trompet.nl > forum > Toon onderwerp - fysieke en psychosociale belasting
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 00:36

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 jan 2006 15:14 

Ik heb wel begrepen dat muzikanten van blaaskapellen over het algemeen sterk ontwikkelde teenspieren en kringspieren hebben.

Teenspieren van het tenenkrommend op de rand van het podium staan en kringspieren,....... tja die hoge noten moeten toch ergens vandaan komen..

Als je het met techniek niet kunt maken, tja......

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 jan 2006 15:26 

Hugo schreef:
Zo'n practicum is op mijn middelbare school ook eens gedaan (niet door mij trouwens) en daar kwam een direct verband met de lengte uit. Is dat ook meegenomen? (dus dat de zwemmer en de trompetspeler niet toevallig ook het langst zijn?)

Ik ben 1.80
De zwemmer is kleiner als mij.

ik heb 2 mensen in mijn Havo 4 klas zitten die 1.96 en 1.94 zijn
En meerdere mensen in mijn klas zijn groter als mij.

Volgens mij is niet dat de reden.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 jan 2006 16:35 
Moderator

A3aan schreef:
L J schreef:
Ik twijfel er ook niet aan dat er bij musiceren een zekere fysieke en ook psychosociale belasting is.

Ik vind het alleen tot op het belachelijke dat iemand die zich blijkbaar met een dergelijke commissie bezig houdt (en dan toch ook enige kennis van het onderwerp zou moeten hebben), denkt dat ventielolie en metaalallergie van invloed kunnen zijn op de longcapaciteit.

Geloof me maar, het is geen grapje....HJ is een collega van me en zet zich al een tijdje in voor de werkomstandigheden en de evt. daaruit voortvloeiende klachten van musici. Neem bv. gehoorschade; is al jaren een probleem, maar er wordt eigenlijk de laatste 2 a 3 jaar een beetje serieus naar gekeken. Ik ken musici die hun werk nooit meer kunnen doen en dus de rest van hun carriere thuis kunnen gaan zitten door permanente gehoorbeschadiging...
En als je goed gelezen hebt, DENKT hij niet dat metaalallergie e.d. invloed heeft, maar is hij benieuwd OF het invloed heeft.
Zo'n convenant kan wel degelijk zin hebben. Het zijn geen regeltjes waar jij en ik straks aan gebonden zijn, maar richtlijnen die klachten misschien kunnen voorkomen waardoor musici gezond hun werk kunnen blijven doen. We hebben wel een CAO, maar die gaat niet zo diep op dit soort zaken in.

OK a3aan, deze tekst verduidelijkt de zaak alweer enigszins; overigens begion HJ wel met de opmerking dat er juist m.b.t. podiumlawaai al een convenant is.
Initiatieven tot een nieuw convenant t.a.v. andere zaken dan podiumlawaai die gevoed worden door de uitvoerenden zelf, en zover ik uit de tekst begrijp denk jij er in ieder geval zo over, verdienen natuurlijk sympathie.
Als HJ zich dus inzet voor zijn collega's teneinde gezonde werkomstandigheden te waarborgen en dit leidt tot een werkbaar convenant dat niet verstikkend werkt: alle hulde.
Even offtopic m.b.t. gehoorbeschadigingen komt iemand nog wel eens in een dancing of op een bruiloft waar je af en toe nog even met elkaar kunt praten?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 jan 2006 12:35 

Hahaha...volgens mij bestaan die niet meer....
Alleen op mijn eigen bruiloft kon men nog wel praten, omdat ik bewust geen harde muziek, laat staan een band wilde hebben.
Maar dancings waar het geluidsnivo nog enigzins acceptabel is....er zijn er een paar in Utrecht waar het nog wel meevalt, maar in bv. Club Monza.....ik kom er sowieso niet, maar ik ken mensen die bijna misselijk van het harde geluid werden.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 jan 2006 17:17 

Het probleem ligt heel vaak aan de muzikanten zelf denk ik. Ik speel al wat jaartjes in vrij luidruchtige popbands en ik verwonder mij er iedere keer weer over dat bijna niemand gehoorbescherming draagt. Zo vraag ik mij ook wel af of de profspelers onder ons wel gehoorbescherming dragen als dat nodig is. Zij staan aan nog grotere risico's bloot denk ik.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur