gianni schreef:
met name de tekeningen in Trumpet Secrets zijn erg eng...
Theorie die beschreven staat is op zich helder, alleen ben ik er geen voorstander van om overal een kaartje met cijfers aan te hangen. Het gevoel erbij is belangrijk (cliche), maar zo heeft Peter Masseurs mij binnen een uur uit kunnen leggen en voor kunnen doen hoe "TCE" werkt en heb ik dat zelf ervaren.
Ik denk dat er heel veel mensen zijn die in zekere mate met een zogenaamd "TCE" spelen. Jerome Callet geeft het deze naam en verdient er geld mee, maar wat ik zeg: bij heel veel mensen speelt de tongpositie een belangrijke rol voor hun trompetspel, zonder dat ze bewust "TCE" spelen
Voor mezelf denk ik meer vanuit blazen, waarbij/waarna de tong een positie inneemt, dan een tongpositie zetten en daarna blazen.
(en "TCE" met opzet tussen aanhalingstekens

)
ik geloof dat gerrit (helaas al enige tijd niet meer op het forum, dacht ik) ook al een tijd bezig is met Trumpet Secrets. Hij heeft Bahb C. persoonlijk erover gesproken en les gehad van een student van Bahb die nu in Duitsland lesgeeft.
Ha Gianni, lekker aan het barokken met Susan? Leuk!
Ik ben inderdaad al enige tijd hiermee bezig, de laatste tijd even wat minder in verband met andere activiteiten, maar ik ben dus inderdaad bij Bahb geweest.
Nu moet ik dus toch even iets recht zetten.
1. Ik las dat een aantal mensen hier denken dat BAHB erg zelfingenomen of wat dan ook zou zijn. Dat is bull-shit. Als je hem niet persoonlijk ontmoet hebt, zeg dan vooral niet zulksoort zaken. Ik ben drie dagen met hem opgetrokken, en hij is een van de meest vriendelijke en bescheiden personen die ik ken.
erikveldkamp schreef:
Wat TCE betreft zou ik als ik jou was eens naar Peter Masseurs gaan als dat mogelijk is. Die is volgens mij veel minder dogmatisch over dan Callet of Civiletti.
2. Hij is niet dogmatisch. Waar haal je dat vandaan? Hij staat open voor nieuwe ideen, je moet wel van goede huize komen om hem te overtuigen. Lijkt me niet meer dan logisch. Hij is iemand die op het internationale toneel goed bezig is. Hij is iemand die geflopt is met alle andere methoden (maak je geen zorgen, hij kent Gordon, Arban, Caruso etc. etc), alleen pas sinds Jerome Callet is het hem gelukt. Jerome Callet is wel wat meer dogmatisch, trouwens, hoe kun je iemand die constant experimenteerd dogmatisch noemen? Lijkt me een tegenstrijdigheid.
3. Je hebt een DVD van hem (die is trouwens hartstikke illegaal, maar goed dat wist je misschien niet). Daar klinkt hij inderdaad wat 'scherp'. Dat is zijn stijl en klankvoorstelling. Dat heeft niets te maken met de methode. Ik heb het daar met hem over gehad, en hij vertelde me dat hij dat vanuit historisch oogpunt zo ziet. Zo moet een trompet (vanuit historisch perspectief) volgens hem zo klinken. Uiteraard is dat open voor debat, maar link dat dus niet aan de methode.
4. Over zijn speelkwaliteiten (kicksen

) etc etc. Ik heb hier hele discussies gezien over het KCO met een stukje uit aida geloof ik. Moesten we niets van zeggen. Over Balsom met een prachtig concert. Die paar kicksen, inderdaad dat hoort bij een live concert. Het lijkt me dat dit ook geldt voor een live clinic. Als hij rond de 23/24 natuurtoon blaast op baroktrompet, dan lijkt me ook dat dat enigzins voor te stellen is.
5. Hij heeft geloof ik iets van 12 jaar geen trompet gespeeld. Maar speeld sinds 1997 geloof ik pas weer (ik zeg dit even uit m'n hoofd, pin me er niet op vast). Zeker vanuit dat perspectief lijkt met het knap wat hij doet. Mensen als Tarr en Immer zeggen dat ook. Ik heb een cd van hem, en hij speelt Immer er gewoon uit. Qua klank, intonatie, qua alles. Kritiek op Immer? Nee, die is ook fantastisch. Het geeft wel iets aan.
6. Even die vergelijking met Niklas Eklund in de andere topic over hem. Ik vind Eklund ook anders klinken. Wat ronder, wat warmer, wat plesanter zeg maar. Duidelijk een andere klankvoorstelling. Kwestie van persoonlijke smaak. Mijn voorkeur gaat in die zin ook uit naar Eklund. Alleen, als ik concerten wil horen van Riepel of Reuter op baroktrompet, dan kan ik alleen maar naar Civiletti luisteren, simpelweg vanwege het feit dat de rest ze niet wil/kan spelen. Hij voegt in die zin dus iets fantastisch toe. Hij speelt concerten die al heel lang bestaan, waanzinnig moeilijk te spelen zijn (zeker op baroktrompet), maar niemand heeft ze opgenomen. (ja, Otto Sauter op picc... ander onderwerp).
Ik kan niet wachten tot hij ze opneemt. Ben er benieuwd naar.
Barst maar los...