trompet.nl > forum > Toon onderwerp - trillers????????
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 18:20

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 sep 2003 07:02 

Er zijn ook mensen die geen ringetje op en beker solderen en ook links spelen.
:wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 sep 2003 08:11 

Johan schreef:
Er zijn ook mensen die geen ringetje op en beker solderen en ook links spelen.
:wink:

kijk eens aan.... :D

Ik ben links, en speel rechts, maar links gaat me bijna net zo goed af.
(ook met rechts speel ik liefst zonder pinkhaak, dus ik ga verder helemaal met Johan mee.......)

Om specifiek trillers met je andere hand te spelen, lijkt me geen oplossing: je komt een keer in de knoop als je geen tijd hebt om om te schakelen. Trillers zijn ook niet mijn sterkste kant, maar ik probeer ze wel met rechts te doen, metname als je meteen door moet.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 sep 2003 09:26 

Moeilijkheidsfactor van trillers hangt af van een aantal dingen:

1: Ten eerste de snelheid van de trillers hangt af van het stuk dat je speelt. Langzaam stuk vaak ook langzamere trillers. En een sneller stuk vaak wat snellere trillers.

2: Ken je hulpgrepen!!!!

3: De ringvinger blijft altijd een probleem, of je nu links- of rechtshandig bent. Soms heb je zelfs beide handen nodig om een triller goed te kunnen spelen.

In de hogere registers gaat mij voorkeur vaak uit naar liptrillers. Vergt absoluut enige oefening en wordt nog niet door zo heel veel mensen beheerst. Maar met name trombonisten zijn daar wat verder in vanwege het ontbreken van ventielen waarschijnlijk.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 sep 2003 10:05 

Kan iemand mij uitleggen hoe een liptriller hetzelfde resultaat kan opleveren als een 'gewone' triller met ventiel?
Ik zou zo denken dat de intervallen van beide technieken toch echt anders zijn.
En wat is het verschil tussen een liptriller en een shake?

8)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 sep 2003 10:27 

In mijn vorige "reply"gebruik ik ook het woord : vaak omdat het niet altijd mogelijk en mooi is om een liptriller te spelen. Maar als de mogelijkheid er is, graag!

Er is wel degelijk verschil tussen de liptriller en de ventieltriller. En dat hoor je ook!
Liptrillers zijn vaak sneller dan ventieltrillers en is dus bij voorbaat bij langzamere stukken uit den boze!!
Voordeel van een liptriller is dat je nooit trilt op eenzelfde noot. Bijvoorbeeld ventieltriller op G2/A2 is lastig omdat ze dezelfde hulpgrepen hebben. Kans dus groot dat je met je 3e ventiel een G speelt i.p.v. een A. In mijn geval dus beter om een liptriller te doen met 1/3 op G/A.

Liptrillers zijn gebruikeljiker bij cornettisten dan bij trompettisten. De eeste cornettist (voor zover bekend) die gebruik maakte van liptrillers was Deryck Diffey. In zijn toptijd zo'n 30 jaar geleden was hij dé cornettist. Er weren zelfs solo's voor hem geschreven waar liptrillers werden gevraagd zoals : Golden Slippers en Life Abundant.

Zelfs een mega-gigant als Roger Webster beheerst niet de kunst van een liptriller..... (David Daws trouwens wel luister hier http://www.trompet.nl/mp3/goldenslippers.mp3 maar :lol: )

O, ja...verschil met shake en liptriller.

Ook een liptriller gaat altijd over een secunde. Intervallen zjin dus dezelfde als met de ventieltrillers!!!!!!
Een shake kan en is vaak over een grotere interval en is altijd véél langzamer

....dat is het verschil[/code]

Laatst bijgewerkt door Johan op 23 sep 2003 12:57, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 sep 2003 12:35 

Ik heb diep respect voor de mensen hier die sneller een liptriller dan een ventieltriller kunnen spelen... :arrow: Ik kan het niet :oops:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 sep 2003 12:42 

Er zijn zoooooooooooveeeeeeeeeeeeeeeel dingen die ik niet kan!!!!!!!!!!!!!!!!! Liptrillers dan toevallig wel :roll:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 sep 2003 12:43 

Johan schreef:

O, ja...verschil met shake en liptriller.

Ook een liptriller gaat altijd over een secunde, verminderd, groot of overmatig. Intervallen zjin dus dezelfde als met de ventieltrillers!!!!!!
Een shake kan en is vaak over een grotere interval en is altijd véél langzamer

....dat is het verschil

een verminderde secunde... 8O

Een een triller "klapt om" van noot naar noot, een shake heeft veel meer een glijdende schaal. Bij (lip)trillers is het juist de kunst om die overgangen mooi te maken. Daarom zijn ze over grotere intervallen zo moeilijk, maar niet onmogelijk, en zeker niet verboden, zoals hierboven gesuggereerd wordt.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur