie op een skippybal zat... Het resultaat is heel veel sizzle in het geluid en veel projectie.
Wat betreft het aanspannen van de spieren. Ik geloof niet dat mijn manier van trompetspelen gezien wordt als de beste methode maar het werkt voor mij. Ik denk dat ik meer doe met veel lucht dan met de snelheid van de lucht wat waarschijnlijk beter is. Ik ga daar maar weer eens op oefenen denk ik.
Een oefening zonder trompet. Haal langzaam zoveel mogelijk adem in via neus (of mond). Leg de handen op de zijkanten van de buik zodat je de lucht voelt binnenstromen en de buik voelt uitzetten. De lucht moet laag zitten, zet je lippen zo alsof je trompet zou spelen en blaas zo snel mogelijk uit alsof je een kaars wilt uitblazen.
Ik vond dit nog in een oude scriptie van mij, het is de Bobby Shew methode (dat doe ik of Jan Oosthof dus niet).