trompet.nl > forum > Toon onderwerp - TCE
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 05:50

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 135 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 17  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 apr 2006 11:50 

gianni schreef:
met name de tekeningen in Trumpet Secrets zijn erg eng... 8O

Theorie die beschreven staat is op zich helder, alleen ben ik er geen voorstander van om overal een kaartje met cijfers aan te hangen. Het gevoel erbij is belangrijk (cliche), maar zo heeft Peter Masseurs mij binnen een uur uit kunnen leggen en voor kunnen doen hoe "TCE" werkt en heb ik dat zelf ervaren.
Ik denk dat er heel veel mensen zijn die in zekere mate met een zogenaamd "TCE" spelen. Jerome Callet geeft het deze naam en verdient er geld mee, maar wat ik zeg: bij heel veel mensen speelt de tongpositie een belangrijke rol voor hun trompetspel, zonder dat ze bewust "TCE" spelen

Voor mezelf denk ik meer vanuit blazen, waarbij/waarna de tong een positie inneemt, dan een tongpositie zetten en daarna blazen.
(en "TCE" met opzet tussen aanhalingstekens :wink: )

ik geloof dat gerrit (helaas al enige tijd niet meer op het forum, dacht ik) ook al een tijd bezig is met Trumpet Secrets. Hij heeft Bahb C. persoonlijk erover gesproken en les gehad van een student van Bahb die nu in Duitsland lesgeeft.

Ha Gianni, lekker aan het barokken met Susan? Leuk!
Ik ben inderdaad al enige tijd hiermee bezig, de laatste tijd even wat minder in verband met andere activiteiten, maar ik ben dus inderdaad bij Bahb geweest.

Nu moet ik dus toch even iets recht zetten.

1. Ik las dat een aantal mensen hier denken dat BAHB erg zelfingenomen of wat dan ook zou zijn. Dat is bull-shit. Als je hem niet persoonlijk ontmoet hebt, zeg dan vooral niet zulksoort zaken. Ik ben drie dagen met hem opgetrokken, en hij is een van de meest vriendelijke en bescheiden personen die ik ken.

erikveldkamp schreef:
Wat TCE betreft zou ik als ik jou was eens naar Peter Masseurs gaan als dat mogelijk is. Die is volgens mij veel minder dogmatisch over dan Callet of Civiletti.

2. Hij is niet dogmatisch. Waar haal je dat vandaan? Hij staat open voor nieuwe ideen, je moet wel van goede huize komen om hem te overtuigen. Lijkt me niet meer dan logisch. Hij is iemand die op het internationale toneel goed bezig is. Hij is iemand die geflopt is met alle andere methoden (maak je geen zorgen, hij kent Gordon, Arban, Caruso etc. etc), alleen pas sinds Jerome Callet is het hem gelukt. Jerome Callet is wel wat meer dogmatisch, trouwens, hoe kun je iemand die constant experimenteerd dogmatisch noemen? Lijkt me een tegenstrijdigheid.

3. Je hebt een DVD van hem (die is trouwens hartstikke illegaal, maar goed dat wist je misschien niet). Daar klinkt hij inderdaad wat 'scherp'. Dat is zijn stijl en klankvoorstelling. Dat heeft niets te maken met de methode. Ik heb het daar met hem over gehad, en hij vertelde me dat hij dat vanuit historisch oogpunt zo ziet. Zo moet een trompet (vanuit historisch perspectief) volgens hem zo klinken. Uiteraard is dat open voor debat, maar link dat dus niet aan de methode.

4. Over zijn speelkwaliteiten (kicksen 8O ) etc etc. Ik heb hier hele discussies gezien over het KCO met een stukje uit aida geloof ik. Moesten we niets van zeggen. Over Balsom met een prachtig concert. Die paar kicksen, inderdaad dat hoort bij een live concert. Het lijkt me dat dit ook geldt voor een live clinic. Als hij rond de 23/24 natuurtoon blaast op baroktrompet, dan lijkt me ook dat dat enigzins voor te stellen is.

5. Hij heeft geloof ik iets van 12 jaar geen trompet gespeeld. Maar speeld sinds 1997 geloof ik pas weer (ik zeg dit even uit m'n hoofd, pin me er niet op vast). Zeker vanuit dat perspectief lijkt met het knap wat hij doet. Mensen als Tarr en Immer zeggen dat ook. Ik heb een cd van hem, en hij speelt Immer er gewoon uit. Qua klank, intonatie, qua alles. Kritiek op Immer? Nee, die is ook fantastisch. Het geeft wel iets aan.

6. Even die vergelijking met Niklas Eklund in de andere topic over hem. Ik vind Eklund ook anders klinken. Wat ronder, wat warmer, wat plesanter zeg maar. Duidelijk een andere klankvoorstelling. Kwestie van persoonlijke smaak. Mijn voorkeur gaat in die zin ook uit naar Eklund. Alleen, als ik concerten wil horen van Riepel of Reuter op baroktrompet, dan kan ik alleen maar naar Civiletti luisteren, simpelweg vanwege het feit dat de rest ze niet wil/kan spelen. Hij voegt in die zin dus iets fantastisch toe. Hij speelt concerten die al heel lang bestaan, waanzinnig moeilijk te spelen zijn (zeker op baroktrompet), maar niemand heeft ze opgenomen. (ja, Otto Sauter op picc... ander onderwerp).

Ik kan niet wachten tot hij ze opneemt. Ben er benieuwd naar.

Barst maar los...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 apr 2006 13:21 

Gerrit schreef:
2. Hij is niet dogmatisch. Waar haal je dat vandaan? Hij staat open voor nieuwe ideen, je moet wel van goede huize komen om hem te overtuigen. Lijkt me niet meer dan logisch. Hij is iemand die op het internationale toneel goed bezig is. Hij is iemand die geflopt is met alle andere methoden (maak je geen zorgen, hij kent Gordon, Arban, Caruso etc. etc), alleen pas sinds Jerome Callet is het hem gelukt. Jerome Callet is wel wat meer dogmatisch, trouwens, hoe kun je iemand die constant experimenteerd dogmatisch noemen? Lijkt me een tegenstrijdigheid.

Misschien is dogmatisch niet het goede woord maar hij spreekt behoorlijk negatief over andere methodes. De bends van noten waar hij over spreekt, vindt ik onzin. Dat heeft niets met de methodes te maken, maar met de onvoldoende constante ademsteun van de muzikant.Het kaarsrechte, gefocuste geluid van hem vindt ik weinig muzikaal in de context waar hij het in gebruikt. Daarnaast vindt ik zijn uitleg over wat TCE nu eigenlijk is niet oke. Hij zegt dat hij de lucht(druk) met de tong controleert. De tong kan alleen maar weerstand geven (druk neemt af) of zoals bij TCE een kleinere lipopening geven, een soort lipcompressie dus. De tong kan nooit voor meer luchtdruk zorgen, alleen minder. De longen zijn voor de luchtdruk verantwoordelijk, niet de tong. Hij zegt ook dat je nauwelijks lucht nodig hebt om een hoge noot te spelen, dat klopt ook wel, maar dan moet je dat compenseren met meer lipcompressie. Vandaar zijn scherpe geluid. Meer lipcompressie zorgt voor minder boventonen, dus een minder rijke klank.

Ik ben er overigens van overtuigd dat Bill Adam of Arnold Jacobs hem niet had laten floppen in zijn trompetspel. Maar dit terzijde.

Gerrit schreef:
3. Je hebt een DVD van hem (die is trouwens hartstikke illegaal, maar goed dat wist je misschien niet).

Ik heb hem van de organisator van de clinic gekregen zonder dat ik er om vroeg. Als het dan nog illegaal is moet je bij hem zijn.

Gerrit schreef:
Daar klinkt hij inderdaad wat 'scherp'. Dat is zijn stijl en klankvoorstelling. Dat heeft niets te maken met de methode. Ik heb het daar met hem over gehad, en hij vertelde me dat hij dat vanuit historisch oogpunt zo ziet. Zo moet een trompet (vanuit historisch perspectief) volgens hem zo klinken. Uiteraard is dat open voor debat, maar link dat dus niet aan de methode.

Ik had het dan ook over zijn Bb trompet spel, de Bb trompet bestaat nog niet zo lang. Ik denk niet dat je het historisch perspectief van de baroque trompet 1 op 1 op de moderne Bb of C trompet kunt plakken. Dat hoor ik dan ook terug in zijn geluid. Ik hoor dezelfde verhalen (qua geluid) over Jerry Callet. Peter Masseurs klinkt wel goed maar zit dan ook niet zo in het extreme register te pielen en heeft waarschijnlijk een veel betere klankvoorstelling. Zijn baroque trompet spel houdt ik niet van en vindt ik over de top. Maar dat zal er wel bij horen als je zo hoog op een natuurtrompet moet spelen.

Gerrit schreef:
4. Over zijn speelkwaliteiten (kicksen 8O ) etc etc. Ik heb hier hele discussies gezien over het KCO met een stukje uit aida geloof ik. Moesten we niets van zeggen. Over Balsom met een prachtig concert. Die paar kicksen, inderdaad dat hoort bij een live concert. Het lijkt me dat dit ook geldt voor een live clinic. Als hij rond de 23/24 natuurtoon blaast op baroktrompet, dan lijkt me ook dat dat enigzins voor te stellen is.

Tuurlijk, ik kicks ook wel eens bij mijn 23/24e natuurtoon.... Daarom speel ik ze ook niet in klassieke stukken. Het ging overigens niet om een paar hoge kicksen, maar teveel kicksen (hhog en laag) voor een concert. Speel dan niet van die gewaagde knetterhoge stukken als je het niet aankunt op een live concert. Ik had na zijn clinic demonstratie wat meer trefzekerheid verwacht.

Maar ik vond het op zich wel een interessant verhaal. Maar het blijkt wel dat de man achter het verhaal belangrijker is. Wat doe je (muzikaal) met een methode.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 apr 2006 16:33 

..

Laatst bijgewerkt door ruben op 03 apr 2006 17:43, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 apr 2006 17:24 

Als je op de webside van Bahb gekeken hebt zou je moeten weten dat het om 1xRiepel 2x Reuter 1x Mozart en 1x Haydn gaat. 8O
Maar niemand kan voor de rest Riepel en Reutter spelen, dus is dat niet zo moelijk :lol: dat niemand dit hem na kan doen :roll:

Laatst bijgewerkt door jepk op 08 apr 2006 09:09, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 apr 2006 19:18 

Ik heb even geluisterd naar de fragmenten die hij op Bb trompet speelt. Ik ben daar niet kapot van. Ter vergelijking heb ik even de Bach Sampler CD met Charlie Davis en friends beluisterd. Hij speelt daar ook hoog, maar dat klink heel anders. Vet, brilljant en met veel muzikaliteit. Charlie is een Bill Adam student.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 apr 2006 10:38 

Karel schreef:
Ik heb even geluisterd naar de fragmenten die hij op Bb trompet speelt. Ik ben daar niet kapot van. Ter vergelijking heb ik even de Bach Sampler CD met Charlie Davis en friends beluisterd. Hij speelt daar ook hoog, maar dat klink heel anders. Vet, brilljant en met veel muzikaliteit. Charlie is een Bill Adam student.

Baroktrompet en Bb trompet zijn dan ook twee hele verschillende zaken. De Bb dingetjes die hij doet is alleen een demonstratie. Hij heeft vroeger ook wat van die piccolo dingetjes gedaan (klassiek), dat speelde hij dus ook niet op die rechte demonstratie manier. Als hij studeert, studeert hij dus op baroktrompet. Op een masterclass pakt hij z'n Bb trompet uit z'n koffer en kijktie of hij het nog kan. Soms niet dus, daar hebben we dan ook met z'n allen hartelijk om gelachen. Die vergelijking van jou tussen Charlie en Bahb is wel leuk, maar gaat eigenlijk nergens over.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 apr 2006 12:23 

OK, dat verklaart een hoop. Ik vind de klassieke dingen die hij op zijn andere instrument speelt wel goed klinken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 apr 2006 19:30 

Citaat:
Je lippen hoeven ook niet op elkaar te blijven omdat je tong er tussen komt staan, zodat de onderlip niet belangrijk is voor het voortbrengen van de trillingen.
Een opening van 5 mm tussen je lippen tot zelfs buiten het mondstuk is prima, omdat je tong alles afsluit.

Begrijp ik je goed als je zegt dat de tong de functie van de onderlip overneemt ??
Wat trilt er nu wel en niet en wat veroorzaakt precies de trilling ? Wordt hierover in het boek nog iets verteld ??

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 135 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 17  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur