trompet.nl > forum > Toon onderwerp - inrollen van de lippen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 06:47

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 79 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 mei 2004 15:08 

ik moet me even indekken wat betreft de trumpetparty...

Wat betreft de embouchure met "ingerolde lippen", ik neem aan dat je daar de "pucker embouchure" mee bedoelt. Dit doe ik dus niet. Jan Oosthof is daar wel een meester in, als hij trompet speelt zie ik weinig verschil tussen zijn lipstand bij en g1 of een g3. Maar daarnaast heeft hij zijn ademsteun perfect onder controle, hij ademt op de klassieke manier in, dus laag met daarop nog wat extra lucht in de borstkas. Hij vertelde mij vroeger op les dat hij het gevoel had dat ie op een skippybal zat... Het resultaat is heel veel sizzle in het geluid en veel projectie.

Wat betreft het aanspannen van de spieren. Ik geloof niet dat mijn manier van trompetspelen gezien wordt als de beste methode maar het werkt voor mij. Ik denk dat ik meer doe met veel lucht dan met de snelheid van de lucht wat waarschijnlijk beter is. Ik ga daar maar weer eens op oefenen denk ik.

Een oefening zonder trompet. Haal langzaam zoveel mogelijk adem in via neus (of mond). Leg de handen op de zijkanten van de buik zodat je de lucht voelt binnenstromen en de buik voelt uitzetten. De lucht moet laag zitten, zet je lippen zo alsof je trompet zou spelen en blaas zo snel mogelijk uit alsof je een kaars wilt uitblazen.

Ik vond dit nog in een oude scriptie van mij, het is de Bobby Shew methode (dat doe ik of Jan Oosthof dus niet).

Afbeelding

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 mei 2004 13:57 

Haha, ik heb laatst een paar keer een C4 gehaald!!!!!!! Jawel! Vraag alleen niet hoe en hoe het klonk....maar hij was er! Trots (ik schrok toen gewoon van mezelf)
En ga nou geen postjes plaatsen over dat ik een patser ben, of dat het toch niet klinkt, of dat ik beter iets anders kan spelen...dat weet ik allemaal zelf ook wel, maar ik vond het zo leuk om te proberen! 8)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 mei 2004 14:07 

Precies, en dan ben je echt niet meteen een patser, hoor! :lol:
Ik heb bij het onderwerp over hoe hoog je kan ooit geschreven dan ik de D4 ooit gehaald heb! Maar dat was toen echt een toevalstreffer en ik kan hem echt niet spelen, hoor! Dat was toen 1 keer en daarna nooit meer!
Bij een G3, hooguit As3 houdt het nu wel op! En daar ben ik al heel gelukkig mee! :lol: :lol: :lol:
Maar dit gaat nu wel erg afwijken van het onderwerp, geloof ik!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 mei 2004 11:28 

Zullen we het nu dan weer hebben over de verschillende technieken. m.b.t. het embouchure?
Of denken jullie daar niet over na?

Kijk als mensen reageren zo van 'ik denk niet dat dit een zinnige discussie is' dan vraag ik me af of ze er wel eens over nadenken hoe ze een betere trompettist zouden kunnen worden (eventueel zeg maar)
Stel je voor dat je zou nadenken over de basistechniek van de trompet. :?

Zo zeg,
Lekker fel vandaag :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 mei 2004 13:27 

Okee, dan weer on-topic:

Ik heb gezien dat bij mij de lippen ook naar binnen rollen als ik hoger speel, maar dat doen ik niet bewust. het is een gevolg van.....

Ik denk dat hier op zich niets mis mee is omdat het niet bewust gebeurt en het vormt geen beperkende voorwaarde vooe het spelen. Er zijn vast duizenden mensen met een andere theorie hierover, maar dit is puur mijn ervaring. En er zijn ook duizenden mensen die beter spelen dan dat ik dat doen dus....

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 mei 2004 16:29 

camel schreef:
marnix schreef:
996

jezes man, flikker dan een end op als je het hier te min vind. Ga je eigen soort lopen afkatten, voor jouw soort volk zijn er ook nog andere hele leuke sites te verzinnen zoals www.fok.nl of trombones.nl Maar val ons dan toch niet lastig met je stomme denigrerende kutopmerkingen. Ik snap goed dat je van trompet geen kaas gegeten hebt, maar hou dan iig je bek dicht en probeer tussen de macho taal wat op te steken als je werkelijk geinteresserd bent.

Loser :twisted:

Jo!! Chill dude,
Denk om je hartslag, laat hem lekker zwammen, wat weet hij nu helemaal, een eenzame verdwaalde trombonist, die het op andere sites misschien ook al wel verbruid heeft, met zijn lullige uitspraken.
Laten we hem een kans geven, dat hij wel normaal en sociaal kan doen. Negeren kan altijd nog........

Ik heb het beprobeerd, maar hij wil niet op de één of andere manier....

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 mei 2004 16:41 

The Joker schreef:

Ik heb het beprobeerd, maar hij wil niet op de één of andere manier....

Wat niet??

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 mei 2004 16:52 

Citaat:
Men moet in principe gewoon uitgaan van zijn natuurlijke embouchure nietwaar?
Het strechen van de kin is alleen bedoeld om een beter embouchure te vormen. Kijk naar die fotos. Maurice Andre speelt met ingerolde lippen maar zie je bij hem de kin omhoog? Nee dus.

He broeder, die foto mag je nog wel eens bekijken. Hij streched dus echt niet z'n kin, anders had het platter geweest (ala Matthias Hofs)

Strechen is dus echt helemaal plat. Bij Maurice, Hardenberger en Antonsen is daar dus echt niets van te zien. Het is theoretisch gezien natuurlijk een beetje gek om de lippen uit je mondstuk te trekken (wat je doet met strechen) in plaats van naar je mondstuk toe te brengen.

oke oke, niet boos worden... het is mijn mening maar...

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 79 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur